Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Hybrid View
-
05-04-05, 07:31 #1ung mor Gjest
Når på dagen dere tar levaxin ?
Har det noe å si på dagsformen deres om Når på dagen dere tar levaxin ?
-
05-04-05, 08:48 #2
Det var en diskusjon på det amerikanske forumet nylig, hvor en dame testet litt av dosen om kvelden. Hun og andre sov da bedre.
Jeg har også prøvd en enkelt gang å ta bittelitt om kvelden hvis jeg har hatt mye å gjøre og var sliten (kroppen hadde brukt opp det som var liksom) og merket snart virkning. Og når jeg startet å ta levaxin delte jeg opp dosen og merket virkning.
Teoretisk skal man først få virkning etter noen dager, men noen av oss sier noe annet.
Generelt sett skal man ta levaxin 1 time før frokost.
Grunnen til at man tar det om morgenen er at vanlige mennesker har høyere TSH om morgenen og kjertelen da sender ut mer om morgenen.
(men når jeg er sliten merker jeg jo at det er et press på halsen om kvelden...jeg har den pressende følelsen på halsen når TSH er høy....) (kroppen lager hos friske mere TSH ved behov og sender ut mere T3 og T4)
nora
-
05-04-05, 09:59 #3ung mor Gjest
ok, så dvs. at jeg som er pigg fra morgenen av - men formen daler nedover etter klokken 12.00- bør da muligens vente til ca 12.00 med å ta medisinen?
jeg har nemlig gjort det noen dager, og det funker bedre. jeg er ikke så tom for energi at alt går rundt etter klokken barnetv
- men jeg vet jo enda ikke om dette skyldes noe annet ..
-
05-04-05, 16:11 #4
Generelt kan jeg si at hvis forman dabber av etter 12 så har du en for lav dose....
men du kan jo prøve å fordele dagsdosen, hvis du vil.
Kan da ikke gjøre noen skade.
nora
-
05-04-05, 22:08 #5
I teorien er det vel slik at den tabletten du spiser i dag ikke brukes før det er gått 2-3 uker. Altså før T4 er blitt til T3. Og trøtt og uopplagt blir man jo både av for høyt og for lavt stoffskifte.
Hvis dette er riktig skulle jo ikke dosetidspunktet ha noe å si. Det er vel heller selve stoffskiftetilstanden som har betydning.
Jeg har også opplevd samme problemstilling som ung mor er i, og fant ikke bedring uansett når jeg tok dosen og blodprøvene av fritt T4 hadde heller ikke betydning.
Fritt T4 målingen sies jo å representere stoffskiftetilstanden, men jeg tror personlig at dette er korrekt kun på funksjonsfriske personer. Vi som må spise fremmedthyroxiner opplever at trøttheten er en av de symptomene som disse fremmedthyroxiner ikke virker på. Iallfall ikke bra nok.
Dette, sammenholdt med andre symptomer som heller ikke blir bra, feks. at vekta øker og hodet er tåkete, så lander jeg på at vi ikke klarer å oppnå høyt nok stoffskifte på disse områder.
Andre områder kan fremmedthyroxiner virke mer enn godt nok. Feks hjertefrekvensen kan være høy, ja for høy, mens andre funksjoner likevel kan få for lite.
Blodprøveresultatet ser jeg på som en gjennomsnittsmåling som altså kun sier noe om gjennomsnittet.
Men har du beina i ei bøtte isvann og hodet i ovnen - så har du det jo gjennomsnittlig bra.
Det kan derfor godt hende at blodprøven må være et annet sted enn det mest ideelle for at det symtomet du sliter mest med skal bli best mulig - for deg.
Og en må ta ganske mange reservasjoner i tolkingen av blodprøvene.
Fritt T4 er for det første fritt T4 av Thyroxiner som ikke er dine egene, og en må spørre seg om disse virker like godt som dine egene for at en skal kunne ha samme verdier som et funksjonsfriskt menneske.
Er dine enzymer istand til å dekomponere T4 på samme måte ?
Og er ALLE dine celletyper istand til å benytte disse dekomponerte på samme måte ?
Og det er de vel ikke ?
For det er vel derfor vi har problemer tross "fine blodverdier" ?
Når det gjelder selve dosetidspunktproblematikken, så er det flere variaber for hvor mye som virkelig blir tatt opp av kroppen. Mat-type som spises både før og etter har stor betydning.
Derfor har jeg kommet til at for at det skal bli likt opptak må jeg ta dosen med en gang jeg våkner - og bare drikke vann. Frokosten må vente en time.
Iallfall bort i mot.
Det passer sikkert ikke for alle, men det viktige er at dosen tas slik at opptaket blir likt hver dag.
En fordel er at om jeg glemmer dosen, så husker jeg det i løpet av dagen - og da blir den ikke utsatt så lenge.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-04-05, 22:58 #6
Hehe! Godt sagt! Måtte jammen smile litt i barten!
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Følger samme oppskrift og har lignende erfaring med ulik mat. I følge Mary Shomon bør man særlig unngå all mat med kalsium (dvs melkevarer), kaffe og te er (dessverre) heller ikke bra. Tar du jerntabletter, eller andre mineraler, må de ikke taes innen 4 timer fra du tok tyroksin, det hindrer opptaket av tyroksinen. Det står vel t.o.m på pakningsvedlegget.
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Lurer på om tidspunktet på døgnet for dagsdosen kan ha mest å si for oss som ikke har funnet en god vedlikeholdsdose? Jeg skjønner virkelig ikke helt det der med 3-4 uker. Hvis jeg glemmer å ta tyroksin synes jeg at jeg kjenner det allerede et lite stykke ut på dagen...
Legen min mener forøvrig at det ikke har noe å si hvorvidt jeg har tatt dagsdosen eller ei før jeg tar blodprøve. Testene er ikke så følsomme sier hun... Men dette stemmer da ikke med hva jeg har lest her inne!
Mener å ha lest at det kan ha betydning for prøveresultatene.
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
06-04-05, 01:47 #7
Jeg kan ikke ta dosen min om kvelden, for da blir jeg så speeda at jeg nærmest svever i taket. Akkurat som om jeg skulle ha helt innpå ei hel bøtte med kaffe. Har nok søvnproblemer ellers, om jeg ikke skal være "speedy gonzales" også... 8)
Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
06-04-05, 07:21 #8
Nycomed har laget noen aktuelle brosjyrer:
http://www.nycomed.no/forbruker1/Ter...ifte/index.htm
Klikk på menyen til venstre, så får du opp link til brosjyrene. De er pdf-filer.
Er de forresten nye? Ser fornuftige ut, synes jeg.
HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
06-04-05, 15:51 #9
Så gjennom disse.
Det er vel Thyroideaforbundet som har lagt dem ut.
En grei forenklet funksjonsbeskrivelse på systemets virkemåte hos friske mennesker.
En åpenbar svakhet er at alternativene til Levaxin ikke er nevnt med ett eneste ord. En forening som skal ta vare på sine medlemmers ve og vel bør vel også opplyse om de forskjellige former for behandling ?
Det nevnes heller ikke svakhetene med dagens blodprøveregime og man forsøker heller ikke å forklare tolkningen av disse.
Jeg syns at om Thyroideaforbundet skal inneha en viss pondus må de synliggjøre stor og mangsidig kunnskap på området. Og det er stort !
Det burde være et sted å henvende seg for å få svar. Det kan ikke være slik at når man har lest det som står der, så er de fleste viktige spørsmål fremdeles uavklart.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-04-05, 16:29 #10Gjest
Helt enig med siste taler...
Synes det forbundet ikke gjør en dritt av det de kunne gjøre for å hjelpe, så jeg meldte meg ut. Gidder ikke å hive vekk penger...
Men det er synd at det skal være slik... De kunne ha hjulpet mange mennesker...
Godt å se at forumet er oppe igjen, det er liksom en del av hverdagen å gå inn her og se om dere er her...
Ha det kos!
Lignende tråder
-
Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 25Siste melding: 14-04-13, 13:05 -
Dere som har dårlig erfaring med Levaxin
Av camomilla i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 39Siste melding: 20-10-09, 17:50 -
Hva var deres tsh på da dere begynte på levaxin?
Av gretal i forumet TSHSvar: 8Siste melding: 26-02-08, 04:12 -
Hvor mye levaxin tar dere?
Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 15-10-07, 10:47 -
Hvordan vet dere riktig dosering Levaxin/Armour??!!!
Av Ada i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 04-06-06, 17:35

Svar med sitat
Bokmerker