Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Tråd: Har begynt på lavkarbo
Hybrid View
-
04-03-15, 18:28 #1
Har begynt på lavkarbo
Hei
Har begynt på lavkarbo, og det er nå tredje dagen. Trappet litt ned på karbohydrater i en uke før jeg begynte for fullt. Dette gjør jeg får å forbedre helsen. Vektnedgang er ikke et mål. Kan godt gå ned 3 kilo, men ikke mer. I dag er jeg ekstremt slapp og har mye kribling i leggene. Så det kan godt være selve stoffskiftet som plager meg.
Leser at det er vanlig med slapphet og andre plager når man begynner på lavkarbo. Gjelder dette kunnår det er snakk om å være i/komme i ketose, eller gjelder det også om mengden med karbs er 50-70 g?
-
04-03-15, 18:47 #2
Sv: For lite karbohydrater?
Joda, det kan absolutt være overgangsplager. Det kan vare en dag eller et par uker, hvis jeg husker rett.
Selv fikk jeg en vanvittig teflonhjerne i et par dager. Klarte ikke fullføre setninger. Og så hadde jeg litt hodepine. Jeg var en skikkelig carb junkie, og hadde en tøff overgang. Jeg gikk heller ikke over til lavkarbo for vektnedgangens skyld, men gikk ned 12-15 kg allikevel og ble "normalvektig".
-
05-03-15, 00:07 #3
Husk å få i deg nok salt.
På lavkarbo kutter man jo alt hel og halvfabrikata som det er salt i alle steder. Når man da går over til ren mat, er det lett å glemme saltet.
Ellers liker mange ferske lavkarbere magnesiumtilskudd for å minimere overgangspalgene spesielt med kramper og kriblinger.
Trøsten er at plagene går over.
Da jeg startet med lavkarbo i begynnelsen av 2011, la jeg meg også mellom 50 og 70 karbohydrater pr dag (fulgte Hexebergs anbefalinger), men har siden gradvis senket karbohydratene og har de siste drøye tre og et halvt årene levd ketogent (alle måltider inneholder ca fem karbohydrater (fra grønnsaker hovedsaklig) og aldri over 25 karbohydrater i døgnet (oftest mellom 15 og 20 karbohydrater).
-
05-03-15, 09:47 #4
Tar du magnesium? Av en eller annen grunn så ser magnesiumbehovet til å øke radikalt for en tid ved overgang til lavkarbo (jeg tror det er fordi at magnesium er et sentralt mineral i veldig mange av kroppens prosesser og at en overgang til lavkarbo nok setter igang en del ting og ikke minst krever at andre behandlings"ruter" bygges opp).
I ketolyse anbefales egne tilskudd for å dekke opp for dette, men også vanlige lavkarbere får ofte overgangs-ekler (kramper/lemus/kriblinger i musklene) som kan lindres med mangnesium.
Hvis du ønsker å få magnesium via kosten så er det mørkegrønne grønnsaker og frø du skal spise mye av nå.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
06-03-15, 15:51 #5
Hei igjen
Jeg tar 600 mg magnesium av bra kvalitet. Har gjort det i flere år nå.
Slappheten jeg hadde for noen dager siden forsvant. Kan godt hende det var ls sykdommen som var skyld i det.
Har slitt med knesmerter i snart seks år. Det har blitt tatt røntgenbilder, ingenting galt å se der. Har vært hos to fysioterapeuter, og ingen av dem hadde forklaring på hva smertene kunne skyldes. I dag kjente jeg at knærne var mye bedre. Ikke smertefri, men mindre smerter
-
26-03-15, 20:06 #6
Vektnedgang
Hei
Nå har jeg spist lavkarbo i litt over tre uker. Følger mitt eget opplegg, veier ikke ikke karbohydratene, men har likevel en peiling på hvor mye jeg får i meg. Merker litt økt energi, bedre søvn og fordøyelse. Baker brød, rundstykker og kaker :-) Tror nok antall karbhohydrater ligger under 30 g.
Jeg gjør dette for å få bedre helse, men å gå ned 2-3 kilo hadde vært kjekt. Jeg veier meg aldri, og jeg tror jeg kan ha mistet ca et halvt kilo i løpet av disse ukene. Etter jeg fikk lavt stoffskifte, har forbrenningen gått ned til ca 1300 kilokalorier per dag. Så jeg er vant med å spise lite og å telle kalorier for ikke gå opp i vekt. Så jeg spiser lite enda. Kan dette være årsaken til at jeg ikke går ned i vekt? Er litt redd for å spise mer siden jeg bruker 3 mnd på å gå ned 1 kilo(før jeg begynte på lavkarbo)
-
27-03-15, 11:47 #7
Sv: Har begynt på lavkarbo
Hva er grunnen for at du velger lavkarbo? Er det helsen generelt (fordi lavkarbo (og spesielt lchf/paleo/primal blueprint) er ren uprosessert mat), eller er det utelukkende for vektnedgang?
Når man spiser lavkarbo skal man spise når man er sulten og holde opp når man er mett. Kaloritelling er unødvendig, men karbohydrattelling kan være nødvendig i starten (og det følger du jo med på).
Du skriver jo selv at du opplever det positivt så langt, og jeg vil råde deg til å fortsette å fokusere på det positive ved å spise lavkarbo. Dessuten har du spist lavkarbo i bare tre uker - du er så vidt forbi overgangsfasen. Evt vektnedgang kan bli en positiv bieffekt. Lavkarbo er i utgangspunktet vektregulerende - de undervektige går opp, de overvektige går ned, og etter en stund havner man på "idealvekt", dvs kroppens idealvekt, ikke den vekten vi oppi hodene våre har bestemt oss for er best.
Når det er sagt, så kan stoffskiftet bidra kraftig når det gjelder vektjusteringen.... Det samme kan "brøderstatninger" være - det opplever jeg selv. Jeg opplever også at stoffskiftet mitt ikke er optimalt, og vekten har økt (før og med Levaxin) og stagnert inntil videre. Har spist Erfa i 4-5 mnd, og det er veldig liten vektnedgang å spore hos meg (og jeg har ca 10 kg over idealvekt).
Kan hende du er på din idealvekt nå? Kan hende stoffskiftet ditt holder igjen for vektnedgang? For noen er det meieriprodukter som stopper vektnedgangen, og for andre er det "brøderstatninger" etc. Gi deg selv litt tid, og fortsett med å være strikt med karboinntaket i minst 3 mnd. Etter det kan du begynne å justere med matvarene. Det er mitt forslag.
(Jeg la om til lavkarbo årsskiftet 2010/2011, var strikt noen mnd og mer eller mindre strikt etter dette. Jeg foretrekker lavkarbo fordi kroppen min har det best med lite karbohydrater generelt, men er ikke alltid like god på å styre unna karbobombene).
-
27-03-15, 14:28 #8
Takk for svar :-)
Jeg gjør dette for helsens skyld :-)
Hva mener du med brøderstatninger? Jeg lager brød og da består det ofte av solsikkekjerner, gresskarfrø, linfrø, sesamfrø+ alt det andre som fiberhusk osv.
Merker at jeg sovner forholdsvis raskt nå etter at jeg begynte på lavkarbo. Og det er jeg veldig glad for :-) Orker litt mer også.
-
27-03-15, 14:37 #9
Det sies at lavkarbo er vektregulerende og av og til er ikke hjernen vår helt enig i det kroppen mener er rett vekt. Kanskje er din naturlige vekt slik den er nå? Og kanskje er det slik at kroppen vil trenge litt tid på seg?
Rent generelt er det også slik at om man sulter seg, så vil kroppen tviholde på hvert et gram fordi den tror det er hungersnød, så for noen vil det paradoksalt kunne virke slik at økt mengde med Kcal (noe som på lavkarbo betyr mer fett) vil "løsne" vekttapet.
-
27-03-15, 14:56 #10
Lignende tråder
-
Begynt på Levaxin i 2007
Av Bille i forumet Lavt stoffskifteSvar: 219Siste melding: 19-08-12, 19:57 -
Vektøkning etter å ha begynt med levaxin?
Av janis i forumet Vektøkning / vekttap med Levaxin?Svar: 3Siste melding: 14-11-11, 00:33 -
Jente på 21 år som nettopp har begynt på medisiner for lavt stoffskifte
Av komlå i forumet Lavt stoffskifteSvar: 148Siste melding: 13-09-08, 10:17 -
begynt på litothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 2Siste melding: 05-03-08, 21:48 -
Pga lavt stoffskifte er jeg akkurat begynt med Levaxin
Av kaja1970 i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 17Siste melding: 01-01-08, 21:23

Svar med sitat

Bokmerker