Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
06-04-05, 08:00 #1
Smerter i korsrygg, bein og føtter
Au!!! :(
De siste 5-6 ukene har jeg vært veldig plaget av smerter helt nederst i korsryggen som stråler til siden utover i "skinka" og nedover i lår og legger. Noen ganger er det strålesmerter, andre ganger ligner det mer på slike voksesmerter jeg husker fra barndommen, en slags nummenhets-smerte som liksom går tvers igjennom alt av muskler og bein... I tillegg kan jeg ha kjempevondt under føttene, hælene særlig. Det er som om putene under hælene har punga. Smertene kommer og går til alle døgnets tider, om natten gjør de det vanskelig å sove. Om dagen blir jeg mindre mobil. Det var temmelig plagsomt å sitte lenge på et fly kan jeg love! Risting, strekking og massasje hjelper litt, bedrer vel blodomløpet, men det varer ikke lenge. Det hjelper også å gå litt, men det er en grense for hvor langt en klarer å gå...
Jeg vet fra det gamle forumet at det er flere andre som har vært plaget av samme symptomer. Tenkte det kunne være et aktuelt tema å ta opp igjen. Noen som vil dele erfaringer på nytt?
Siden jeg også har STORE problemer med magen, (bokstavelig talt, for den er STOR, jeg ser rett og slett gravid ut) har jeg utifra hva jeg har lest her og andre steder lurt på om binyrene mine er slitne. Kan virke som at det ble en liten bedring da jeg forsøkte Noras hydrocortisontips/-"test" og inntak av C -og B-vitaminer. Men tror dere jeg klarte å legge det frem for legen på mandag? Neida! Jeg fortalte henne om alle disse symptomene, men hun koblet det nok bare til at jeg fortsatt er hypo... Og jeg var utafor av jetlag og snakket usammenhengende og begynte bare å grine da hun spurte meg hvordan jeg har det....
Det var jo greit at hun fikk oppleve meg i det hjørnet også...
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
06-04-05, 15:38 #2
Hei Hilma.
Jeg var plaget av vond lenderygg lenge før jeg fikk diagnosen. Du beskriver mine symptomer slik jeg opplevde dem.
Når jeg fikk Levaxin gikk dette over etter noen år. Helt plutselig.
Jeg brukte Voltaren og Orudis med et visst hell. Nå er jo Orudis kommet i fritt salg "på tube". Kanskje det hjelper å kline på litt av det ?
"Puter under føttene" som jeg kalte det, fikk jeg da jeg prøvde å slutte med Levaxin. Da var stoffskiftet ekstremt lavt. Kan ikke dette være fordi dosen din er for lav ?
Likedan fikk jeg forstoppelse da det var så lavt. Begge deler ble bedre da jeg begynte med Levaxin igjen, men etter mange år til på Levaxin ble magen mer og mer oppblåst. Legen kalte det "obstipasjon".
Jeg prøvde diverse doser, men det ble ikke borte før jeg gikk over til Armour.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-04-05, 18:10 #3
Hvis det er binyrene så vil du merke det etter reiser, etter sykdom/ved sykdom (influensa, forkjølelser, operasjoner etc) og etter doseøkning med levaxin.
Det var noen som poppet inn i forumet her i vinter og sa at samboeren hennes hadde fått diagnosen lav binyrereserve. Har ikke hørt om andre her som har fått en så flott diagnose. Han var ok utenom ved stress etc.
Det er alltis noen på de andre forumene som sliter med dette også.
Mens man er hypo eller undermedisinert må binyrene jobbe dobbelt så hardt.
Det sies at alt retter seg opp når man har gått på riktig dose levaxin etc. en stund.
Jeg tror heller det varierer.
Og så tor jeg at det varierer veldig om man får diagnose. De fleste leger vet bare om komplett addison, og selv da må man komme med blålys ellers blir man ikke trodd engang. Har boka "livsboka" fra mb. Addison foreningen og de sliter veldig medd å få diagnose de og, selv med addison. Og så vil vi ha diagnose for partiell addison.
nora
-
06-04-05, 21:09 #4
Hei
Kjenner meg godt igjen - men er/var mest plaget med vondt i ryggen når jeg våkna på morningen. Vondt og stiv, måtte til tider ha hjelp for å komme meg ut av senga. Måtte av og til rulle meg over på siden og nærmest "velte" meg ut av sengen. Det bedret seg etter at jeg gikk litt. Virka som det stivna til om natten. Har ikke tenkt over det før nu.....men det er faktisk lenge siden det har vært slik. Kanskje det er Armour og Levaxin som hjelper....
Var til legen her om dagen, fikk han til å se på hælene - han mener det er betennelse i senefestet. Har fått Voltaren som jeg skal bruke i 10 dager - og avlaste mest mulig.
Ellers plages jeg med ledd - spesielt knær (slitasjegikt).
Håper jo på at noe skal forsvinne etter at jeg en gang...fremover...skal finne riktig dose Armour
-
06-04-05, 23:40 #5
Så det gikk over etter noen år, hva?
Også jeg som er så innmari tålmodig....
*stort sukk!*
(Sannheten er at egentlig er jeg en temmelig tålmodig person, men denne tilstanden ville skape frustrasjon og utålmodighet hos en gråstein.)
Jepp, jeg merker disse smertene mer ved Levaxinøkning, reiser og ulike typer stress. (Alt fra handling på super'n til familieproblemer og psykisk trøbbel.) Stressterskelen er lav, og jeg skvetter lett. Stivhet har jeg oppover hele ryggen, men dette er liksom noe annet... Kan godt hende det "bare" er hypo'en, og at levaxinen vil hjelpe når jeg bare finner korrekt dose, men det kan jo bli en stund til. Jeg har nylig krabbet meg opp på 100 mikrogr, så endelig begynner det faktisk å ligne en dose. (Begynte på 12,5 mikrogr i november med en TSH på 220. Siste prøveresultat foreligger ikke enda.)
Grunnen til at jeg begynner å lure på binyrene, er de ovenstående symptomene, sammen med det faktum at jeg ikke har gått ned et gram siden jeg begynte denne prosessen og generelt har merket svært liten bedring, særlig med magen. Det var opplysninger her på dette forumet før det ble hacket som satte meg på tanken, og nå står noe av det samme i Shomons bok.
Men: Det er visst ikke så lett å sjekke hvordan det står til med binyrene, eller hva? Upålitelige spyttprøver kl. 8.00 og 20.00 er eneste mulighet? Og: hvordan kan det evnt behandles?
Hvis noen kan hjelpe meg, blir jeg utrolig glad... Så skal jeg finne styrke til å snakke med legen om det neste time. Utrolig at det skal være så vanskelig!
I mellomtiden får jeg jo vente og se om levaxinen klarer å ordne opp...
(Jada, jeg vet om Armour.. Er bare litt for tidlig å avgjøre om levaxinen fungerer for meg eller ei, synes jeg. Men jeg er en potensiell armour-er, orker bare ikke å styre med det helt enda før jeg er kommet litt lenger med tyroksinen.)
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
07-04-05, 10:37 #6
Spyttprøvene er egentlig beregnet for å diagnostisere cushing, derfor de sære tidspunktene.
Men de måler det eneste riktige, som er fritt cortisol.
Blodprøvene måler kun totalt cortisol og ofte viser de altså normalt cortisol mens den frie er lav.
Men man kan måle ACTH. Hvis cortisol er lav, vil vanligvis ACTH være høy. De fleste med høy ACTH vil få noen pigmentøkninger. Møtte en som fikk store brune flekker i hodebunnen og hadde smerter i ryggen, og jeg sa det kunne komme av høyt ACTH. Jeg vet ikke om hun kom noe videre.
Det er nok hva legen har som interesser som teller mer. Som sagt var det en som fortalte her at samboeren hadde fått diagnose.
Hva med Balderklinikken, eller gir de bare lakris og vitaminer?
Forresten står det en del mere om symptomer hos http://www.drrind.com/scorecard.asp
Om binyrene som er oversett hos Durrant-Peatfield i boka hans http://www.baronsdownpublishing.com/ordercc.htm
nora
-
07-04-05, 13:54 #7Gjest
Jeg har også slitt med mye "vondter" i mange år, og fikk diagnostisert hypothyreose i januar. Med "vondter" mener jeg veldig stiv i ryggen, stikkende leddsmerter som forflytter seg rundt om i kroppen, diverse betennelser i kne, ankel og nå i armen (epicondcondylitt eller tennisalbue) osv. Plagene begynte for ca 10 år siden, og allerede da hadde jeg en TSH på 2,95 og FT4 på 9,4, uten at det ble tatt notis av. Samtidig fikk jeg problemer med hyperpigmentering i ansiktet, men jeg trodde det kom av p-pillebruk. Disse flekkene har jeg fremdeles, selv om jeg ikke har brukt p-piller på mange år. Mulig det er pga ACTH'en?
I det siste har jeg hatt tiltagende smerter særlig i området der den ene nyren er. Nå skal jeg ta UL av nyren, og har tatt blodprøver i dag med tanke på binyresvikt, gonadesvikt, hypoparathyreoidea m.m. Er spent på om det er noe å hente her, for ellers blir det innleggelse for å finne ut om det er noe mer enn "bare" hypothyreose. Nå har jeg bare målt total kortisol, så da er det sikkert ikke noe utslag på denne.
Jeg går nå på 75 mikrogram Levaxin (har forsøkt å gå opp til 100, men fikk da overdoseringssymptomer). Jeg har heller fått tilbake mange av de tidligere plagene mine etter at jeg begynte på Levaxin, som f.eks ekstrem tørr hud og eksem på hendene og økt stivhet i rygg/leddsmerter. Dette kommer på toppen av indre skjelving, utmattelse, hjernetåke, synsproblemer (ser uklart når jeg er sliten), så alt i alt "kan en ikke annet enn klage"
Jeg hadde lest litt om binyresvikt og at det kan forekomme i flere stadier før en kommer så langt at en får Addison, og hadde tenkt å legge dette fram for legen. Han kom meg imidlertid i forkjøpet og hadde allerede bestemt seg for at jeg måtte prøver for å undersøke binyrefunksjonen min. Godt at det finnes leger som tar problemet på alvor før en har behov for akutt innleggelse!
-
07-04-05, 15:11 #8
Det kan da godt være at prøvene viser lav S-cortisol morgen.
Jeg hadde engang en slik måling, men da var jeg svimmel og hadde lettere panikkangst og brain fog. Jeg hadde sittet i tre kvarter i ro før prøven ble tatt.
Alle de andre gangene var prøven normal (litt over halvveis opp) men da hadde jeg på veien til labben hatt flere episoder med hjertebank pga. biler i trafikken. Man skvetter lett med lavt cortisol. Da går cortisol opp.
Eller skal man ikke spise den morgenen man tar prøven.
Det var noen som postet en melding om sønnen, han skrek jo da de tok baseline-prøven før en ACTH stimulasjonstest. Prøven etter ACTH var lavere enn før, det skulle ha vært omvendt.
Det fins flere typer ACTH-stimulasjonstester.
Den korte, og to av de korte, en med mye og en med mindre ACTH, husker ikke begrunnelsen for mem. Og en langvarig som er til å teste for lav binyrebarkreserve. Den går over et par døgn.
Har bare hørt om folk som har fått den korte.
Dessuten er det en test for anti-21-OH antistoffer, se http://www.haukeland.no/roas/forhels...rosjektene.asp Hormonlabben på Aker har den også.
og en oversikt over nyeste forskning er på http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/86/7/2909
Begge disse steder sier det er flere stadier av binyrebarksvikt.
Dessuten fins http://www.addison.no og www.healinglight.com (mye om lavt cortisol, Cheryl har Schmidt Syndrom)
nora
nora
-
08-04-05, 13:22 #9
Takk for alt lesestoffet!
Kanskje har de små "fregnene" nedover leggene mine en sammenheng med dette? Har ikke tenkt over det før... men har lurt på hva de kom av. Enda en ting jeg ikke har tenkt over som et mulig symptom før...
Kan jeg få være lat og spørre: (før jeg har rukket å lese noe særlig...)
Hva er egentlig cushing?
Og hva er ACTH?
-
08-04-05, 16:00 #10
Cushin er en tilstand med overproduksjon i binyrene. Addison er underproduksjon (helst helt stopp virker det som)
ACTH er styringshormonet til Kortisol. Det gjør det samme som TSH gjør for skjoldkjertelen og produseres også i hypofysen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Svar med sitat
Bokmerker