Viser søkeresultater 1 til 10 av 92
Hybrid View
-
19-11-13, 16:03 #1
Kostråd for multiallergiker
Epikrise fra sykehuset der jeg nå har fått to nye diagnoser
alvorlig underernæring og
multiallergiker, glutenallergi/cøliaki.
Jeg hadde visst slått ut på hvete, egg, kumelk, hasselnøtt, torsk og soyabønner.....
Høyest på nøtter (kuttet ut alt av nøtter i sommer og opplevde mye, mye mindre magesmerter), men også melk og hvete er markert med stjerne (har ikke klart og finne referanseområdene her, bare at om man slår ut på IgE så sjekkes det mot de nevnte allergenene).
-
19-11-13, 16:35 #2
Sv: Kostråd for multiallergiker
Ja, det bliver spændende, hvordan de kan forklare den, samtidigt med at du sætter alt den mad til livs, som du vitterligt spiser hver dag, oven i det hele, endda så næringsfyldt mad, som den du spiser. Hvis jeg spiste det du spiser, ville jeg (med garanti!) veje 1½ hundrede kg.
Jeg vil alligevel gerne opfordre dig til at forlange en test for æggehvide og æggeblomme særskilt for sig, idet det virkelig er overordentlig sjældent, at folk er allergiske over for æggeblommer, men begynder at undgå hele æg, og dermed går glip af vigtige næringsstoffer, som findes i æggeblommer. I dit tilfælde tæller enhver kilde til næring højt, når der er så meget som ellers skal cuttes pga. diverse allergier.
Ellers tror jeg, at det ligner faktisk "hypermetabolisme", dvs. højt stofskifte der ikke er thyreoideahormon-betinget, og som sagtens kan have været udløst af, dengang i fortidens endnu uerkendte allergier. Bare de er mange nok, og evt. også tiltagende i antal, kan det sætte kroppen i en tilstand af total autoimmun krig, hvor kroppen hele tiden forsøger at bekæmpe alt for mange allergene på en gang. Det bliver virkelig interessant at se, hvad de får ud af det hele. Lægerne altså.
Så må vi håbe, at det ikke er en fedtforskrækket ernæringsfysiolog, som elsker flerumættet plantefedt og som ikke kan lide lavkarbo. Krydser fingre.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
19-11-13, 17:02 #3
Takk Anisa

Det stod faktisk hønseeggehvite jeg hadde utslag på
-
27-11-13, 16:00 #4
masse klemmer til deg
Hvis du har utslag på glutenallergi har du vel rett til refusjon på det du spiser i stedet for brød?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-11-13, 16:19 #5
Ikke så enkelt Vigdis.
Det kreves påvist cøliaki ved gastroskopi for og ha rett til grunnstøtte.
Men har man glutenallergi bør man kutte ut gluten i kosten, og da vises ikke cøliaki ved gastroskopi......
-
27-11-13, 16:41 #6
Skummelt at legene ikke har sett sammenhengen med symptomene og medisinene! Trodde det var det minste de kunne forholde seg til, symptomer fremkalt av medisiner foreskrevet av dem....
At det er det reneste lotteri å få en lege som ser og skjønner er ille og nesten en trussel mot velferdssamfunnet.
Når vi må gå til det private for å det hele tatt ha mulighet til å få adekvat hjelp!Høyt Ft4, formen svinger fra bra til dårlig.
Dagboken til VibekeW
-
05-12-13, 20:45 #7
Kan du spise quinoa? Det er glutenfritt og metter:-) Er det noen proteinpulver du kan tåle? Vet det selges på proteinpulver på iherb basert på kjøtt. Obs så nå at du ikke kan ha får mye protein.
-
05-12-13, 22:33 #8
quinoa virker omtrent som bønner/linser; gir sen blodsukkerstigning. I tillegg syntes jeg det smakte gresselig lite godt

Er vanskelig og komme over 3000 kalorier når så mange matvarer er fjernet. I dag har jeg fått i meg 2862 kalorier og 32 karbohydrater/89 protein. Krysser bare fingrene for at nå når jeg ikke spiser mat som trigger immunforsvaret mitt, så vil det være nok kalorier.
-
17-12-13, 12:03 #9
Pratet med ernæringsfysiologen som jobber i samme bygg som dr. Øverbye, og fikk 2 dobbeltimer hos henne samme dag som jeg skal til dr. Øverbye, 11.februar. Hun mente jeg trengte så lang tid fordi vi hadde et puslespill foran oss

I går laget jeg gele av sommerens rips, i dag skal jeg lage falsk marsipan (uten nøtter/mandler og gluten) + glutenfrie havrekjeks. Alle disse tre tingene skal i årets delfiakake som står høyt på ønskelisten hos "ungene" mine. Er nesten rart og prate om dem som unger siden vi skal feire 30-årsdagen til eldstemann på julaften
men de er unger uansett hvor gamle de blir.
Tror søren jeg har begynt og reagere på rødvin også
Hadde et lite glass i går, og allerede etter et par små slurker begynte jeg og bli tett i brystet, hovnet opp og blødde i ganen, begynte og nyse/få rennende nese og ildrøde, kløende hovne øyne.
Eneste jeg fikk i meg i går som jeg ikke bruker daglig er nettopp rødvin, så da mistenker jeg den.
I dag er jeg fin igjen, bare sår i brystet etter og ha vært så tett/hostet så mye.
-
26-12-13, 17:59 #10
Håper dere alle koser dere nå i juletiden!
Etter og ha levd helt uten melkeprodukter i tre-fire uker spiste jeg både kålrotstappe og multekrem på julaften, kalkulert utskeielse. Resultatet, om det er tilfeldig eller ikke, var oppblåst mage/rumlende mage/smerter, kløende, røde øyne, snue, hosting av tykt slim + astma resten av julaften og utover natten.
Når jeg ser ting nå i ettertid så tror jeg faktisk at det jeg har klaget på, at allergi og astma har blitt stadig verre de siste årene, mest sannsynlig har vært en reaksjon på melkeprodukter.
Disse ukene uten melkeprodukter har behovet for allergi/astmamedisiner nesten forsvunnet og jeg holder ikke lenger gubben våken om natten med hostingen min.
Kjenner jeg blir litt sur når jeg møter holdninger fra mennesker som ikke tror på at jeg ikke kan ha diverse mat, og får et inntrykk av at enkelte tror jeg bare innbiller meg ting og er vanskelig...
Lignende tråder
-
for høye kolesterol verdier og kostråd
Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterolSvar: 4Siste melding: 25-05-12, 19:22 -
Nye amerikanske kostråd
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 0Siste melding: 10-06-11, 22:19

Svar med sitat

Bokmerker