Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    5

Standard Grenser ved høyt stoffskifte

Hei. Jeg ble kjempeglad da jeg fant dette forumet og har lært masse av å lese gamle temaer. Jeg hadde nemlig en MA i august, trolig på grunn av stoffskiftet. Jeg har hatt lavt stoffskifte siden i 2001 og bruker Levaxin. Det viser seg imidlertid at jeg har blitt overmedisinert og at jeg under svangerskapet hadde for høyt stoffskifte... Det står mye om de øvre verdiene man skal være innenfor når man er gravid, men hva med nedre grense? Min siste blodprøve viste at jeg har en TSH på 0,01. Noen som vet noe om dette? Har god dialog med fastlege og skal gradvis redusere dosen Levaxin fremover. Er takknemlig for svar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Vet desverre ikke så mye om det, men jeg har lest mye om antistoffer og graviditet hos oss med stoffskifteproblemer. Du bør sjekke dem om ikke annet.

Tror kanskje du må google litt på nettet. Beklager at jeg ikke kan hjelpe deg mer enn dette!

Lykke til!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    5

Standard Når bør varsellampene på?

Hei.
    Jeg har hatt stoffskifteproblemer i 5 år, men forstår etter å ha lest diskusjoner i dette forumet at jeg har mye å lære... Jeg har for tiden en TSH på 0,01 og skal gradvis redusere Levaxin-inntaket slik at TSH blir 0,2 (mener legen). Jeg forstår nå at T3 og T4 er minst like viktige parametre å vurdere. Er det noen som kan fortelle meg hvilket intervall man bør ligge innenfor når man prøver å bli og er gravid (TSH, T3 og T4)? Hvilket parameter er viktigst? Og når bør varsellampene på i forhold til å justere medisinering, samt avvente prøvingen med å bli gravid? Jeg er takknemlig for svar, slik at jeg er bedre forberedt til neste oppfølging hos lege i neste uke.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard Når bør varsellampene på?

Hei!
    Etter det jeg har lært bør verdiene ligge innenfor dette referanseområdet:
    TSH: 0,2-4,5
    T4: 7,5-20,0
    T3: 0,8-2,7
    Dette skal være ifølge Aker sykehus. Andre har litt andre referanseområder, men de avviker ikke SÃ… mye. TSH er visst viktigst, men det hjelper jo ikke at den er bra hvis de andre verdiene er helt på trynet..
    Har du TSH 0,01 så høres det altfor lavt ut. Høres fornuftig ut av legen å prøve å få deg opp i 0,2. Jeg antar at det er best å ligge innenfor referanseområdet når man prøver å bli gravid. Viktig å være frisk når du skal bli mor! Bør vel ha hatt normale verdier over en viss tid også, men det spørs hvor mye det haster å bli gravid da?

Uansett, håper du blir bedre og lykkes med å bli gravid!

Klara

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    53
    Meldinger
    204

Standard

De viktigste prøvene ser ut til å være FT3 og FT4, dette er de hormonene som kroppen bruker. TSH er "bare" et signalhormon som ber skjoldbruskkjertelen om å produsere mere stofskiftehormon. Du bør derfor sjekke at FT3 og FT4 er i øvre halvdel-øvre tredjedel av normal området. Da har de fleste av oss det best. Samtidig er det viktig å kjenne etter hva kroppen din sier, kanskje du har det best med en FT4 litt over normal området eller kanskje mitt på treet.

Lignende tråder

1. Personlighetsendringer ved høyt stoffskifte???
    Av pingu i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 10-01-08, 20:25
  2. TSH-grenser for å bli behandlet
    Av rikke i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 8
    Siste melding: 04-03-07, 22:10
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn