Viser søkeresultater 1 til 5 av 5

Hybrid View

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    3

Thumbs up Hei, jeg prøver å være Opp10mist!

Hei

Har lest på siden lenge uten å skrive noe selv. Jeg er en dame i det som burde vært min beste alder (42), men har slitt mye med helsen de siste 8 år. Jeg har selv trodd at jeg har hatt lavt stoffskifte, men prøvene har vært "fine". Er utredet for mye og fått diagnosen insomnia. Har skiftet fastlege noen ganger pga flytting. Har en veldig flink og hygggelig fastlege som har send meg til utredninger her og der. Hun ville ikke la meg prøve Levaxin siden prøvene var fine, men henvist meg videre til endokrinolog når jeg ønsket det. Hun mente det kunne være greit med second opinion. Enda mere utprøving av medisiner som skulle hjelpe. På tredje eller fjerde besøket hos spesialisten gren jeg. Tutet som en liten jente. Da gikk han med på å gi meg prøvebehandling av levaxin. Det tok ikke mange dagene før jeg merket forskjell. Tenk om jeg kunne fått det for 7 år siden når jeg første gang ba om å bli testet for stoffskifte ?........
    Jeg velger nå å prøve å være optimistisk. Tror jeg klarer å jobbe 100% nå. Jeg får se om jeg klarer det frem til sommeren. Tror jeg ligger for på lavt på levaxin 25 mg. (Har tatt litt ekstra på krevende dager). ft4=15 tsh=1,5. Jeg tenker at fastlegen vil være med på å la meg dosere til jeg er fornøyd.

Det jeg liker med livet mitt nå er: Husker navn, klarer å skrive inn kidnummer, skjønner poenget med vitser, klarer å lese og gjenfortelle, kan ha mer enn en aktivitet per dag, trenger ikke legge inn hviledag før og etter aktivitet, kjenner ikke hodet mitt hele tiden. Og klare å jobbe. Jeg har fått en diagnose som jeg føler er mer sosialt akseptert.

Det vil være hyggelig om noen har tilbakemeldinger til meg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Hei, jeg prøver å være Opp10mist!

Jeg har liten er faring med syntetisk medisin - de ga meg bare hodepine,
    det samme gjelder for legen jeg hadde - og ondokrinologen jeg var hos også:
    hodepine.

Vell - med motstridende følelser linker jeg til noe som jeg altså ikke tror på -
    noe jeg ikke tror kommer til å hjelpe deg i det lange løp
    - uansett; her er en link fra A4-legenes eget tidsskrift:
    http://tidsskriftet.no/article/520952

Det jeg derimot vil anbefale deg - varmt og MED optimisme
    det er å lese boka til Øverby og også nettstedet Stop The Thyroid Madness.

Denne er grei å merke seg:
    http://www.stopthethyroidmadness.com...ended-labwork/

Dette ble nok et merkelig svar, men jeg ønsker deg faktisk lykke til
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hei, jeg prøver å være Opp10mist!

Hej Opp10mist

Sitat Opprinnelig skrevet av Opp10mist Vis post
    Jeg velger nå å prøve å være optimistisk. Tror jeg klarer å jobbe 100% nå. Jeg får se om jeg klarer det frem til sommeren. Tror jeg ligger for på lavt på levaxin 25 mcg. (Har tatt litt ekstra på krevende dager). ft4=15 tsh=1,5. Jeg tenker at fastlegen vil være med på å la meg dosere til jeg er fornøyd.
    Der er heller ikke andet for, end at være optimistisk. Optimismen er jo et fænomen der "regulerer" sig selv i takt med fremgang, trivsel, eller tilbagegang. Det der betyder aller mest nu er, at du ikke "nøjes" eller slapper af før du opnår enighed med din læge om, at du holder selv øje med at dosere dig lidt op og ned, afhængig af graden af trivsel og årstider.

Vær også opmærksom på, at 25 mcg er en meget lav dose, der sædvanligvis ikke fungerer over længere tid. Hvis du begynder opleve at din trivsel igen bliver ringere, skal du ikke fortvivle: det er "bare" dit eget, "rest-stofskifte" som bliver undertrykt af for lidt Levaxin, og det løses med at øge dosen med 25 mcg ad gangen, med 7-14 dages mellemrum, indtil du opnår en mærkbar trivsel, der føles stabil. Den rette slutdose ligger et sted mellem 1,6 mcg/kg og 2 mcg/kg for en voksen person.

Det er også nyttigt at være opmærksom på, at så snart overgangsalderen begynder, selv svagt, er Levaxin ikke længere tilstrækkelig for de fleste kvinder. Hvis max ½ års forsøg på at tilpasse dosen alligevel ikke fungerer, da er tiden inde til hensynsløst at tilkæmpe sig behandling med Erfa eller Armour i stedet for Levaxin. Erfa og Armour er de eneste lægemidler der kan modstå det hormon-kaos, som overgangsalderen byder de fleste på.

Sitat Opprinnelig skrevet av Opp10mist Vis post
    Det vil være hyggelig om noen har tilbakemeldinger til meg.
    Tillykke med fremgangen. Tilbagemeldinger kan det blive lidt småt med fordi der ikke mere er så mange yngre mennesker til "afløsning" af os, veteraner... som bliver færre og færre. Ikke fordi vi dør som fluer, men tværtimod - mest fordi der er så mange her, der har fået det så meget bedre, at de er i fuld gang med at indhente deres, ellers før mistede liv, ude i den virkelige verden.

Til gengæld er der mange udenfor forummet, der læser her ofte eller hver dag, og lærer af alt som andre har skrevet gennem årene, og får god hjælp og tips til, hvordan de selv kan tilkæmpe dem en bedre behandling, ved at følge de mange gode eksempler herfra. Det gælder også det du har skrevet, og forhåbentlig har lyst til at blive ved med at opdatere din tråd med nyheder, til læring for alle som læser her. Så tusind tak for dit indlæg, og rigtig god bedring. Vi snakkes...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    3

Standard Sv: Hei, jeg prøver å være Opp10mist!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg har liten er faring med syntetisk medisin - de ga meg bare hodepine,
    det samme gjelder for legen jeg hadde - og ondokrinologen jeg var hos også:
    hodepine.

Vell - med motstridende følelser linker jeg til noe som jeg altså ikke tror på -
    noe jeg ikke tror kommer til å hjelpe deg i det lange løp
    - uansett; her er en link fra A4-legenes eget tidsskrift:
    http://tidsskriftet.no/article/520952

Det jeg derimot vil anbefale deg - varmt og MED optimisme
    det er å lese boka til Øverby og også nettstedet Stop The Thyroid Madness.

Denne er grei å merke seg:
    http://www.stopthethyroidmadness.com...ended-labwork/

Dette ble nok et merkelig svar, men jeg ønsker deg faktisk lykke til
    Takk for det Kevlin. Jeg har planer om å låne den et sted om det er mulig.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hej Opp10mist

Der er heller ikke andet for, end at være optimistisk. Optimismen er jo et fænomen der "regulerer" sig selv i takt med fremgang, trivsel, eller tilbagegang. Det der betyder aller mest nu er, at du ikke "nøjes" eller slapper af før du opnår enighed med din læge om, at du holder selv øje med at dosere dig lidt op og ned, afhængig af graden af trivsel og årstider.

Vær også opmærksom på, at 25 mcg er en meget lav dose, der sædvanligvis ikke fungerer over længere tid. Hvis du begynder opleve at din trivsel igen bliver ringere, skal du ikke fortvivle: det er "bare" dit eget, "rest-stofskifte" som bliver undertrykt af for lidt Levaxin, og det løses med at øge dosen med 25 mcg ad gangen, med 7-14 dages mellemrum, indtil du opnår en mærkbar trivsel, der føles stabil. Den rette slutdose ligger et sted mellem 1,6 mcg/kg og 2 mcg/kg for en voksen person.

Det er også nyttigt at være opmærksom på, at så snart overgangsalderen begynder, selv svagt, er Levaxin ikke længere tilstrækkelig for de fleste kvinder. Hvis max ½ års forsøg på at tilpasse dosen alligevel ikke fungerer, da er tiden inde til hensynsløst at tilkæmpe sig behandling med Erfa eller Armour i stedet for Levaxin. Erfa og Armour er de eneste lægemidler der kan modstå det hormon-kaos, som overgangsalderen byder de fleste på.

Tillykke med fremgangen. Tilbagemeldinger kan det blive lidt småt med fordi der ikke mere er så mange yngre mennesker til "afløsning" af os, veteraner... som bliver færre og færre. Ikke fordi vi dør som fluer, men tværtimod - mest fordi der er så mange her, der har fået det så meget bedre, at de er i fuld gang med at indhente deres, ellers før mistede liv, ude i den virkelige verden.

Til gengæld er der mange udenfor forummet, der læser her ofte eller hver dag, og lærer af alt som andre har skrevet gennem årene, og får god hjælp og tips til, hvordan de selv kan tilkæmpe dem en bedre behandling, ved at følge de mange gode eksempler herfra. Det gælder også det du har skrevet, og forhåbentlig har lyst til at blive ved med at opdatere din tråd med nyheder, til læring for alle som læser her. Så tusind tak for dit indlæg, og rigtig god bedring. Vi snakkes...
    Takk for det Anisa. Det er godt å ha det bedre enn på mange år. Jeg regner med at jeg skal lære mer , lettere å lære nå.... Jeg tenker ikke at jeg er i mål med der jeg må være, men jeg har et hode som virker, og jeg kan argumenter og diskutere. Det som opp det hele som er kjipt er at jeg etter å ha vært syk i mange år og av og på sykemelding og uføre så er jeg så nedprioritert på alt på som er av goder. For jeg er så mye syk eller kan bli syk i igjen Har ikke vært borte på over to måneder!

Håper jeg har lenge før overgangsalder.

Jeg må også lære meg funksjonene i forumet For når jeg var nesten ferdig med innlegget så forsvant all tekst og og er nesten ferdig med å skrive nytt så ser jeg at det er en restore auto-saved content knapp
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Red face Sv: Hei, jeg prøver å være Opp10mist!

Jeg lånte boka til Øverby på Biblioteket (begge gangene )
    - de måtte låne den selv; fra Aust Agder Bibliotek (hvis jeg ikke husker helt feil, da).

Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. «Kan det være nødvendig og være så sint»
    Av Mod i forumet Forum: Litt musikk
    Svar: 0
    Siste melding: 17-07-13, 22:07
  2. Vi ønsker nå å bli gravide igjen. Prøver og prøver...
    Av Nanna i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 15
    Siste melding: 18-08-09, 20:32
  3. Vilke prøver kan det være lurt å ta?
    Av Carro i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 03-04-09, 19:30
  4. Prøver, prøver og atter prøver....
    Av Tiffen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 14-12-07, 23:10
  5. nye prøver