Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Sør-Trondelag
    Alder
    35
    Meldinger
    12

Standard Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...

Hei!
    Ser jeg har postet en gang på forumet tidligere, men jeg prøver meg igjen da jeg fremdeles har plagsomme symptomer.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette, men da legen min virker å ha gitt opp håper jeg å få innspill fra dere kunnskapsrike mennesker her inne! Jeg er fulltidsstudent, men må stadig ta flere «fridager» (dvs sove lenge og tilbringe dagen på sofaen) og føler at energien ikke strekker til (lengre symptombeskrivelse følger ;)). Jeg har i lengre tid mistenkt lavt stoffskifte eller en mild grad av ME, men legen mener jeg er for oppegående for å ha ME...

Jeg har ingen bakgrunn som spesielt aktiv eller energisk; gjennom hele videregående måtte jeg sove noen timer på ettermiddagen og kunne enkelte helger sove til 17 på kvelden (stod aldri opp før 12). Da jeg etterhvert fikk hyppig hjertebank og hodepine dro jeg til legen og fikk påvist nærmest tomme jernlagre som sannsynligvis var forårsaket av kraftige mensblødninger (TMI, sorry!). Fikk jerntabletter som hjalp noe, men følte meg fremdeles slapp og trøtt.

I desember 2010 fikk jeg kraftig influensa (mistenker svineinfluensa, men dro aldri til legen for å sjekke) med høy feber, hodepine og nakkestivhet og ble liggende i nærmere 14 dager. Det var etter dette jeg begynte å få mer tilbakevennende rare symptomer.

I første del av 2011 fikk jeg med noen uker og måneders mellomrom «anfall» av tilstivnende nakke, hodepine, frostrier og feber som varte rundt en dag. Dette kunne komme helt ut av det blå. Hadde stadig hodepine, var slapp og hadde stort søvnbehov og dro etterhvert til legen for å ta blodprøver. Fikk påvist forhøyet TSH (rundt 5) og aTPO (63). T4 og T3 lå innen referanseområdet. Fikk beskjed om å gå turer i frisk luft og komme tilbake noen måneder senere for ny kontroll. Da hadde TSH sunket til rundt 2 og aTPO var negativ. Men jeg følte meg ikke noe spesielt bedre, annet enn at de kraftige «anfallene» ble sjeldnere.

Tiden gikk og flere diffuse symptomer dukket opp, blant annet perioder med langvarig hodepine, periodevis kvalme, periodevis hovne lymfeknuter i hals og under armene, frost i kroppen, ekstra trøtt og slapp etter dager med moderat aktivitet/sosiale sammenkomster, enkelte dager der kroppen føles tung og jeg får melkesyre i armen av å børste håret.

Det siste halvåret føler jeg har vært spesielt kjipt. Jeg kan sove og sove og sove, har stadig hodepine som kan vare i alt fra et døgn til over 10 dager og mye kvalme og uggenhet. Har det siste året lagt om kostholdet som har bedret en del andre mageproblemer, men har ellers ikke merket stor forbedring i formen.
    Har også kronisk jernmangel som kun i liten grad responderer på tilskudd (har opplevd at jernlageret har gått ned selv om jeg tar høye doser av jern) og blir lavt igjen så fort jeg slutter. Etter siste måling var jernnivået mitt dog fint, men symptomene like mye tilstede – noe som igjen får meg til å mistenke at stoffskiftet ikke er helt på stell.

Nyere målinger av stoffskifte viser TSH som ligger mellom 2 og 4 og T4 rundt 13 – altså på grensen til lavt. Har tatt en scintigrafi av skjoldbruskkjertelen som viste spor av betennelse, men legen mente dette var midlertidig og ville bedres av seg selv. Har også vært hos endokrinolog som mener jeg er helt frisk. Det er derfor frustrerende å langt i fra føle seg bra!

Dette ble langt!
    Det jeg lurer på er vel om det er mulig å ha slike symptomer når stoffskifteverdiene er «innenfor normalen»? Ligner dette i det hele tatt på stoffskifteproblemer? Det frister å be legen prøve en lav dose levaxin en periode for å se om det blir noe bedring, men han lener mer i retning av at jeg må innfinne meg med lite energi.

Fuglen

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...

Er på terskelen til nattstellet, men må bare skrive noe..

Legenes respons på dine plager taler for seg selv men det er alikevel vondt å lese (fra så altfor mange) om hvor uengasjert og passive mange leger er.

Heldigvis finnes det noen hederlige unntak - kanskje du vil høre (les: lese) på en slik isteden
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

Til mine pasienter!

Dedikert til alle de som ikke kunne finne svar
    på sine livs problemer, men måtte lete i blinde
    og som måtte lide unødvendig
    for å bli forstått av legestanden.

Forfatterens forord

Denne boken er tilegnet alle personer som lider av lavt stoffskifte. Dens tilblivelse er like dramatisk som dens innhold. Julen 1999 fikk jeg brått en svikt i hormonproduksjonen ute å forstå det og gikk inn i en raskt helseforfall. I mer enn 8 måneder kjempet jeg for å overleve. Verken jeg selv, de leger jeg ba om hjelp eller venner innen naturmedisinen forstod hva det var. Utdannelsen de og jeg hadde var verdiløs!

Mine moralske støttespillere var min kjære kone og nære venner. Den eneste legen jeg hadde for rådighet var meg selv og jeg måtte av nød lære meg alt det som skulle til for å redde mitt eget liv og sunne fornuft fra videre forfall. Resultatet ble et kappløp med tiden; for hver måned jeg lette; var jeg tvunget å finne praktiske svar for å gjenoppbygge hormonsystemet. Hvert svar som en brikke et i stort puslespil om hvordan redde liv; der svaret langt fra var gitt.

Med årene falt stadig flere brikker på plass og i dag 10 år senere er jeg i god form og resultatet av tusenvis av timers studier, forskning og studier av syke menneskers helse har resultert i denne boken som jeg kaller: min livbøye i et opprørt hav av uvitenhet. En bok som helseforfall som inntrer når kroppen ikke lenger kan lage nok energi til å vedlikeholde sin eksistens.

Jeg påstår ikke at jeg med denne boken har løst alle problemer og besvart alle spørsmål vedrørende enerisviktsykdommer. Jeg er fortsatt en elev av livet og bruker praktiske metoder utviklet av de leger som visste svar og kunne helbrede; og hver uke lærer jeg noe nytt og nyttig. Slik sett er jeg tilfreds. Men jeg har også en dyp sorg; at mange av de fantastiske metodene som har reddet mitt liv og derved livet til mange av mine pasienter, gradvis er i ferd med å kriminaliseres fordi de er hentet fra naturen. Dette betyr at vil du ha hjelp for din helse må du ikke bare lese denne boken og omsette den i praksis; du må slåss mot myndighetene for å få råvarene som redder liv. Om det er å si: det er verdifullt! For hvert menneske bærer et ansvar å ivareta det som fremmer livets høyeste "religiøse" mål: å bevare liv!

Lege Bjørn Johan Øverbye

Grunnleggeren av Stoffskifteskolen. Forfatter, forsker, doktorgrad i akupunktur fra Asia og Vinner av Fritt Helsevalgs Brobygger Pris for 2008; for mangeårig arbeid for å bygge bro mellom naturmedisinen og skolemedisinen.
    Denne boka har jeg lånt på biblioteket (et par ganger faktisk) og anbefaler den på det varmeste.
    Forumet har satt av en ganske så god plassering på forsida av forumet til Øverbys bok.
    I tillegg så ligger det noen kapitler av boka her:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mod Vis post

Dr. Øverbye Arendal Helsesenter, har gett oss tillåtelse att publicera avsnitten om jod från hans bok "Lavt stoffskifte årsak til de fleste sykdommer". Detta är, till denna dag, den bästa informationen om jod i relation till sköldkörtelns funktion och sjukdomar, skriven på nordiska språk.

På vegne av alla som kommer att ha stor nytta av den här informationen, vill vi tacka dr. Overbye för hans tillåtelse.

Merk: lenker i teksten er lagt inn av oss.

Dr. Øverbye skriver på Side 54:
    På de neste sidene skal vi ta for hvorfor thyroidkjertelen enten begynner å svikte delvis eller helt. Vi har poetisk kalt dette sommerfuglkjertelens undergang og den starter ikke med hormoner, men med et viktig grunnstoff som bærer navnet Jod som kommer av det greske ord for fiolett farge.

- men kanskje du kan begynne med å lese i tråden jeg har linket til i bobla øverst
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...

Dette blir et helt kort svar fra meg (da jeg er opptatt store deler av dagen).
    Gjør som meg - krev prøvebehandling av stoffskiftet (som et ledd i å utelukke ME! ME kan for øvrig ha flere grader, og man kan ha, om jeg husker rett, nedsatt funksjon med 60% - 100% for å få ME. Derfor er noen sengeliggende mens andre fungerer noe mer.
    Det er trolig enklest å få prøvebehandling med Levaxin - da må du få 6 mnd og øke dosen gradvis til fT4 er maks av refområdet (så sant kroppen responderer positivt). Har du betennelse, må du trolig uansett høyt i dose. Apropos betennelse - er anti-TG (anti tyreoglobulin) og TRAS sjekket?? Hva med cøliaki?
    Det beste, etter min mening, er å få prøvebehandling med NDT (Erfa eller Armour), da dette er bioidentisk. Det kan være vanskelig å få til pga sviktende kunnskap hos mange leger. Evt be om å få T3 (Liotyronin) - det virker hurtig og du får et tidlig svar på om det hjelper. En ulempe med syntetisk T3 er at tablettene er på 20mcg, og du må begynne med max 5 mcg - altså dele tabletten i fire. I tillegg tas den veldig hurtig opp i kroppen, og mange opplever "topper" og doserer derfor utover dagen. NDT er proteinbundet og frigis saktere, etter kroppens forespørsel.

Jeg har også relativt lavt jernlager (i mange år) og sliter med å få det opp. Jeg har også hatt kraftig mens, men er normalisert med NDT. Kan hende jernlageret øker framover nå. Lavt jernlager i seg selv fører ofte til at stoffskiftehormonene ikke utnyttes godt nok...

Du bør også få sjekka jod i døgnurin dersom det ikke er gjort.

Om du sliter med å få dette hos legen (argumenter med st du skal utelukke ME), så MÅ du finne en annen lege med en tilnærming du trenger.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Dette ligner veldig på hvordan det var med datteren min, som nå er 20 og fikk lavt stoffskifte da hun gikk på videregående. Hos fastlegen fikk hun bare sterke smertestillende for hodepinen, og tilbud om antidepressiva, så vi måtte til privatlege før det ble avklart at det var stoffskiftesykdom som plaget henne. Prøvde først en periode med Levaxin, som ikke virket så særlig godt for henne, men hun går nå på Armour og har det stort sett bra, og er kvitt migrenen.

Støtter de andre som har svart deg, her: krev å få en prøvebehandling med Levaxin hos fastlegen. Det skal utelukkes andre årsaker før en ME-diagnose settes, så ikke avfinn deg med det når du har såpass mye symptomer på lavt stoffskifte! Lavt stoffskifte kan utløses av en virusinfeksjon eller andre påkjenninger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Lightbulb Sv: Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...

Hvis du ligger lavt på jern - så MÅ du få opp det først. Ikke engang NDT
    (frysetørret skjoldkjertel fra gris)
    vil virke som det skal hvis du ikke har jernet ditt på plass.
    Jeg bruker denne (andre jerntilskudd fungerer dårlig på meg):
    http://www.iherb.com/Source-Naturals...6&sr=null&ic=1
    Denne har jeg også brukt (funker den også - og smaker i tillegg godt ;))
    http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-I...2&sr=null&ic=1

Tenker at du også med fordel kunne ta tilskudd av selen:
    http://www.iherb.com/Now-Foods-Selen...4&sr=null&ic=4

Verdt å huske: Kapsler gir bedre opptak enn tabletter ^^
    Kevlin

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Sør-Trondelag
    Alder
    35
    Meldinger
    12

Godt poeng! Sliter veldig med å få opp nivåene selv, men fant en type på helsekosten (aminojern) som både var snill mot magen og ga bedre prøveresultater etter en tids bruk. Burde vel ta en ny test nå som jeg har vært av dem en periode for å se om jeg kanskje bør starte opp igjen. Litt redd for å overdosere!
    Siden du sier at lavt jern hemmer funksjonen av stoffskiftehormoner; er det mulig at lavt jern/jernlagre over tid kan føre til svekket stoffskifte? I såfall en svært interessant kobling!

Selen begynte jeg faktisk med da jeg fikk påvist antistoffer første gang

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hvis du ligger lavt på jern - så MÅ du få opp det først. Ikke engang NDT
    (frysetørret skjoldkjertel fra gris)
    vil virke som det skal hvis du ikke har jernet ditt på plass.
    Jeg bruker denne (andre jerntilskudd fungerer dårlig på meg):
    http://www.iherb.com/Source-Naturals...6&sr=null&ic=1
    Denne har jeg også brukt (smaker faktisk godt ;))
    http://www.iherb.com/Nature-s-Plus-I...2&sr=null&ic=1

Verdt å huske: Kapsler gir bedre opptak enn tabletter ^^

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Exclamation NB! angående kjøp av kosttilskudd fra utlandet -.-

..
    OBS! OBS Den må du helst ikke bestilles fra iHerb (i Statene) - hver kapsel inneholder dobbelt så mye selen som de kan gjøre--
    (altså; ift hva norske myndigheter i sin uendelige idioti har bestemt).

Sjekkliste (Lovdata) før du trykker på bestill-knappen og handler mye rimeligere kosttilskudd
    - men pass (bl.a) på dagsdosene før du bestiller!!!

- Vedlegg 1. Maksimum- og minimumsgrenser for innhold av vitaminer og mineraler i kosttilskudd:
    http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftl...2b%20vitamin*&
    Selen max dagsdose = 100μg
    Kevlin

Medlem siden
    Jun 2013
    Sted
    Sør-Trondelag
    Alder
    35
    Meldinger
    12

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Dette ligner veldig på hvordan det var med datteren min, som nå er 20 og fikk lavt stoffskifte da hun gikk på videregående. Hos fastlegen fikk hun bare sterke smertestillende for hodepinen, og tilbud om antidepressiva, så vi måtte til privatlege før det ble avklart at det var stoffskiftesykdom som plaget henne. Prøvde først en periode med Levaxin, som ikke virket så særlig godt for henne, men hun går nå på Armour og har det stort sett bra, og er kvitt migrenen.

Støtter de andre som har svart deg, her: krev å få en prøvebehandling med Levaxin hos fastlegen. Det skal utelukkes andre årsaker før en ME-diagnose settes, så ikke avfinn deg med det når du har såpass mye symptomer på lavt stoffskifte! Lavt stoffskifte kan utløses av en virusinfeksjon eller andre påkjenninger.
    Takk for svar! Er usikker på om fastlegen vil gi meg prøvebehandling iom at jeg er erklært frisk av endokrinolog (snakk om å bli skuffet av å høre at man er frisk! ), men det skader vel ikke å spørre. Det jeg er redd for er at dersom jeg ikke responderer godt på Levaxin vil det sitte enda lenger inne å gi meg Armour, da det kan tolkes som at det ikke er stoffskiftet det er noe i veien med. Men jeg får bare mase! Kan ikke ha det sånn særlig mye lenger før det går alvorlig utover studier/familie...
    Godt å høre at datteren din har blitt bedre!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Lavt stoffskifte? ME? Fortvilet...

Anbefales deg:
    http://www.helfo.no/privatperson/Sid...t-pa-nett.aspx

pssst: med de legene du har møtt.. - før førstkommende søndag er mitt ønske for deg
    - hvis ikke, så må du vente til slutten av februar..
    Kevlin

Medlem siden
    Sep 2014
    Sted
    Telemark
    Alder
    29
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Fuglen Vis post
    Takk for svar! Er usikker på om fastlegen vil gi meg prøvebehandling iom at jeg er erklært frisk av endokrinolog (snakk om å bli skuffet av å høre at man er frisk! ), men det skader vel ikke å spørre. Det jeg er redd for er at dersom jeg ikke responderer godt på Levaxin vil det sitte enda lenger inne å gi meg Armour, da det kan tolkes som at det ikke er stoffskiftet det er noe i veien med. Men jeg får bare mase! Kan ikke ha det sånn særlig mye lenger før det går alvorlig utover studier/familie...
    Godt å høre at datteren din har blitt bedre!
    Jeg er nå 18, og ble også friskmeldt av endokrinolog når jeg var rundt 16. Men jeg hadde såpass sterke symptomer at når jeg snakket med fastlegen, ble jeg satt på den laveste dosen av levaxin uansett. Når jeg igjen reiste til endokrinolog hadde hun ingen innvendinger mot at jeg hadde blitt medisinert på den måten, så jeg ville nok også hørt med fastlegen din. Men igjen, det er stor forskjell fra lege til lege... Jeg gikk på levaxin i et år uten å bli noe bedre, og uten å egentlig ha hatt for høye verdier i utgangspunktet - kun indikasjoner på at jeg hadde en betennelse. Jeg har også vært innom ME diagnosen, men når vi startet prosessen ble plutselig verdiene mine for høye (ironisk nok akkurat da jeg hadde fått overtalt legen min til å gå videre med ME), og jeg høynet dosen min.

Håper det ordner seg for deg, at du får prøvd levaxin og at formen din blir bedre. Masse lykke til!!

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fortvilet etter endotime...
    Av Lilje i forumet Hos legen
    Svar: 10
    Siste melding: 02-05-08, 18:56
  2. Fortvilet....kan det være lavt stoffskifte?
    Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 11
    Siste melding: 02-01-08, 18:09
  3. Ny på forumet her: Fortvilet! Oppdatert med prøveresultater.
    Av tomat i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 63
    Siste melding: 10-02-07, 04:12
  4. fortvilet
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 19-12-06, 16:38
  5. Utslitt og fortvilet
    Av IMN i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 2
    Siste melding: 30-04-05, 22:15

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn