Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap

Hei! Jeg lurer på om det er noen der ute som har erfaringer i forbindelse med lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap. Jeg fikk dette konstatert oktober 2006 og har siden da gått på levaxin. Jeg fikk høre av legene at siden jeg hadde dannet antistoff ville jeg ha dette for resten av livet!!!??? De siste månedene har jeg hatt en del plager som har fått meg til å tenke på om jeg har vært overmedisinert eller om dette faktisk er forbigående. Har nå verdier som ligger nesten mot høyt stoffskifte. Jeg er derfor i en prosess nå med å kutte ned på medisinen for å se om min egen kropp begynner å ordne opp i saken.

vil gjerne komme i kontakt med andre som er eller har vært i samme situasjon for å høre deres erfaringer. Hvordan var denne tiden, ble dere frisk og så videre.

Jeg har jo ett håp nå, men tar allikevel ikke noen gleder på forskudd.

Som om det er noen der ute som vil dele sine erfaringer med meg, blir jeg veldig glad. Ã… snakke med legen min om dette, er jo ingen vits :twisted:

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    119

Standard

Hei Monja

Jeg fikk lavt stoffskifte etter å ha født min første sønn tidlig i 2005. Jeg hadde et håp om at jeg hadde fått den varianten som går over, slik en god del får etter å ha født. Men dessverre, slik ble det ikke. Nå har jeg levd med dette i snart 2,5 år, og jeg må innrømme at det har vært tøffe tider. Jeg har gått igjennom et svangerskap til og har nå to fine gutter
    Først og fremst er mitt råd til deg: finn deg en lege med kunnskap om dette her. Jeg har selv byttet lege i prosessen. Den jeg har nå er ingen ekspert (tror veldig få allmennleger er det), men han lytter, vurderer mine forlsag seriøst og innrømmer faktisk at han til tider ikke vet svaret på alt jeg spør om. Jeg er ingen ekspert selv, men jeg fant ut at jeg måtte sette meg inn i dette her selv. Har fått avslag hos endokrinolog et par ganger. Ganske deprimerende ettersom min livskvalitet påvirkes betraktelig av dette her. Jeg har vært igjennom mange stadier, men jeg har aldri blitt helt den samme igjen. Og det er veldig trist, syns jeg. Jeg håper selvsagt at jeg kan bli den samme gamle igjen, men innser at det kanskje aldri vil skje.
    Mine blodprøveverdier tilsier også at stoffskiftet er nærmere høyt enn lavt, men jeg har lært meg å lytte mer til min egen kropp enn å analysere blodprøvesvarene ihjel. Fortell legen din hvordan du har det og vær klar over at mange leger leser blodprøvesvarene og ut fra det "bestemmer" hvordan formen din er.

Det er sikkert mange inne her som kan gi deg bedre råd enn meg. Håper så inderlig at du har fått den forbigående varianten slik mange får etter svangerskap. Hvis legen din ikke vet nok, forlang henvisning til en endokrinolog!

Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Jeg har lest på www.eje.org og http://jcem.endojournals.org og flere andre slike steder, og de sier at end el av dem som fikklavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap, blir bra igjen.

De som ikke ble bra, er vel dem som henger rundt på forumene, de andre hører man lite fra.....

TSH kan bli lavt hos en del, uten å være overmedisinert.
    Min TSH er 0,02.
    Men jeg blir hyp av å øke TSH, og har også prøvd uten levaxin og ble hypo da også.
    Så de er normalt for noen å få en lav TSH.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard

I tillegg til at jeg de siste månedene har følt at noe ikke var helt som det skulle (les: mistanke om enten overmedisinering eller forbigående variant), har jeg gått ned i antistoffverdi, fra over 1000 til nå 156. Er det noen som har erfaring med dette? Kan antistoff variere fra måned til måned, eller kan dette være enda en indikasjon som tilsier at min situasjon er i ferd med å forbedre seg? Legen min sa at det ikke var vits i å ta en til prøve av antistoff, fordi hadde man fått antistoff ville det forbli der? Jeg følte ikke at det var rett, så da jeg gikk ut av legekontoret for å ta blodprøver, var jeg så freidig at jeg selv krysset av for å ta prøve av antistoff Da fikk jeg jo vite at verdien har sunket ganske kraftig.

De verdiene som legen bruker å måle på meg er fritt thyroksin (tror det er t4) og tsh. Ser at mange her på forumet snakker om målinger av t3, undersøkelser av jod-innhold i kroppen, scanning (eller hva det nå heter) av kjertel osv. Lurer da på om dette er ting jeg burde kreve?

En på forumet her nevnte at det er forskjellig behandling for hvilken type stoffskifte man har - respektive forbigående eller varig variant. Har ikke fått noe info om dette, og lurer isåfall på hva forskjellen i behandling er?

Blir veldig takknemlig om noen har kunnskap om dette som de vil dele?

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard Antistoff

Jeg lurer litt på det her med antistoff. Jeg fikk lavt stoffskifte etter at jeg fødte min første sønn i 2006. Prøver da viste at jeg hadde antistoff verdier over 1000. De siste prøvene jeg har tatt, for ca 5 uker siden, viser at denne verdien har gått ned til 156. Må da nevne at min lege har sagt at har man dannet antistoff så vil man ha dette for alltid?. Hun så ingen grunn til at jeg skulle måle dette på nytt, men jeg krysset selv av på skjemaet da jeg gikk ut

Jeg er nå inne i en periode der jeg tar mindre levaxin, da jeg har hatt endel bivirkninger i det siste som har fått meg til å tenke at jeg enten har vært overmedisinert eller at jeg har en forbigående art. Jeg vet foreløpig ingenting. Jeg har lenge stått på samme styrke i levaxin, og de siste månedene har stoffskifteverdiene mine øket mot høyt stoffskifte (til tross for samme styrke medisin). Sammen med at jeg raskt får hjertebank, og at jeg et par ganger har opplevd å få 38 grader i temperatur uten å gjøre noenting, har jeg funnet ut at noe er det ihvertfall som skjer!?

Synes faktisk allerede at jeg er i litt bedre form. Ikke så fort sliten, fått bedre kondisjon av treningen min, har mindre smerter (hadde sånn beinverk i den ene armen).

Er det noen som vet om antistoff kan variere i verdi fra tid til annen, eller er det som nå skjer med mitt antistoff en indikasjon på at det går rette veien? Tør ikke håpe ennå, så er veldig avventende

Skal på ny i morgen og ta nye verdier, og kommer da ytterligere å senke dosen min. Er da spent på verdien på antistoff :o

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    oslo
    Meldinger
    121

Standard

skal ikke uttale meg for mye, men høres ut som om stoffskiftet ditt er i ferd med å stabilisere seg på høyere nivå enn etter svangeskapet. ville tatt nye prøver for å se hva du ligger på. men den beste indikatoren er imidlertid din egen form ....

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

det er ganske vanlig at antistoffene varierer.

TSH er også ent rigger for antistoffene, og når du begnte på levaxin og hadde gått på det en stund, er jo TSH gått ned. Og da er det typisk at antistoffene går ned.
    Men det er også typisk at man behøver å øke sosen med tiden, pga ødeleggelsen av kjertelen.
    Men, jeg har lest rundt i jcem og andre steder, og det er alltid noen som må slutte med levaxin igjen. Så det er neppe uvanlig.

Ha du gjort noe selv, slik som begynt med selen eller mindre stress eller noe?

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard

Ikke gjort noe som helst og overhodet ikke mindre stress begynte med selen etter at jeg fikk svar på antistoffprøven, så kan ikke være de som har virket. så det du mener er at det kan være at Tsh har blitt lavere som har gjort at antistoff verdiene mine har gått så mye ned? blir egentlig ikke klok på dette her. Men har forstått det slik at det uansett bare er en måte å finne ut på om dette er forbigående, og det er å kutte ned eller kutte ut medisin for noen uker og så se hva som skjer.

Det jeg imidlertid finner litt rart er at jeg har stått på samme dose levaxin mange måneder, og at stoffskiftet den siste tiden har økt mot nesten høyt stoffskifte - altså uten økning i medisin. Derfor har jeg fått forhåpning om at mine egne hormoner er på ferde. Men kan hende jeg er helt på jorde

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du er ikke på noe somhelst jorde Monja.
    Jeg syns dine refleksjoner er logiske.
    Jeg ville redusert dosen - det er eneste måten å bekrefte kjertelens funksjonsdyktighet på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Standard

Takk for det Blir spennende og se framover. gruer meg litt dersom formen vil bli like dårlig som jeg var i 2006, men det er vel verd det dersom jeg finner ut det ene eller det andre. Til legen i morra tidlig, så om noen dager finner jeg vel ut hva neste steg er!

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn