Viser søkeresultater 1 til 10 av 28
Hybrid View
-
23-01-08, 21:10 #1
Kan jeg øke selv? Skal til legen 28 februar
Tar 25 mg. Har gått to uker, kan jeg ta to piller pr dag?
Sover fortsatt dårlig om natten. Noen som har fått bedre søvn av Levaxin?
-
23-01-08, 22:17 #2
Er ikke nok info til å råde deg, men hvis du hadde veldig lavt stoffskifte da det blei oppdaget så kan du sikkert det.
Hvis du bare trengte litt er det ikke sikkert det er så lurt å økeallerede nå.
På et grovhugget sett kan en si at den pilla du tar idag er ikke et stoffskiftehormon før om 3 uker, og først fra da av opplever cellene en bedre tilgang på stoffsiftehormoner. Så skal jo cellene først nyttigjøre seg den økte ilgangen før du merker noe.
Sorry lissi, dette er en tolmodighetsprøve og svaret på spørsmålet ditt er egentlig ikke godt å vite.
Jeg er veldig for av man skal prøve seg fram med dosen selv for å lære seg hvordan man får det best. Ikke alle er enige i det (for å si det mildt), men det verste som kan skje er at du får litt hjertebank hvis dosen økes for mye eller at det ikke er "plass" til økningen. Om man hopper over dosen en dag så er det over på meg iallfall.
Generelle regler er at man i oppstartfasen kan øke med 25µ av gangen hver 2mnd når dosen er unbder 100µ/dag og halvparten når den er over.
Men det er individuellt hva man tåler.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-01-08, 15:56 #3
Jeg økte etter to-tre uker. Følte tydelig at jeg nå trengte mer.
Grunner er at TSh blir lavere når man begynner med levaxin og da blir restproduksjonen lavere og man sitter plutselig med omtrent like lav ft4 som før.
Spørsmålet er hva legen har ment er cirka måldosen, og hvis den tenkte dosen kanskje er 100-125µg så kan man ringe og høre om man kan øke nå. Det er vanlig å øke med 25µg i begynnelsen.
Sjekk også http://www.legemiddelhandboka.no/ og surf fram til terapikapitler-endokrine sykdommer eller noe sånt og der står noe offisiell opplysning.
Der står det forresten øke dosen etter 3-4uker, så etter nå.
Uansett så er det ikke lov ifølge kvakksalverloven for andre enn leger å råde noen opm doser.
(men nå er kvakksalverloven opphevet, noen som vet hvilken lov som gjelder nå? eller er det fritt fram nå?)
-
25-01-08, 19:00 #4
Mente også å få fram at jeg mener man ikke bør bli slave av blodprøveresultater.
Det er jo ikke dem som teller - det er DEG som teller - ikke glem det !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 13:19 #5
Jeg økte dosen selv fra 25 til 50.
Jeg har økt dosen, jeg tar to piller nå istedet for en. Når vil kroppen merke at jeg tar to? Kan det ta flere uker før jeg merker bedring? Er det for mye å øke 25 om dagen? Jeg kan ikke dette?
Er utrolig sliten om dagen og har gått på 25 mg siden 7 januar.
Er så kjipt å ha en lege som ikke kan noe om dette, bør nok dra til en spesialist.
-
13-04-08, 14:17 #6
1. Det må utredes skikkelig at du har en tilstand der det vil være fornuftig eller nødvendig med hormontillegg.
2. Når du starter med hormonpiller så estimer hvor høyt tillegget bør være for deg ut fra at 150µG/dag er det kjertelen omtrent produserer omregnet i Levaxindose. Eller 3Grain/dag omregnet i Armourdose. Har du svært lave hormonnivåer og svært høye TSH-nivåer er en full dose tenkelig. Er verdiene bare litt for lave trenger du ikke full erstattning med det samme og kan sette målet lavere.
Begynn lavt og øk sjelden.
Men ikke så lavt og ikke så sjelden at du ikke formår å etterspørre kroppens behov. Og du skal heller ikke overoppfylle kroppens behov.
DU - er kjertelen - DU regulerer dosen.
Praksis viser seg på den måten at man reagerer veldig forskjellig.
Noen tåler en rask økning bra, og for dem er det egentlig bare å kjøre på.
Jo før men kommer opp i en terapeutisk dose, jo bedre.
Men mange reagerer med symptomer når det økes selv on dosen enda ikke er høy nok til å virke som den skal.
Det er også et tidsperspektiv inne i bildet her. Det tar lang tid for kroppen å begynne å bruke disse hormonene den har vært sulteforet på.
Så et vel valgt kompromis er å øke med 25µ/dag når dosen er under 100µG/dag og 12,5µg når dosen er over 100.
Så kan du øke hver måned når dosen er under 100 men bør la det gå 2 mnd mellom hver gang når dosen er kommet over 100.
Dette er det mange meninger om, men sånn sirka som dette kan være et utgangspunkt til man lærer seg å kjenne hvordan Thyroxin virker på kroppen sin.
Og dette er hva jeg mener da, vi må lære oss å bruke denne medisinen og hvordan den virker på oss. Og hvordan vi føler oss er overordnet blodprøveresultater ! Vi må opparbeide oss en erfaringsbase som vi kan bruke. Og erfaringer er selvopplevde ting det,
Blodprøver er et utmerket diagnostisk verktøy. De kan fint brukes til å være med på å avgjøre hva som feiler deg. Og du kan sikkert ha noe nytte av blodprøver første året eller to i behandlingen også.
Men du bør aldri la resultatet av disse overstyre det du føler og tror.
Det finnes ikke blodprøver som kan si deg hvor stor dosen din bør være - det må du finne ut selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 15:10 #7
Takk Finn`n
Tror jeg bør gå til en spesialist slik at jeg får hjelp til dette.
Men da prøver jeg en stund.
-
13-04-08, 16:01 #8
Hadde jeg vært deg ville jeg gitt legen beskjed om at du endrer dosen. Selv rører jeg aldri dosen min uten å ha snakket med legen min. Hvis legen din er kunnskaps fattig på området, så finn en annen lege. Eller finn relevante artikler og lever til h*n. Eller still h*n utfordrende spørsmål om temaet. Det pleier å virke slik at de leser seg opp på temaet

Det går også an å få en "second opinion" av en annen lege. Det kan bli vanskelig å komme seg inn til en spesialist. De fleste mener at folk med lavt stoffskifte er noe allmennlegene skal håndtere, men det er absolutt verdt et forsøk
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
13-04-08, 16:40 #9Hildemor Gjest
Hei
Hvis ikke legen din kan noe som helst om dette - ville jeg byttet lege, eventuelt få rekvisisjon til indremedisiner/endokrinolog. Du har en sykdom som jeg mener at det er viktig at behandler har noe erfaring med, både i forhold til medisinering og forståelse for sykdommen og dens adferd/symptomer og derigjennom kan veilede deg.
Det virker jo rimelig håpløst og ikke en gang kunne få et råd hos fastlegen sin i forhold til doseendring. Eller at vedkommende i det minste har noen og rådføre seg med.
Jeg ville ikke gjort en slik doseendring uten i samråd/forståelse med lege og uten nylig tatte blodrøver. Blodprøver er i hvertfall en indikasjon på hvor mye man skal øke, evnt om man skal øke. Jeg synes 25 pr dag er mye, hvis blodprøver viser tilnærmet normale verdier, men formen er dårlig. Da ville jeg økt mer forsiktig. Men nå vet jeg/husker jeg ikke hva dine prøver er eller om du nylig har tatt noen.
-
13-04-08, 18:10 #10
Ofte er det helt greit å melde tilbake til legen om at man økte dosen (spesielt med tanke på din historie, legen skulle tatt nye prøver og økt dosen etter seks uker)
nora

Svar med sitat
Bokmerker