Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Standard Hjep til å tolke blodprøvesvar

Hei!
    Jeg lider av lavt stoffskifte (Hashimoto) og står fast på Levaksin. Men nå i den senerte tid har jeg følt meg så dårlig og stakk derfor innom legen for 1 1/2 uke siden.Tok blodprøver som jeg fikk svar på idag. Legen forordnet flere blodprøver og ba meg komme tilbake om 4 uker til ny kontroll. (Gjør oppmerksom på at jeg også har MS)

Blodprøvene viste:
    Vitamin D - 36 (er satt på høy D-vitamindose fra i dag)
    Fritt T3 - 5,4
    Fritt T4 - 21,3
    TSH - 0,08 (denne er visst for lav?)

Fikk beskjed om å fortsette på samme dose Levaksin til ny kontroll om 4 uker.
    Men jeg føler meg så dårlig ...

Takknemlig for svar!

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Standard Sv: Hjep til å tolke blodprøvesvar

Vær så snill, kan noen svare? Har jeg utviklet høyt stoffskifte med TSH-verdier på 0,08, T3 på 5,4 og FT4 på 21,3. Jeg føler meg helt elendig, har voldsom panikkangst (den kommer plutselig, f.eks. når jeg kjører bil), høy puls, store søvnproblemer, følelse av at jeg kommer til å besvime, svimmel... Ja - i det hele tatt... jeg føler meg virkelig dårlig!!
    Bør jeg ta like stor dose Levaksin i 4 uker til før ny kontroll?
    Vet ikke om min D-vitaminmangel har innvirkning på tilstanden, men uansett - er det noen her inne som kan gi råd?

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Hei
    TSH er ikke et hormon men rett og slett det signalet hjernen sender til skjoldbruskkjertelen om hvor mye FT4 som skal produseres.
    FT4 blir på sin vei rundt i kroppen omdannet til det virksomme hormonet FT3.
    Nå har du ikke skrevet referanseområdet for dine prøver (disse varierer fra labratorium til labratorium) så det er vanskelig og si eksakt hvordan dine prøver ligger an, men jeg leser ikke dine prøver som du har utviklet høyt stoffskifte (eller rett og slett er overdosert), selv om TSH signaliserer at det ikke trengst mer produksjon.

Hvor mye levaksin tar du daglig og hva var stoffskifteprøvene dine sist du tok prøver?
    Siden du har Hashimoto har du anti-TPO. Hvordan har denne utviklet seg den senere tid?
    Har legen tatt en blodprøve som heter TRAS? Er TRAS til stede, så skal man ikke se på TSH, men FT3 og FT4 + antistoffene, ifølge Aker.

Lav d-vitamin (og 36 er lavt) kan også gi deg alle symptomene du beskriver.
    D-vitaminene norske leger foreskriver som høydose er vanligvis av typen D2, som iallefall i mitt tilfelle førte til rett og slett en forgiftning ifølge legen jeg oppsøkte fordi jeg ble så dårlig.
    Jeg gikk over til høydose D3 kjøpt fra Danmark, og plutselig ble verden bedre.

Så for og oppsummere; ut i fra de få prøvene uten referanseområde, vil jeg ved første øyekast ikke tro at du trenger være redd for at stoffskiftet er blitt høyt, men du bør likevel sjekke hvordan prøvene har utviklet seg i den senere tid, og også hvordan anti-TPO har utviklet seg og om legen har sjekket TRAS.
    Lav d-vitamin kan gi deg alle symptomene du beskriver.
    En høydose av D2-tilskudd kan også gjøre deg dårlig.
    Vet ikke om dette var til så veldig hjelp.

Medlem siden
    Apr 2009
    Meldinger
    33

Hei BenteR! Tusen takk for svar! Referanseområdet for mine prøver er: FT3 :3,5-6,5 (mitt er på 5,4, mot 4,4 2/5-11 og 4,4 23/9-11
    : FT4: 11.0-23.0 (mitt er på 21,3 mot 21,3 2/5-11 og 21,9 23/9-11
    : TSH: 0,20-4,0 (mitt er på 0,08 mot 0,49 2/5-11 og 0,53 23/9-11
    Jeg har ikke målt anti TPo disse gangene, men ellers har denalltid vært på over 1300. TRAS er ikke målt.
    Vitamin D var målt til 69 2/5-11 mot nå 36.
    Kan blodprøvene tydes bedre nå?
    Takk for all hjelpsomhet!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg ville sagt stoffskifteprøvene dine ser helt ok ut, men så er det jo individuelt hvilket nivå vi trives best på.
    TSH er lav hos deg, og det gjorde at jeg tenkte det kanskje også er positiv TRAS med i bildet.
    De fleste leger sjekker ikke TRAS når man har fått påvist anti-TPO, men man kan ha begge antistoffene (jeg har det for eksempel), og da er ikke TSH relevant i det hele tatt; den er mer som en pekepinn om hvilken vei stoffskiftet vipper mot.
    Mange leger mener at vi ikke kan kjenne antistoffene eller få symptomer, men for min kropp merkes det iallefall når de svinger. Det var derfor jeg lurte på om du hadde målinger på anti-TPO for og se om det har vært svingninger der.

Du skrev at du bruker Levaksin, får du også Lio (T3 tilskudd)? Når man bruker Lio vil også TSH bli suprimert (altså så lav at den ikke kan måles)

Jeg vil sånn utifra hvordan jeg leser meg selv tro at mye av det du kjenner kan komme av det lave d-vitaminnivået ditt ELLER en reaksjon på høydose med D2.

Beklager, men mer enn dette klarer jeg ikke komme med utifra prøvene dine.
    Håper du snart føler deg bedre

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hvor lenge har du hatt de symptomene du beskriver og hvor stor dose Levaxin står du på?

Jeg er en av de som ikke trives i øvre del av referanseområdet og det slår ut med slike symptomer du nevner. Om du tror det skyldes litt høy dose Levaxin så er det bare en måte å finne ut det på, reduksjon. Min erfaring er at raskeste vei "ned" og bli kvitt symptomer er ved å halvere dosen 3-4 dager og deretter legge seg på en litt lavere dose enn den du nå bruker etterpå. Litt prøving/feiling og justering av doser er ikke farlig og for mange av oss nødvendig feks ved årstidsendringer. Du må selv ta en avgjørelse på om en reduksjon kan være riktig for deg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Hvis jeg leser det du skriver rett har stoffskifteprøvene dine har ligget ganske stabilt over tid, og endringen du har foretatt er å begynne å ta høydose av D2 (det er vel det du har fått forskrevet av legen?) så holder jeg en knapp på at det er dette legemiddelet du tåler dårlig. Du kan kjøpe D3 fra EU land på nett, det vil ikke gi samme "forgiftningssymptomer" som D2 fordi det ikke trengs omdannes til D3 i kroppen. Det er denne omdanningsprosessen som kan skape endel symptomer hos enkelte. Det er forøvrig helt lovlig og handle på denne måten. Det beste er å holde seg under 200kr for å unngå toll og avgifter. Jeg har selv brukt dette produktet i to år og er veldig fornøyd (hadde blodverdi på 23) D-vitamin er også svært viktig for din MS, så det må du få i deg.

Lignende tråder

1. Hjelp til å tolke blodprøvesvar
    Av månestråle i forumet Blodprøver
    Svar: 9
    Siste melding: 23-08-11, 14:37
  2. Hjelp til å tolke prøvesvar.
    Av wensiesv i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 29-01-08, 20:18
  3. Hvordan tolke dette?
    Av anitab i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 25-01-08, 16:21
  4. Nye blodprøvesvar.....kan noen tolke dem?
    Av Bodø i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 19-01-08, 14:13
  5. Hjelp til å tolke LH og FSH.
    Av Shanita i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 14-06-07, 20:41

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg