Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard Bare et spm. om TSH

Heisann!!
    Har bare et lite spm i dag.
    Ble operert i mars, fjernea skjoldkjertelen. Ble satt på Levaxin. Verdiene etter en stund på Levaxin på TSH var da 0,2. I og med at det ble oppdaget kreft ble dosen øket. Så var jeg og målte meg igjen. Snakket med kontorsøsteren, som ikke kunne oppgi noe tall men fikk slitt ut av henne at TSH er på 0,03.
    Kan noen av dere forbarme seg over meg med så liten info og foklare en gang til hva den indikerer?
    De andre prøvene var uforandret vistnok. Altså innenfor normalen.
    Har ikke time hos legen før 11 august så................

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

En så (forsvinnende) lav TSH indikerer at du har rikelig av stoffskiftehormoner i blodet, og at hypofysen din er enig i det. ;) Med en gang nivået på T4/T3 synker, vil hypofysen reagere med å skille ut mer TSH for å få skjoldkjertelen til å produsere mer. Siden du har hatt kreft, er det viktig å unngå nettopp en sånn stimulering av skjoldkjertelen, fordi det visstnok kan aktivere eventuelle 'gjenglemte' kreftceller.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av kris
    En så (forsvinnende) lav TSH indikerer at du har rikelig av stoffskiftehormoner i blodet, og at hypofysen din er enig i det. ;) Med en gang nivået på T4/T3 synker, vil hypofysen reagere med å skille ut mer TSH for å få skjoldkjertelen til å produsere mer. Siden du har hatt kreft, er det viktig å unngå nettopp en sånn stimulering av skjoldkjertelen, fordi det visstnok kan aktivere eventuelle 'gjenglemte' kreftceller.
    Så da er denne verdien bra for meg??
    Er ikke helt inne i dette enda må jeg innrømme.

Gjest

Standard

i tillegg er det vanlig at hypofysen bruker tid på å "komme seg" dersom TSH har vært suprimert over lang tid. I dag er det akkurat ett år siden jeg ble operert og TSH har ennå ikke begynt å bevege seg. Normalt sier de jeg har snakket med, men den skal vissnok helst begynne å øke nå.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    i tillegg er det vanlig at hypofysen bruker tid på å "komme seg" dersom TSH har vært suprimert over lang tid. I dag er det akkurat ett år siden jeg ble operert og TSH har ennå ikke begynt å bevege seg. Normalt sier de jeg har snakket med, men den skal vissnok helst begynne å øke nå.
    Min TSH var nede på 0,02 før operasjonen. Så etter den og da jeg var satt på Levaxin gikk den opp til 0,2, nå er den nede på 0,03. Og det bare 2,5 mnd etter øking av medisinen.
    er det normalt da?? Jeg emner i forhold til det du skriver så bruker den tid på å komme seg. Etter å ha vært suprimert (et ord jeg ikke vet hva betyr ) en stund?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

TSH betyr thyroxin stimulerende hormon. TSH stimulerer kjertelen til å produsere mere thyroxin, og det gjør kjertelen på den måten at den vokser i størrelse.
    Også kreftceller stimuleres av TSH og derfor bør du unngå en høy TSH. Det gjør du ved å bruke en så høy dose som mulig.
    Da undertrykkes eller stanses (suprimeres) kjertelfunksjonen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hege
    Ja, denne verdien er bra for deg.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    TSH betyr thyroxin stimulerende hormon. TSH stimulerer kjertelen til å produsere mere thyroxin, og det gjør kjertelen på den måten at den vokser i størrelse.
    Også kreftceller stimuleres av TSH og derfor bør du unngå en høy TSH. Det gjør du ved å bruke en så høy dose som mulig.
    Da undertrykkes eller stanses (suprimeres) kjertelfunksjonen.
    Takk n`Finn!!
    Nok en gang har du forklart meg ting jeg ikke skjønner!!!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Bærum
    Meldinger
    101

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Hege
    Ja, denne verdien er bra for deg.
    Så flott!!! Nå er jeg glad!!
    Enn så lenge. Var i røntgen og dem fant en forstørret lymfeknute på høyre siden i halsen............
    Er ikke det typisk at legen min har ferie når noe sånt oppstår??
    Vel vel.................................

Gjest

Standard

Hmmm, en lav(veldig lav) TSH indikerer vel mer enn en adekvat hypofysefynksjon? Sett sammen med andre prøver + hvorvidt en menneske er behandlet eller ikke, og i så tilfelle for hva er vel en viktig faktor...eller??

Merete

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. bare forhøyet fT3
    Av tussi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 13-11-06, 00:30
  2. Må bare fortelle
    Av grynet i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 5
    Siste melding: 12-10-06, 17:27

Bokmerker