Viser søkeresultater 1 til 10 av 32
Hybrid View
-
10-02-09, 16:33 #1
Flere som bruker så stor dose D-vitamin?
Etter at stoffskifte dumpet i november/desember, dette skjer typisk hvert år (sammenheng med lite D-vit.kanskje..) er jeg nå oppe i 200 micrg Levaxin og 20 microg Lio pr dag. Dette er da ganske mye, er det ikke?
-
10-02-09, 17:51 #2
Sv: Flere som bruker så stor dose?
Det er jo i overkant, men det finnes de som bruker mer.
Du er jo inne på hva problemet kan være - har du forsøkt å ta D3 da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-02-09, 20:36 #3
Ja, jeg er inne på andre boksen med D3 nå og tenker å fortsette med det til langt inn i lyse sommernatta! Er så sliten av dette stoffskifte som ikke vil samarbeide med meg! Vurderer seriøst å prøve Armour, men kjenner ikke at jeg klarer kampen med legen enda og heller ikke tanken på at jeg blir lav før jeg finner riktig dose Armour.
-
10-02-09, 21:44 #4
Da er du sikkert på god vei. Jeg måtte redusere dosen etter en stund på D3. Merker at jeg må ha mer enn 30µg/dag før jeg får noen virkning, så jeg tar 40µ/dag nå. Måtte holde på en stund også.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-02-09, 21:57 #5
Sv: Flere som bruker så stor dose D-vitamin?
Takk for svar n'Finn! Godt du er her for oss!
Du måtte redusere dosen Armour, tror du det er samme virkningsmekanismen for Levaxin? Jeg tar to tbl dgl med D3, dvs 20 microgr dgl, men du mener jeg bør opp i det dobbelte? Gradvis økning da?
-
10-02-09, 22:59 #6
Flere som bruker så stor dose D-vitamin?
"tror du det er samme virkningsmekanismen for Levaxin? Jeg tar to tbl dgl med D3, dvs 20 microgr dgl, men du mener jeg bør opp i det dobbelte?
Gradvis økning da?
Jeg vet ikke om den virker slik på Levaxin - har ikke prøvd det selv.
Har etterlyst andre brukeres mening om det her på forumet, men det er sparsomt med svar hittil. Det tar jo litt tid å få slike erfaringer, men jeg håper mange vil skrive om sine erfaringer etterhvert.
De fleste bruker jo levaxin her.
Mine erfaringer er at det skjer et skille ved en 30-40µg/dag.
Det kan ha med hvor lavt den enkelte har når de begynner og mye annet vi ikke vet.....
Jeg økte med 10µ hver uke og merka ikke noe ubehag ved det. De som behandles av lege går gjerne på 100µg de første ukene før de senker til 50, så det er forsåvidt ingen store doser vi bruker.
Jeg må jo si at jeg fikk endel merkelige symptomer samtidig : vondt i ryggen, vonde ankler. Det var vondt å gå, og smerten oppsto når jeg løfta foten fra underlaget. Ganske merkelige greier jeg ikke har merka noe til før.
Og det holdt på flere måneder.
Nå er det over.
Jeg merka også at jeg ble sterkere i bena, hadde mer å gi på joggeturer, særlig i motbakker, så det er en blanding av plusser og minuser.
Armourdosen er enda på vei ned og jeg ser ikke slutten på dette enda.
Jeg kan ikke konkludere med noe - føler meg mitt oppe i en endringstid enda.Sist endret av Hansen; 10-02-09 kl 23:04 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg fra 1 tråd i 1 forum.
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-02-09, 17:39 #7
Jeg bare bet meg merke i at du skriver at stoffskiftet ditt dumpet! Jeg er ny på dette forumet, og kjenner ingen som har hypothyreose selv. Det har nemlig skjedd med meg; at t4 har falt voldsomt. Legen min sa at det var uvanlig. For min del driver jeg og justerer levaxin (har jo gjort det i over halvannet år; jeg har vært nede i 10). Jeg tror jeg er en som trenger å ha t4 helt oppe i genseland for høyt stoffskifte. Jeg begynte å føle at jeg var i ferd med å bli frisk og hadde fått t4 til 19,5. Plutselig ble jeg kjempedårlig og det viste seg at jeg da hadde en t4 på 15. Dette er ca 4 måneder siden. Etter dette har det variert, jeg har økt dosen et par ganger. Jeg håper disse voldsomme fallene i stoffskiftet blir sjeldere etter hvert. Men jeg syntes bare det var litt fint å se at det ikke bare er meg sånt skjer med, jeg begynte jo å lure litt..
-
15-02-09, 17:55 #8
Mulig dette er nytt for legen din, men det er det ikke for forumleserene.
Mange melder om varierende stoffskifteverdier, og man har diverse teorier om hvorfor.
Jeg har også en :
Variasjoner i D-vitamin nivået.
Vitaminet varierer med sol på kroppen og typen mat man har spist.
Derfor blir det vanskelig å finne noen korelasjon.
Prøv å innta en relativt stor daglig dose D3 over noen måneder ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-02-09, 12:21 #9
Det kan også være noe med tarmen, eller kanskje du tar kalk eller jern. Disse blokkerer totalt for thyroxinopptak, ogmå tas minst fire timer unna thyroxindosen.
-
16-02-09, 13:52 #10
Det glemt jeg bort......
klart at thyroxin, iallfall i formen T4 har problemer med diffusjonen.
80% er visst det beste man kan håpe på.
Det kan ikke være jern tilstede, og heller ikke kalsium i karbonatbunnet form. (melk går altså bra)
Legemidler av diverse sjeldent brukte typer - om man kan katalogisere slik.
Er du bruker av faste legemidler, så undersøk dette forholdet.
Og klart at tarmsykdommer innvirker.
T3 derimot, er såpass mye mindre at den visstnok går rett igjennom og alltid tas omm 100%.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat

Bokmerker