Viser søkeresultater 1 til 10 av 75
Hybrid View
-
17-02-07, 17:57 #1
Symptomene på forlite levaxin?
Hva er symptomene på for lite levaxin? Er det at man er veldig slapp, jeg klarer maks å gå 30 min i et kjøpesenter før jeg må gå ut siden hauet mitt føles som det skal sprenges.
Jeg vet at har man for høy dose får man hjertebank og urolig etc?
Noen som kan si noe om hva forskjellen er rett dose og for lav?
-
18-02-07, 22:18 #2
Dersom du har rett dose så skal symptomene dine bedres. DEt skal kjennes ut som om du stadig blir litt bedre. Dersom du er forlav kan symptomene komme tilbake.
Ikke alle kan bli helt symptomfrie, men vi skal bli bedre. jeg syns du skal gå til legen å få tatt prøver dersom du føler at noe ikke stemmer.
-
18-02-07, 22:44 #3
Det kan noen ganger være lignende symptomer på for lav og for høy dose.
Men du tar vel bare ca 75 µg nå, eller?
-
20-02-07, 18:13 #4
takk for svar cat og nora
Jeg har gått siden 5 januar ca på 50 mg. Jeg har hatt noen dager som har vært ok, men for det meste er jeg helt gåen. Det jeg sliter mest med er synet, jeg får synsforstyrrelser, smerter bak i hode og får følese av å sovne av stikking i hode etc. Dette er jo typiske tegn på stoffskifte.
Men det som bekymrer meg er at jeg ikke snart kan få føle meg merkbart bedre.
Fikk diagnosen min påsken 2006 gikk på 50 mb til Juli, fikk beskjed da om å øke til 100 mg. (denne perioden var jeg i toppform når jeg gikk på medisin). Så gikk jeg 4 mnd uten å ta blodprøve... i november kom smellen... så gikk jeg 1 mnd i strekk med konstant hodepine til 8 januar. Har nå gått uten hodepine, men med de andre symptomene som jeg nevnt ovenfor. Jeg lurer på om jeg bør prøve liothyrid eller hva det nå heter. Jeg hører mange er blitt bedre av det. Merkes forskjellen med det med engang eller?
Takk for alle som gidder lese og svare
-
20-02-07, 18:18 #5
Liothyronin, ja.
Det er lurt å se på blodprøvene, og det fins mange doser i mellom 50 og 100µg.
I utlandet så prøver dem doser i 12,5-µg-trinn, altså 75 og 88 µg og det er end el spm går på slike doser.
Hvis du begynner på liothyronin, da går TSH en del ned. Da kan ft4 gå mer ned også. Bare så du vet at det ikke er så helt enkelt. Men kanskje trenger du det.
Hva er din ft3?
-
20-02-07, 18:22 #6
Hva er din ft3?[/quote]
Dato S-FT4 S-TSH Dosering
18.12.2006 22 0,4 Fra 100 ned til 75 mg
08.01.2007 19 3,1 50mg
17.01.2007 20 2,7 50 mg
(tok siste blodprøve 19 feb, får svar onsdag )
-
20-02-07, 18:37 #7
De målte ikke ft3, bare ft4.
Jeg spør fordi man hos mange ser at ft3 er lav og da er det logisk å prøve liothyronin i tillegg.
Det var slik hos meg ihvertfall.
-
22-02-07, 16:27 #8
det der med problemer i butikker og kjøpesenter er nok noe mange her kjenner igjen. helt grusomt, og man føler man skal svime av tilslutt(dvs etter kort tid egentlig...)
men å si hva som er symptomene på for lite levaxin er egentlig umulig å si, for de er vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffskiftet og hva som kan være noe annet.
jeg kan ha ok prøver, men være helt elendig i formen og omvendt.
hvis du fikk diagnosen din i fjor, så må du desverre smøre deg med tålmodighet, jeg har brukt medisiner i 4 år eller noe slikt og har enda ikke funnet den optimale dosen.
jeg har iallefall funnet mye hjelp i å akseptere at man ikke kommer til å bli helt frisk, og velger å legge opp hverdagen min for å gjøre det lettere.
det betyr ikke lange byturer i butikker, men korte besøk med drikke og litt mat for å få mer energi.
jeg har stor tro på at vi alle må tenke helhetlig, og ikke bare medisin. dvs, du må legge om kosthold til mest mulig innholdsrik mat, trene det man har ork til, og små hvilepauser i løpet av dagen.
lykke til, jeg vet det er utrolig kjipt å føle seg som en pensjonert person i formen...:=) ganske nederlag når alle andre på vår alder har et langt høyere energinivå!
-
22-02-07, 23:56 #9
Ja...
Det som jeg synes er så pussig var at jeg følte meg veldig bra mnd fra påske 2006 - november 2006, (Jeg angrer som en hund på jeg ikke tok blodprøve i denne perioden... siden jeg følte meg bra trodde jeg det ikke var så nøye...). At man da skal få en kjempeknekk og ikke føle seg noe i nærheten av det jeg var da SELV om jeg er innenfor normalområdene.... Venter prøveresultat i morgen, er veldig spent å se hva jeg har da.
-
23-02-07, 08:31 #10
Aha, hvis du ikkke hadde det bra lenger i desember, er det typisk for vinteren, noen trenger en bitteliten doseøkning om vinteren. Man må da ned igjen når været blir varmere. Mulig at lyset også har noe å si, Larrian Gillespie skriver at lyset påvirker hypofysen/hypothalamus og det blir laget mindre nadre hormoner også når man er i mørket.
De som forsker på D-vitamin mener at manglende D-vitamin fra sol har mye å si for diverse hormoner om vinteren, og man vet jo at D-vitamin setter ned insulinresistens for eksempel. Immunforsvaret influeres også av D-vitamin, for eksempel er det vist av forskning in Norge at de som får påvist kreft om vinteren har større sjanse for å dø av det. De konkluderer med at det har med D-vitamin å gjøre.
Du har helt rett, det er når du føler deg bra at du trenger en blodprøve for å vite hvor du skal ha TSH, ft4 og ft3.......
I gamle dager når det ikke var så mange blodprøver, TSH -prøven var bare på forskningsstadiet (det ble utviklet en kjapp og billig prøve senere) , da pleide de å øke Thryeoïdum eller thyroxin til pasienten fikk hypersymptomer, og så bakket man litt ned på dosen. Det var da riktig dose.
Lignende tråder
-
Hva er symptomene på overdosering?
Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 16-12-07, 19:48 -
Er disse symptomene "normale"?
Av Node i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 23-11-07, 15:14 -
Fikk krangla meg til B12 sprøyter. Alle symptomene borte...
Av Godis i forumet FeildiagnoserSvar: 6Siste melding: 10-06-07, 13:36

Svar med sitat
Bokmerker