Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    10

Standard Min historie; fra frisk og rask til full av plager...

Jeg vet i grunnen ikke helt hva som skjedde...eller hva som skjer... Men nå er jeg her, og håper at jeg kanskje kan få noen gode råd som jeg kan ta med meg videre på veien i håp om å finne et svar.

Jeg har alltid vært aktiv jente, med mange baller i luften. Er 28 år, og fikk barn nr to for åtte måneder siden.

Omtrentlig tre måneder etter fødsel begynte jeg å kjenne meg dårlig...det kom snikende, med ledd/muskelsmerter som flyttet seg rundt i kroppen (rygg/bryst/kjeve/fingre/håndledd/ankler), øresus, dårlig hukommelse og problemer med å finne ord, mye "ut av meg selv-opplevelser" hvor jeg opplevde at jeg sa ting som jeg aldri før ville ha sagt og formulerte meg tidvis veldig dårlig, svimmelhet, tidvis kvalme/uvelhetsfølelse, og vag følelse av ømme lymfeknuter under armene.

Jeg leste mye på nett og fant ut at det kunne ha med stoffskifte å gjøre, så derfor gikk jeg til legen og fikk tatt blodprøver. Alle blodprøvene var fine foruten anti-tpo som var forhøyet. Ble henvist til ultralyd av skjoldbruskkjertel, som ikke viste noe unormalt, og ble deretter enig med lege om å komme tilbake for nye prøver. Har gjort dette med jevne mellomrom de fem siste månedene, og anti-tpo prøvene har vært svingene, men hele tiden forhøyet, og nå sist var de 450 (skal normalt være under 100). Alle andre prøver har vært fine. Symptomene har også vært svingende, tidvis har jeg kjent meg bra, tidvis heller dårlig. Etter en stund fikk jeg problemer med fingrene, våknet med stive fingre om morgenen, og leddene var lett hovne og røde. Tok blodprøver mtp. leddgikt (har mye av dette i familien) med negativt funn. Har likevel blitt henvist til reumatolog, og venter nå på time.

Den siste tiden har jeg hatt smerter under begge armene, som jeg tror kommer fra lymfene. Har ikke kjent noen forstørrede lymfekuler, og heller ikke legen kunne finne dette, men fikk likevel henvisning til mammografi da jeg også har en slags dump/stikkende smerte mellom brystene/i brystbeinet, og ømt når jeg trykker her. Venter nå på svar på denne. Smertene i (det jeg tror er) lymfene, er tidvis veldig plagsomme, tidvis nesten ikke merkbare - iblant er det verst under høye arm, iblant er det den venstre som er verst. De siste dagene har jeg også kjent meg veldig varm på kveldstid og på natten, og i natt våknet jeg og var våt på overkroppen av svette.

Har ikke gått ned i vekt, og kjenner meg ellers i ok form - er aktiv med både skole og barn, uten problemer, men usikkerheten i forhold til hva som ligger bak disse plagene, er der jo hele tiden.

Håper med dette at noen kanskje kan kjenne igjen symptomene jeg sliter med, eller evt. har noen gode råd og tips som jeg kan ta med meg videre...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Min historie; fra frisk og rask til full av plager...

Anbefaler deg å gå til legen og få utskrift av alle blodprøver. Undersøk om det finne snoen blodprøver tatt av stoffskiftet ditt fra tidligere. Pass på å få med referanseområdet også på blodprøvene dine. Så kan du legge dem ut her.

Har legen din sjekket andre ting enn stoffskiftet ditt? Alle vitaminer og mineraler er vesentlig å få sjekket. Det er ikke uvanlig å ha lave verdier på andre stoffer som jern, B12, D3 osv. Dette kan være med på å gi deg enda dårligere helsetilstand.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Anbefaler deg å gå til legen og få utskrift av alle blodprøver. Undersøk om det finne snoen blodprøver tatt av stoffskiftet ditt fra tidligere. Pass på å få med referanseområdet også på blodprøvene dine. Så kan du legge dem ut her.

Har legen din sjekket andre ting enn stoffskiftet ditt? Alle vitaminer og mineraler er vesentlig å få sjekket. Det er ikke uvanlig å ha lave verdier på andre stoffer som jern, B12, D3 osv. Dette kan være med på å gi deg enda dårligere helsetilstand.

Takk for svar. Skal be om prøvesvar neste gang. Andre ting som vitaminer har såvidt jeg vet ikke vært sjekket, så det kan jo være en ide

Medlem siden
    Mar 2012
    Meldinger
    10

Da har jeg fått litt flere svar, så vet for så vidt mer, men er fortsatt litt forvirret...

Prøvesvar viser altså forhøyet anti-tpo, men alle andre stoffskifteprøver er foreløpig normale. Men etter omfattende blodprøver fant legen også d-vitaminmangel, noe som jeg forsto kan gi leddplager ol. Men det jeg lurer på nå er om dette henger sammen på noe vis? Videre så legen på halsen min og mente at jeg burde ta en ny ultralyd da det ser ut til at skjoldbruskkjertelen er forstørret (Struma)...hva betyr alt dette? Bør det gjøres noe videre ift. dette? Håper noen kan dele evt. lignende tilfeller og informere om hva dette egentlig innebærer?

Lignende tråder

1. Svar: 9
    Siste melding: 12-11-11, 10:00
  2. Hypothyreose, når behandling ikke gir full restitusjon
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 0
    Siste melding: 16-04-11, 14:38
  3. For rask doseøkning?
    Av Elly i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 21-08-08, 15:56
  4. Helt rask... men alligevel syg?
    Av Nocturne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 12
    Siste melding: 13-11-07, 19:49

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn