Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Hybrid View

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Standard Forvirret vedrørende hvilke matvarer jeg kan spise

Ok, tenkte jeg; hvis det nå er stoffskiftet som er synderen til mine plager - det første jeg skal gjøre er å legge om kosten!
    Lavkarbo og glutenfrie matvarer, here I come!!

Jeg kjøper lavkarbo knekkebrød og glutenfri melk, kommer hjem og tar ut gulosten (som jo har 0 karbo) og spiser et par-tre knekkebrød. Så kommer jeg på at; gulost inneholder MELK, og jeg skal jo ikke drikke melk! Samtidig er gulost gunstig for hjertet mitt da jeg av forskjellige andre grunner, bortsett fra stoffskiftet, er i faresonen for å ha for lite kalium.

Og alle grønnsakene jeg i utgangspunktet elsker. Eller eggerøre - jeg elsker bacon og eggerøre, men nå skal jeg ikke røre eggehvite heller? Det finnes, etter hva jeg leser, LANGT mer nei-mat enn ja-mat? Ikke broccoli, ikke kål, ikke ditten og ikke datten? Fant en liste over hva jeg kan spise og hva jeg ikke kan spise da jeg googlet. Listen over hva jeg ikke kan spise var minst dobbelt så lang.

Stemmer mine foreløpige teorier om at dette kan bli vanskelig dersom man skal ha totalavhold mot sukker, gluten og ørten forskjellige typer grønnsaker? Det er klart - teoretisk sett - hvis man ikke spiser noe som helst - vil man jo slippe alle plager som blir trigget av mat. Da har man kun sulten igjen. Men målet med å legge om kosten er neppe anoreksi heller...

Mener ikke å være fordomsfull mot "stoffskiftematen", men jeg ble litt deppa da jeg satt meg ned og leste her. Føler at jeg knapt kan spise en eneste matvare, samtidig som det er viktig at de andre her i huset får i seg det de trenger.

Er det noen som har tips til en enkel hverdag med riktig mat?

En annen ting; kan man bruke stevia i kosten hvis man vil lage noe godt, eller er dette også forbudt?

På forhånd takk for svar

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Forvirret vedrørende hvilke matvarer jeg kan spise

Man kan bare gjøre så godt man kan... og ... det er individuelt hva folk tåler.

For MEG betyr det:
    Jeg kan spise all kjøtt fisk sjømat egg bacon...
    Jeg spiser alle grønnsaker, men ikke MEST av kålplantene
    Jeg er lett laktoseintolerant så jeg spiser smør, ost, litt fløte i saus etc, men skal jeg ha MER melk så bruker jeg laktosefri. Dette fungerer for meg.
    Jeg velger smør og olivenolje foran margariner og andre oljer.
    Jeg spiser ikke så mye sånne glutenfri varer siden de innholder mye stivelse. Men jeg tar GF-knekkebrød uten dårlig samvittighet og dynger heller på med godt pålegg. jeg kjøper også en GF pizzabunn innimellom eller GF pastaplater til en lasagne. Som regel spiser jeg lunch av middagsrester, så sånn knekkebrød blir det gjerne ikke oftere enn 1gang daglig.
    Jeg spiser frukt, men ikke "5 om dagen".
    Jeg er ikke sukkerfri, men forsøker å holde "hverdagssukkret" lavt. Bruker gjerne stevia for å redusere (men ikke ta bort alt) sukker i kaker. (Synes ikke helt sukkerfritt er godt, bedre med sukkerredusert.)
    Jeg er heller ikke "fri for alle tilsetningsstoffer" fordi det ville vanskeliggjøre mye. Men om jeg kan velge mellom to produkter og det ene har færre e-stoffer og "ting bestemor ikke hadde på kjøkkenet" så velger jeg det. På samme måte som jeg forsøker å velge økologisk der hvor det passer kvaliettsmessig og pengemessig.

Husk at du ikke mister fordelene av forbedringer selv om du ikke klarer perfekt. Og ... det er lov å bruke tid og ta ett skritt ad gangen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Takk for svar, smgj.

Jeg får nesten forsøke meg frem da. Kjøpte glutenfri melk i går, og kokosolje til steking Hadde ris, kylling og grønnsaker til middag i dag. Droppet risen.

Får begynne med det mest åpenbare først
    Sist endret av Lulle; 07-01-14 kl 15:29 Begrunnelse: Skriveleif

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Det er ikke gluten i melk.....
    For mitt vedkommende så spiser jeg både broccoli og blomkål, men jeg koker dem. Er de rå, unngår jeg dem.
    Jeg har hele tiden spist alt jeg har hatt lyst på av grønnsaker (mais er ingen grønnsak, så det har jeg unngått) og heller balansert de grønnsakene som er minst heldige/har mest karbohydrater slik at de ikke har tatt for stor plass på menyen min. Egg, eggehviten inkludert, har hatt en stor rolle i mitt kosthold. Jeg har levd ketogent i ca tre år etterhvert, hovedsaklig takket være en idiotisk diabetes type 1 og manglende evne til og kunne bruke insulin.
    Lavkarbo vil automatisk føre til at man lever gluten og sukkerfritt siden disse inneholder for mye karbohydrater til de passer inn i et lavkarbokosthold.
    Når det gjelder meieriprodukter, så er det ikke noe som sier at man ikke kan, så sant man ikke er intolerant eller allergisk, bruke fete meierivarer selv om man er stoffskiftesyk. Men matintoleranser opptrer hyppig i forbindelse med flere auto-immune sukdommer.
    Er man i tvil, er det smart og eliminere en matvare helt i tre uker for deretter og spise det igjen i tre uker for og sjekke om det da merkes en forverring.
    Når det gjelder meieriprodukter så kan man reagere allergisk på både laktosen (melkesukkeret) og på proteiner. Er det laktosen man reagerer på kan man bytte ut varer og heller bruke laktosereduserte produkter og også spise f.eks. harde oster. Er det proteiner man reagerer på, kan man ikke spise noen som helst meieriprodukter uansett om de er laktosereduserte.

Om du ikke mistenker allergi/intoleranse ville jeg i første omgang tenkt ren lavkarbo der man unngår sukker/raske karbohydrater og dermed også alt av kornprodukter og med god samvittighet brukt fete meierivarer i maten (alle light-produkter enten det gjelder ost eller melk inneholder mer karbohydrater enn de fete produktene).
    Eneste jeg ville passet på og unngå er soya og rå grønnsaker/kålprodukter; nettopp pga stoffskiftet. Etter en tid på dette kostholdet (noen måneder) ville jeg vurdert og evt kutte ut enkelte andre matvarer som f.eks. melkeprodukter for og sjekke om det var noen forskjell.
    Ikke vits i og gjøre ting for vanskelig, spesielt i starten. Mat er en viktig del av livet vårt, og må man kutte ut for mange ting, er det vanskeligere og kunne leve slik resten av livet og likevel trives.

Medlem siden
    Jan 2014
    Sted
    Vestfold
    Alder
    52
    Meldinger
    58

Ja, jeg vet det ikke et gluten i melk. Går litt rundt for meg ;)

Tusen takk for svar

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Vi er vist mange, der har været der, hvor du er nu. Så her er lidt input fra mig også.

Der er et par stykker i min omgangskreds, der har andre autoimmune sygdomme end Hashimotos, og de er i gang med FODMAP og må hverken spise det ene eller det andet, og jeg tænker hver gang: Reagere du nu også på det? Eller gør du bare livet ekstra svært for dig selv?

Ok, den anden vinkel med at skulle finde ud af, hvad man reagere på, det er også vanskeligt. Jeg har haft god brug af en behandler, som bruger biofeedback, og uanset holdning til det, så har hun ramt rigtigt.

Jeg har også Hashimotos, og jeg havde tæt hals og næse og snurren i hænderne. Det viste sig, at jeg havde intolerance over for natskyggeplanter - night shades - og det er tomater, potatis, aubergine, peberfrugter og tobak. Det er vist meget almindeligt, kan jeg se forskellige steder. Natskyggefamilien hænger tæt sammen med "forgiftning" med cadmium, som kommer fra rygning eller passiv rygning (tobak). Og passiv rygning har jeg været tæt indhyllet i som barn og ung. Da jeg holdt dem ude af min mad, hjalp det gevaldigt på min vejrtrækning.

Jeg er ikke påvist gluten intolerant, men biofeedback giver mig ikke så gode værdier på gluten, og med tanke om, at det kan reducere antistofferne at være glutenfri, så holder jeg mig fra det. Nu må jeg helst ikke leve ketogent, så jeg har frugt og komplekse kulhydrater (og lidt chokolade og rødvin ) i min kost.

Ellers er jeg enig med Pingvinen om, at lavkarbo eller paleo er godt. Jeg oplevede det som besværligt, indtil det blev hverdag, og i min bestræbelse på at få det lidt nemmere med mad, så følger jeg nogle blogs. En af dem er denne: http://www.againstallgrain.com/. Jeg synes, hun er så sød og positiv

En af de ting, der slog mig hårdt, var, at alle lister var "det må du ikke spise", og det bliver man deprimeret af. Så fandt jeg endelig en bog med en positiv liste "det må du spise" og "det kan nemt blive til lækre måltider", mv. Jubiii, det var dejligt. Sådan er det også på det link, jeg har i dette svar.

Håber, du finder din vej igennem det

Lignende tråder

1. Hvilke matvarer bør man spise/ikke spise? Hvordan bør...osv.
    Av Dolphin i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 12
    Siste melding: 13-12-15, 13:33
  2. Hvilke hormoner er "trygge" å ta under graviditet, hvilke er ikke?
    Av Rosin i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 4
    Siste melding: 29-10-11, 08:03
  3. Næringsinnhold i matvarer
    Av Sonja Midtlien i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 4
    Siste melding: 30-11-10, 12:30
  4. Svar: 14
    Siste melding: 20-04-08, 14:01

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn