Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Standard Kalkindeks eller kalsium fosfat balansen

Jeg har fått beskjed av legen om å følge med på kalsium/fosfat balansen. Ideelt skal denne være 1.94. Jeg har forstått det slik at kalsium skal deles på fosfat. Resultatet kan si noe om både fallende energiproduksjon og flere andre ting. Og nå står jeg her med disse resultatene:

PS-calsium-total: 2,38 (2,15-2,51 mmol/l)
    PS-calsium ion (pH): 1,24 (1,15-1,35 mmol/l)
    S-PTH: 2,0 (1,0-5,7 pmol/l)
    P-fosfat: 1,02 (0,76-1,41 mmol/l)
    S-25-OH-Vitamin D total: 42 (37-131 nmol/l)
    Er det noen som kan si noe om hvilken prøve som skal deles på hvilken? Jeg kunne selvfølgelig ringt legen, men han er en opptatt mann, og jeg vet at forumet har mange blodprøve-eksperter!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Standard Sv: Kalkindeks eller kalsium fosfat balansen

Helt OT da jeg ikke Jeg kan noe om kalsium/fosfat balanse, men D-vitaminen din er svært lav, så du bør absolutt begynne med D3-vitamin tilskudd...

Selv bestilte jeg disse fra BigVits (etter å ha funnet mange anbefalinger av de, og kommer på under 200 med frakt), men iom regelverket sier at en kan bare importere 3 måneders forbruk kan det ha vært flaks at de ikke ble stoppet (er jo et drøyt års forbruk i en slik boks), så kanskje tryggere å bestille boks med 120 i stedetfor, selv om det blir litt dyrere i lengden... (Men har ikke lest om noen som har fått boksen jeg bestilte stoppet fra BigVits, men endel som får de stoppet fra iHerb.com pga styrken).

Her er en som har samlet mye nyttig info om d-vitamin og forskning som er gjort de senere årene, samt at det ligger veldig mye info her på forumet

Hvis du heller vil kjøpe her i Norge, så får du ikke kjøpt sterkere enn 20mcg (tilsvarer 800 IU mot 5000 IU i den jeg linket til over), og jeg følte selv at Pharma Nord sine D-Pearls 20mcg kapsler fungerte godt, men du må nesten ta flere for dagen for å få opp nivået ditt...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Jeg takker så mye for nyttig og god informasjon. Jeg visste forsåvidt at jeg hadde lavt D-vitamin. Har fått beskjed om å ta 5000 IU (eller 75 mg) pr dag. Men jeg har fundert på hvordan jeg skal gripe an problemet. Den boksen som jeg har hjemme inneholder bare 10 mg D3. Så det sier seg selv at det blir dyrt i lengden. En halv boks pr dag liksom..... hehe. Jeg lurte litt på om jeg skulle be fastlegen om å skrive ut noe sterkere, eller som du, bestille fra utlandet. Så tipset ditt om å bestille fra BigVits var til stor hjelp, jeg visste ikke helt hvor jeg skulle bestille dem fra nemlig. Du skriver at du var fornøyd med Pharma Nord sine D-pearls. Er du like fornøyd med de fra BigVits?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

5000 IU er 125mcg (microgram, så 75 milligram vil nok ikke være så bra i lengden ), og jeg er vel mer fornøyd med de fra BigVits iom sterkere og billigere, men er vel først neste gang jeg skal til legen og kan ta ny test av d-vitamin, at jeg vet om jeg virkelig kan si meg fornøyd med de Men jeg har som sagt lest mange positive tilbakemeldinger både om de D3-vitaminene jeg linket til, og BigVits, så jeg kommer absolutt til å bestille mere derfra.

iHerb.com er veldig anerkjent, og er noe billigere enn BigVits på endel, men pga de er utenfor EØS-området (holder til i USA) kan du ikke bestille noe som er sterkere enn det du kan kjøpe i norske butikker, ellers risikerer du at det blir stoppet i tollen. Gjelder vel først og fremst D3-vitamin og diverse B-vitaminer (og sikkert noen andre), og en kan ha flaks, men virker som tollen har blitt nøyere på å sjekke derfra siste årene, så tryggere å bestille fra BigVits.

Innenfor EØS-området kan en bestille de styrker som er lovlig å selge over disk i det landet (uten resept) for inntil 3 måneders forbruk (hvis er reiser til det landet kan en ta med seg tilbake inntil 1 års forbruk), men jeg har sett noen kommentarer om at D3-vitamin på 10 000 IU ikke er lov å ta med til Norge selv om de selges lovlig i noen land, men jeg har ikke funnet noen bekreftelse på akkurat det, men synes uansett at 5000 IU holder for min del (alt med måte).

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

5000 IU er 125mcg (microgram, så 75 milligram vil nok ikke være så bra i lengden )
    Hehe..... Har rota litt her ja

Takk for hjelpen. Dette her var nyttig informasjon. Jeg tror jeg satser på 3 mnd forbruk av de fra BigVits. Så får jeg ta nye blodprøver om en stund, og se om de har hjulpet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Sitat Opprinnelig skrevet av knokkel Vis post
    Jeg har fått beskjed av legen om å følge med på kalsium/fosfat balansen. Ideelt skal denne være 1.94. Jeg har forstått det slik at kalsium skal deles på fosfat. Resultatet kan si noe om både fallende energiproduksjon og flere andre ting. Og nå står jeg her med disse resultatene:

PS-calsium-total: 2,38 (2,15-2,51 mmol/l)
    PS-calsium ion (pH): 1,24 (1,15-1,35 mmol/l)
    S-PTH: 2,0 (1,0-5,7 pmol/l)
    P-fosfat: 1,02 (0,76-1,41 mmol/l)
    S-25-OH-Vitamin D total: 42 (37-131 nmol/l)
    Er det noen som kan si noe om hvilken prøve som skal deles på hvilken? Jeg kunne selvfølgelig ringt legen, men han er en opptatt mann, og jeg vet at forumet har mange blodprøve-eksperter!
    Hei knokkel

Jeg ser det er lenge siden du skrev dette, men jeg våger et spørsmål likevel: Hva er disse flere andre tingene denne balansen kan si noe om? Vet du det?

Du har vel en balanse på 2,33 når du deler kalsium total på fosfat. Da er din nærmere 1,94 enn det min er.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei Lisbeth!

Jeg har først og fremst fått beskjed om dette: - følge med på kalkindeks = kalk/fosfat, ideelt skal dette forholdet være 1,94 er det høyere er energiproduksjonen fallende, er det under 1,94 er det for høyt = overdosering eller D-vitaminmangel.

Jeg skrev "flere andre ting...." fordi jeg ikke har fått satt meg så mye inn i det enda. Det finnes en bok som heter "degeneration regeneration" som er skrevet av en som heter Melvin E. Page. Han har forsket masse på kalk/fosfat balansen. Jeg skal ikke skrive så mye, for jeg har som sagt ikke satt meg skikkelig inn i sakene. Her står det også litt:
    http://www.blodanalyse.no/index.php?...d=31&Itemid=38

Det som forvirrer meg litt er at i artikkelen står det helt andre verdier. Der står det at kalkindeksen skal ideelt være 2,5. Det forstår jeg ikke riktig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Tusen takk for svar og link, knokkel

Dette var interessant lesing. Leste raskt igjennom linken nå (må bruke litt lenger tid og fordøye alt som står der). Men det står 2,5 som du sier. Hvis det er interessant for deg kan du jo spørre legen din hvor han har 1,94 fra.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Mysterium oppklart...... Det er to forskjellige målemetoder. Den som jeg (vi) skal forholde oss til, er den hvor den optimale verdien skal ligge på 1, 94. Da skal kalsium total deles på fosfat (Jeg lurte en stund på om det var den kalsium ion som skulle deles på fosfat, men det er det altså ikke). Den andre er en amerikansk metode.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    er vel først neste gang jeg skal til legen og kan ta ny test av d-vitamin, at jeg vet om jeg virkelig kan si meg fornøyd med de
    Jeg har vært hos legen og tatt ny blodprøve av D3-vitamin, og kan konkludere at for min del fungerer disse fra BigVits særdeles bra iom resultatet nå var økt fra 54 til 175 (ref 50-113) på drøyt 2 måneder, så jeg må ta det litt roligere med disse framover

Lignende tråder

1. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 18
    Siste melding: 26-11-11, 11:44
  2. Kalsium - løgnen: Det er mineraler vi trenger mer av, ikke kalsium.
    Av Thomas W H i forumet Bøker om vitaminer, mineraler og annet kosttilskudd
    Svar: 11
    Siste melding: 11-08-11, 18:04
  3. Skjønner ikke noe. Høyt eller lavt stoffskifte nå ? eller graves med eller uten?
    Av otika i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 77
    Siste melding: 09-03-09, 23:35
  4. For høy kalsium
    Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-07, 22:33
  5. For lav kalsium
    Av cathrin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 8
    Siste melding: 17-06-06, 09:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn