OK: Korriger meg hvis jeg tar feil, værsåsnille, men jeg blir ganske så provosert :evil: :

En venninne av meg og mannen har i et par-tre år forsøkt aktivt å få barn uten å lykkes. Begge har vært til omfattende undersøkelser og det er i alle fall ikke hans små soldater det er noe galt med. Men hun har hatt hypotyreose siden tenårene. Så hører jeg om dette da og spør om hvordan det lave stoffskiftet hennes ligger an, for såvidt jeg har oppfattet, så har dårlig behandlet hypotyreose innvirkning på fertiliteten. Men dette har min venninne spurt legen sin om - og neeeeida! lavt stoffskifte har ingenting med infertilitet å gjøre! - sier legen, som er overlege i gynekologi på et sykehus på Østlandet.... I stedet legges det opp til annen hormonbehandling og prøverørsbehandling, sikkert strålende når man sliter med hormon-ubalanse!

Etter at jeg insisterte, hentet min venninne utskrift av resultater fra stoffskifte-prøvene på legekontoret, og ganske riktig: TSH'en hennes ligger på 2,5 til 3,56 (siste og høyeste måling), og FT4 på en 13-14. Er ikke dette lavt når man er medisinert da? Dessuten har hun brukt å ta Levaxinen som vanlig når hun har tatt prøvene, så antagelig er FT4-nivåene hennes egentlig lavere.
Jeg har nå tillatt meg å insistere på at hun må snakke med legen sin - eller kanskje helst en ny lege - om dette. Kanskje er løsningen på infertilitets-problemet uendelig mye enklere. Kankje holder det at hun blir bedre medisinert? Hva tror dere?

Tenk så mye styr de skal utsettes for uten at et mest grunnleggende problemet er løst. Helt sprøtt! Lurer på hvor mange det gjelder, jeg?
For ikke å snakke om de psykiske sidene av dette. Auau!

Hilma