Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Hybrid View
-
12-11-12, 11:41 #1
Ulike blodprøver sett i sammenheng med div plager. Hjelp/forslag?
Hei!
Jeg er ny her, og har noen spørsmål til dere kunnskapsrike, drevne folk her inne. Har i mange år følt at formen har dalt. Hovedproblem: Energiløs, sliten, tung-deppa, litt overvektig, men uten ork til å gjøre noe med det. Har hatt pcos påvist siden 1998, dvs hormonsurr ift testosteron/østrogen. Tar p-pillen Diane som behandling. Har blitt svært tynn i håret, spesielt oppe på issen. Sprø, oppflisede negler, tynt, sprøtt hår. Problemer med mage/tarm. Irritabel tarm. Smerter i muskler ledd - i varierende grad. Hodepine, spes ifm pillestopp/menstruasjonsperiode. Har hatt stoffskifteprøver innenfor normalområdet/grenseområdet, men det har hendt et par ganger at jeg har måttet komme tilbake å ta kontrollprøver. Dette i løpet av ca 15år. Jeg har hypertensjon. mest problem med undertrykket. Tar to typer medisiner pga dette. Med effekt. Siste året også fått plager med halsbrann. Tatt fire kurer på en uke med Somac siste 10mnd. Med effekt.
Nylig tatt nye blodprøver hos legen. "Helsekontroll". Jeg fikk utskrift, da jeg etter en ukes tid ba om det. Noen av prøvesvarene som jeg lurer på kan ha betydning ift min situasjon: TSH på 3,32 fritt T4 på 11 B12 på 116 Ferritin på 47. Hb 13.0 Triglyserider 3,0
Noen som har noen formening om hvordan dette ser ut knyttet opp mot det jeg ellers beskriver? Kan det være noe jeg må sjekke? Hva kan jeg be om? Glad dersom noen vil svare.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-11-12, 21:38 #2
Sv: Ulike blodprøver sett i sammenheng med div plager. Hjelp/forslag?
Når på dagen er prøvene dine tatt? Hva slags kosthold spiser du? Har du noen gang fått målt anti TPO?
-
12-11-12, 21:56 #3
Prøvene ble tatt i 10-tida på formiddagen. jeg fastet ca fra midnatt kvelden før. Spiser normalt norsk kosthold. Prøver i perioder med lite karbohydrater, for synes det hjelper på mageproblemene og klarer å gå ned noen få kg. Men synes det er så vanskelig å følge opp, og har ikke energi til å stå på kjøkkenet og kokkelere alt fra bunnen. Tar tran flere ganger i uka. Litt for lite fisk. 1-2 ganger i uka. Periodevis litt bekymrings/trøstespising, og har jeg noe søtt/salt i skapene da, så går det med. Spiser grønnsaker hver dag, sikkert ikke stor nok mengde som i følge 5 om dagen, spiser lite frukt pga sukkerinnhold.
Jeg tror ikke jeg har målt anti TPO. Vil det gjøre noen forskjell i vurderingen av de andre prøvene mine om den prøven gir utslag? Kan jeg spørre min fastlege om å ta den?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
12-11-12, 21:40 #4
...og jeg er forøvrig ganske overbevist om at du har lavt stoffskifte;-)
-
12-11-12, 22:26 #5
Når du har gått med stoffskifteproblemer i grenseland over så mange år burde det være legens ide å måle anti TPO. Sørg for at prøvene du tar i forhold til stoffskiftet ditt neste gang taes kl 08 om morgenen. Kl slettet er viktig pga døgnvariasjoner på spesielt TSH som er den prøven som vektlegges mest for å kunne få diagnosen lavt stoffskifte. Jeg anbefaler folk som har problemer som du beskriver å legge om til et lavkarbo kosthold. Dette fordi det har hatt så enorm positiv virkning på minhelse som ingen medisiner alene har klart. Du bør i tillegg ta tilskudd av d vitamin, b vitamin, multivitamin og magnesium. Håper du får hjelp av legen din snart. Du har gått slik altfor lenge...
-
17-11-12, 21:12 #6
Hei! Legen min tok kontakt her om dagen, og ville at jeg skulle begynne med TrioBe, tabletter ift litt lavt nivå av B12. Han nevnte ikke noe om stoffskifteprøvene, så jeg fikk meg ikke til å si noe mer om dem nå. Skal ta tablettene i 3mnd, for så å ta en ny kontroll. Skal spørre om han vil ta anti tpo, og evt de andre stoffskifteprøvene samtidig i februar. Skulle ønske at prøvene var mer entydige, for jeg føler meg så tom for energi. Skal prøve igjen ift å kutte mye ned på karbohydratene. Har prøvd det noen ganger tidligere, men synes at det er så vanskelig å skulle lage alt fra bunnen, når man knapt orker tanken på å lage mat, eller gjøre noe annet for den slags skyld. Hvorfor er det så viktig at klokka akkurat skal være 8 når man tar slike prøver? er det ikke nok å få tatt dem omtrent til samme tid som forrige gang? Er det tilstrekkelig å faste fra midnatt? Skal jeg ta mine andre medisiner den morgenen før jeg tar prøvene? For dere som vet..
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
19-11-12, 19:32 #7
Hvis du skal teste kalsium, så må du også passe på å få målt ionisert kalsium. Det sier mer om situasjonen i kroppen din.
-
19-11-12, 19:50 #8
Gjerne PTH også
-
19-11-12, 21:31 #9
Tusen takk for alle råd, alle dere gode folk!
Kalsium. ionisert kalsium, PTH, anti tpo, TSH. fritt t4, b12. Dette er i hvert fall prøver jeg skal be om blir tatt utpå nyåret. Har ikke T3 noe for seg? Annet?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-11-12, 22:30 #10
Du bør være helt fastende. Hva slags medisiner bruker du ellers? Kl 08 er fordi TSH har store døgnvariasjoner. Blodprøve tatt av samme pasient på samme dag er svært forskjellig bare mellom 08 og 0830. Dvs at TSH faller jo lengre ut på dagen du kommer. Jo lavere TSH jo mindre er sjansen for å få en diagnose på lavt stoffskifte hvis det er det du har. Hvis du røyker vil også nikotin påvirke TSH i retning av at den blor kunstig lav. Det anbefales for røykere å kutte ut nikotin 48 timer før prøvetaking for å normalisere TSH. Så tidspunktet for prøvetaking kan være helt avgjørende for at du skal få en diagnose. Særlig siden du har prøver i grenseland. Kanskje er de ikke i grenseland hvis de taes til riktig tid. De færreste leger er klar over dette, så det lønner aeg bare å si at det passer best for deg å ta prøver i morgen. Så søipper man den diskusjonen. Man har jo nok kamper når man har dårlig helse så derfor må man velge hvor man best kan bruke sine krefter.
Lignende tråder
-
hjelp med blodprøver, symptomer på lavt stoffskifte
Av Emily i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 22-02-12, 08:20 -
2½ år med mange ulike plager som kommer i kategorien hypothyreose
Av Lillylille i forumet Hos legenSvar: 16Siste melding: 13-05-11, 14:01 -
Hjelp forstår ikke helt: Blodprøver tatt i sammenheng med Hypotyreose
Av GJV i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 09-05-09, 11:36 -
Hjelp til tolkning av blodprøver
Av Lotta i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 24-06-08, 18:36

Svar med sitat

Bokmerker