Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Standard Hva skal man IKKE ta sammen med Levaxin?

Hei igjen. Blir litt flau her, for jeg oppretter den ene tråden etter den andre. Imidlertid er det SÅ mye jeg ikke vet enda, og slik jeg har skjønt vet ikke legene veldig mye heller, så da må jeg spørre her for å bli litt klokere. Etter hvert som jeg lærer så kanskje JEG kan bli en ressurs her inne?

Nuvel. Startet på 50 mikrogram Levaxin i dag. Jeg har lest at man skal vente minst 30 minutter før mat, og at man ikke skal ta den sammen med vitaminer som inneholder jern eller kalium - som kan tas minimum 2 timer etter inntak av Levaxin.

Jeg tar ingen vitamintilskudd som inneholder ovenstående, men tar B-vitamin, C-vitamin, Omega 3, folat og Albyl-E (til mitt antifosfolipid antistoff syndrom). Nå valgte jeg å ikke ta noe av dette inntil jeg har fått mer info, og drøyer til senere på dagen. Har også lest at blodfortynnende som marevan kan forringe effekten av Levaxin, men foreløpig tar jeg bare Albyl-E (kun Fragmin under svangerskap).

Min samboer ba meg imidlertid om å ta den obligatoriske morgenkaffen sammen med han, bare for å lese at man heller IKKE skal drikke kaffe sammen med disse medikamentene (da jeg var ferdig med kaffen)?

Hvordan skal jeg forholde meg til Levaxin, og hvordan ta medisinen riktig uten å blande inn forstyrrende elementer? Føler det dukker opp litt forskjellig "as I og", men jeg har tydeligvis en hel del å lære før jeg klarer å gjøre dette korrekt

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva skal man IKKE ta sammen med Levaxin?

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulle Vis post
    Hvordan skal jeg forholde meg til Levaxin, og hvordan ta medisinen riktig uten å blande inn forstyrrende elementer?
    Hej Lulle Ta' du bare din Levaxin til natten, som det sidste lige inden du går i seng. Ja, du har læst rigtigt: til natten.

Flere her (og "ude i verden") har oplevet bedre virkning (eller overhovedet en virkning) efter at de begyndte at tage deres Levaxin til natten.

Hvis du plejer at få lidt natmad inden sengetid, lad det gå ½-1 time inden du tager din Levaxin-pille.

Prøv at læse trådene i underforummet Virker medisinen ikke? (link), herunder denne: Levaxin virker bedre inntatt til natten (link).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hva skal man IKKE ta sammen med Levaxin?

Holder med Anisa. Prøv å ta levaxinen før kveldstannpussen. Da får den hele natten til å bli tatt opp i fred og ro - og du kan spise vitaminer, mat og kaffe om morgenen. Dessuten er det flere av oss som har opplevd å sove bedre og generelt ha bedre virkning av levaxin (og andre stoffskiftemedisiner) tatt på sengekanten.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

En liten ting; i dag tok jeg Levaxin klokken 0700. Betyr det at jeg bør vente med neste dose til i morgen kveld, eller kan jeg ta en dose allerede i kveld før jeg legger meg? (eller vil det gi meg hjertebank og skjelvinger evt?)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Dersom du reagerer med skjelvinger og hjertebank så hadde jeg ventet til neste kveld, eventuelt tatt 1/2 dose neste morge, 1/2 dose neste kveld og så hele dosen om kvelden påfølgende dager.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Det vet jeg ikke siden det var første pille jeg tok i dag. Men - da velger jeg å høre på deg og tar 1/2 morgen og 1/2 kveld.

Takk så mye

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Lulle Vis post
    En liten ting; i dag tok jeg Levaxin klokken 0700. Betyr det at jeg bør vente med neste dose til i morgen kveld, eller kan jeg ta en dose allerede i kveld før jeg legger meg? (eller vil det gi meg hjertebank og skjelvinger evt?)
    Allerede i kveld er godt nok. Levaxin indeholder et stof som først skal gennem leveren, for at blive til T4-like, som senere skal omdannes til T3-like. Kun det sidste er biologisk aktivt og kan give (hvis alt for meget - men det kan det ikke af kun 50 mcg Levaxin) bivirkninger som hjertebank og skjelvinger. Derfor kan 50 mcg Levaxin overhovedet ikke give en så hurtig effekt...

... men du skal være meget opmærksom på at DU IKKE ER SÅ FOKUSERET på selv-iagttagelse eller evt. bivirkninger, at du lige frem risikerer at få stress - som netop kan føles som om "noget er galt" som følge af behandling. Alene frygten (eller overdreven agtpågivenhed) for bivirkninger kan fremkalde at hav af falske bivirkninger. Fænomenet hedder Nocebo.

Vær også opmærksom på, at den fulde effekt af den behandling du lige er startet på, kan du først mærke/regne med efter 3-6 uger. Hvis du, efter 6 uger fortsat har flere tydelige symptomer, uanset måske lidt mildere end før - er tiden inde til at tale doseøgning med lægen. Du skal også være opmærksom på, at Levaxin (uanset dosering) påvirker TSH til at falde, meget længe før at den kan få T4 og T3 til at stige. Er T4 og T3 fortsat i den lave ende efter 6 uger - skal dosen øges alligevel, uanset at TSH er faldet i mellemtiden.

Hvis din læge er enig i det - har du en god og dygtig læge. Hvis din læge IKKE er enig i at øge dosen trods lavt TSH - da er det en læge som behandler dine blodprøver, ikke dig. Så er tiden inde til at se sig om efter en anden læge...
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Neida - fritt T4 var på 19,4 siste måling (tatt tirsdag) (ref. 11,0 - 23,0), så denne var vel bra? fritt T3 var på 4,4 (ref. 3,5 - 6,5). TSH var 3 ved siste måling (ref. 0,20 - 4,0) og anti-tpo er fremdeles over 1300 (selvsagt). Så det er vel kanskje bare TSH og anti-tpo jeg i utg.punktet trenger å endre (selv om det sikkert skjer justeringer i det andre også)?

Føler meg som en 5-åring med alle spørsmål jeg har og min uvitenhet, men slik får det bare være foreløpig.

Takker for meget god info fra både deg og andre

Lignende tråder

1. Fortell hva du skal/ikke skal idag tråden
    Av flaggstang i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 19
    Siste melding: 26-07-12, 19:39
  2. Etter 1 år på Levaxin... hva skal jeg gjøre videre nå?
    Av cocos i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 28
    Siste melding: 11-06-11, 20:55
  3. Har noen prøvd selentilskudd sammen med for eksempel levaxin?
    Av studentm i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 2
    Siste melding: 20-01-11, 15:26
  4. Nå skal jeg slutte med Levaxin - litt skummelt?
    Av miramax i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 5
    Siste melding: 27-05-07, 12:56
  5. Ikke alle blir bra på Levaxin. Er dette et bra svar eller ikke?
    Av Sonja Midtlien i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 05-04-05, 08:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn