Viser søkeresultater 1 til 10 av 44
Tråd: Fordøyelse og energitap
Hybrid View
-
07-01-13, 17:58 #1
Fordøyelse og energitap
I mange år nå har jeg hatt episoder flere ganger i året, hvor jeg plutselig får løs mage, uten å ha spist eller gjort noe som tilsier det. Forstoppelse, som er det klassiske symptomet på hypothyreose, har jeg nesten aldri hatt, unntatt da jeg var gravid. I de periodene hvor allmenntilstanden er bra, er fordøyelsen også regelmessig og bra.
Så kan det plutselig bli løs fordøyelse - og samtidig synker allmenntilstanden og energinivået til null eller deromkring. Det er helt tydelig at det er en sammenheng her, først fordøyelsessymptomene, og så forsvinner energien. Virker som om kroppen kvitter seg med væske, for fingrene blir mindre hovne. Samtidig merker jeg at det er aktivitet i skjoldbruskkjertelen, som jeg ellers ikke kjenner noe til i gode perioder.
Noen som kjenner seg igjen i beskrivelsen, eller har forslag til forklaring på hva det er som skjer? Livet blir liksom litt uforutsigbart med disse svingningene, hvor energien forsvinner.
-
07-01-13, 21:13 #2
Sv: Fordøyelse og energitap
Vel, dette blir i all hovedsak spekulasjoner. Men i det internasjonale stoffskiftemiljøet spekulerers det mye i om det kan være en underliggende glutenintolleranse bak stoffskifteproblemer. Noen har slike symptomer som du beskriver, andre sliter med forstoppelse. Det er nok derfor det er så mange herinne som snakker varmt om lavkarbokost også. Lavkarbo kost kan man velge til å være naturlig glutenfritt. Glutenfritt mel er veldig prossesert mat og har samme effekt på kroppen som hvitt mel. Mange herinne er også testet for glutenintolleranse, mange uten funn. For ikke lenge siden stod det en artikkel i tidsskriftet den norske legeforening at glutenintolleranse oppstår selv uten funn på verken blodprøver eller tarmbiopsi. Vi som har tatt blodprøver og ikke tarmbiopsi bryr oss ikke så mye om denne biopsien, fordi effekten av kostholdet er det eneste svaret vi trenger. At du får nedsatt energi etter slike runder som du beskriver er ikke så rart. Kroppen din har da kvittet seg med både salt og væske og resultetet blir slapphetsfølelse. Spiser du glutenfritt? Kanskje det hadde hatt effekt på magen din?
-
08-01-13, 11:47 #3
Jeg har hatt veldig positiv erfaring med å kutte ut alle typer korn. Spiser mer fisk, grønnsaker og kjøtt, og baker "brød" basert på mandel- eller kokosmel. Der finnes flere oppskrifter på slike, noen av dem er det forskjellig kli og fiber i, det utelater jeg bare. Jeg følger ikke strikt lavkarbo-kosthold ,da jeg spiser litt poteter og frukt.
Dette bør du prøve
-
08-01-13, 14:42 #4
Takk til begge!
Da jeg først oppsøkte privat lege for å be om Armour, ble det tatt blodprøver for å se om det slo ut på cøliaki, det var en kjent sammenheng fikk jeg høre, der. Endokrinologen på Aker derimot, som jeg var hos noe seinere, bare fnyste av det ... Nå slo ikke mine prøver ut på cøliaki, men det kunne uansett være en sammenheng sa legen, den gangen. Det finnes så mye forskjellig i gluten som en kan reagere på, men jeg fikk i hvert fall ikke utslag på de mest vanlige testene.
Det rare er at det kan fungere fint i månedsvis, både fordøyelse og allmentilstand, og så kommer en sånn greie og slår beina under meg. Uten at jeg har spist eller gjort noe annet enn det jeg pleier, så det er liksom ingen åpenbar årsak. Samtidig som dette skjer merker jeg at jeg har en skjoldbruskkjertel hvor det er (sannsynligvis autoimmun) aktivitet. Det kan enten være at det begynner der, og at den er årsaken til at fordøyelsessymptomene kommer, eller det kan være at den autoimmune aktiviteten tar seg opp når fordøyelsen ikke fungerer - men det blir jo bare spekulasjoner, som du sier Blondie.
Noe av det vanskeligste en kan gjøre, er å endre på vanene sine. Det er vel en erfaring som alle gjør seg, som skal komme noen vei med røykeslutt eller vektnedgang. Matvanene mine har vært med meg i ganske mange år nå, og jeg kjenner at jeg kvier meg for å legge om på dem. Innkjøp og matlaging er rutiner som går mer eller mindre av seg selv, med nåværende kosthold. Skal jeg legge om til glutenfritt eller lavkarbo, krever det en ganske stor innsats, med energi som jeg for tiden ikke har, dessverre. Og i de periodene hvor allmentilstand og fordøyelse er bra, mangler jeg motivasjon til å legge om, fordi tingene fungerer så bra ....
-
08-01-13, 15:12 #5
Re: Fordøyelse og energitap
Hei

Min lege på Heggeli snakker nu om stenalderkost mer enn lavkarbo. Jeg spiser min lavkarbo light for vi skal ikke ha så masse protiner har jeg hørt. Lykke til til deg
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
10-01-13, 22:17 #6
Kjære Bettie og alle dere andre
Jeg vet jeg maser om dette, men les Jåbekk. Han besvarer alle spørsmål du har og måtte få Bettie. Han har nettop gitt ut boken "Helt naturlig mat og trening". Jeg er i ferd med å lese boken nå. Han går inn på hvorfor han mener korn ikke er menneskemat. Han forklarer det på en lettfattelig måte og han viser til forskning som underbygger det han sier. Hans oppfatning (som jeg deler) er at vi bør tenke nytt når vi går over til lavkarbo. Den gamle brødskiva er ikke lengre det eneste saliggjørende. Det finnes egg i ulike variasjoner, smoothies, kjøtt, fisk og selvsagt masse grønnsaker. Jåbekk forklarer i boke og bloggen sin hva som skjer i kroppen din når du inntar kornmat. Er du i tvil om å bytte kosthold før du leser dette er du ikke i tvil etterpå.
Når det gjelder resten av familien har jeg en solidarisk mann som spiser som jeg. Jentene mine spiser alltid det samme som vi til middag. Altså fisk, kjøtt og masse grønnsaker. De spiser rundstykker som jeg lager selv. Disse inneholder mye protein og lite gluten. Til lunch går det i ulike salater, middagsrester eller omelett. Er jeg sulten og trenger noe i forbifarten ruller jeg sammen en skive ogs og en skive skinke. Jeg har aldri lavt blodsukker selv om jeg kan gå i mange timer uten mat. Kroppen blir fettadaptert etter noen uker på lavkarbo, derfor tærer du på eget fettlager istedet for å få blodsukkerfall dersom det går lang tid mellom to måltider. Før slet jeg med blodsukkerfall, men det skjer ikke lengre fordi du får ikke stigning i i sulinproduksjonen når du spiser LCHF. Årsaken til dette er at blodsukkeret ikke stiger på LCHF kost. Insulin er et lagringshormon som får kroppen til å lagre fett. Så dette er det bra og ha lavt og stabilt
I helgene nyter vi brunch. Da er det liksom feststemning med brød av typene som Bente snakker om. Og som sagt har jeg unntakstilstand i forhold til litt godt på lørdagskveldene.
Jeg opplever at dette kostholdet har reddet helsa mi.
-
11-01-13, 19:56 #7
Et sted må jeg begynne! Nå er immunsystemet såpass ute av lage at det angriper både skjoldbruskkjertel og pigmentcellene i huden, og kanskje er øyentørrheten en del av bildet også.
I dag har jeg vært og kjøpt glutenfri müsli og havregryn, pluss diverse frø. Da har jeg noe å begynne dagen med, som erstatning for den vanlige müslien med hvete. På benken ligger nå en haug med glutenfrie knekkebrød, riktig sprø og gode ble de! Og mektige - etter å ha prøvesmakt ett var jeg mett lenge. Så har jeg noe å spise i stedet for vanlig brødskive og knekkebrød til kveldsmat, sammen med ost eller annet pålegg. Lunsj på jobben er allerede ofte middagsrester i boks, så den ordningen får jeg prøve å utvide og videreføre. Salat fra kantina er også et alternativ, men salat om vinteren frister meg så lite.
Jeg har ofte problemer med å være konsekvent, og holde meg til de endringene jeg prøver på å innføre - det er så lett å falle tilbake til det velkjente. Men jeg gjør et forsøk, så får vi se hvordan det går ...
-
15-01-13, 21:02 #8
Hittil har det gått overraskende greit med den glutenfrie maten! Det er ikke problematisk å finne noe å spise, og jeg er mett lenge

Jeg har begynt å lese innholdsfortegnelser på matemballasjen, det er en forutsetning for å få det til å fungere. Underveis er det slående hvor mye som er tilsatt denne rapsoljen, som har blitt så vanlig de siste årene. Før var den bare brukt til industrielle formål, men har nå blitt skrytt opp i skyene for bruk til matlaging. Jeg er skeptisk til den, og bruker heller oliven- eller kokosolje, eller smør.
Rapsoljen er visstnok en av de såkalt goiterogene matvarene, som gjør funksjonen i skjoldbruskkjertelen dårligere. For en tid siden var det oppslag i nyhetene om at melka vår nå inneholder mindre jod enn før - og hvorfor det? Jo, fordi kyrne fores med raps, og dermed skiller ut mer jod i urinen, hvis jeg ikke husker feil. http://www.aftenbladet.no/nyheter/lo...r-2926105.html
Har også en artikkel her; http://link.springer.com/article/10.1007%2FBF02019791 som viser at rapsoljen setter ned opptaket av jod i skjoldbruskkjertelen hos rotter, selv om jodinntaket er tilstrekkelig - og fører til hypothyreose. Det kan vel ikke tolkes på annen måte enn at det er best å styre unna rapsoljen til matformål, slik jeg leser det.
Dette bør det være mer oppmerksomhet om, merkelig at ikke helsemyndighetene kommer på banen i forhold til den ukritiske bruken av rapsolje?
(Innlegget skulle kanskje ha hatt en annen plass, kan gjerne flyttes?)
-
16-01-13, 11:15 #9
Tusind tak, Bettie B.

Ingen grund til at flytte indlægget. Meget nyttigt at have denne oplysning netop her i tråden, men da indlægget også nytter stort i en anden tråd, er den nu kopieret videre til: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=13972Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
06-06-13, 08:49 #10
Henger meg på Blondie's anbefaling om Jåbekk. Jeg har lest bloggen hans og driver nå og leser boka. Har også startet opp et slik kosthold han anbefaler og skal holde meg til dette i 30 dager som anbefalt for å se hva det kan gjøre for meg - har ikke noe å tape på å prøve. Fungerer det så fortsetter jeg og fungerer det ikke er det jo bare å gjenoppta "gamle vaner".. Han argumenterer godt for dette og underbygger med, for meg, ganske oppsiktsvekkende forskning. Favorittkommentaren er "Det er ikke stress, uansett hva legen din vil ha deg til å tro"!

Link til bloggen hans her:
http://paljabekk.blogspot.no/2012/03...nom-magen.html
Lignende tråder
-
Lio og fordøyelse og vektnedgang
Av Cookie i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 1Siste melding: 08-12-12, 12:36

Svar med sitat

Bokmerker