Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
Hybrid View
-
26-12-11, 13:13 #1
Hjelp, min katt som har hyperterose har lite hvite blodkropper!
Hei
Min elskede katt fikk konstatert hyperterose i november. Jeg trodde jeg enkelt kunne behandle med Felimazole vet. 2,5 mg 2ggr daglig (Tiamazol) frem til hun skulle til behandling med radioaktivt jod, men nå viser det seg at hun har veldigt lavt antal hvite blodkropper i gjen
. Hun får derfor støttebehandling med antibiotikan Baytril vet. 15 mg daglig (Enrofloxacin). Jeg har en veldig flink dyrelege, men jag lurer på om det er vanlig at ha lavt antall hvite blodkropper når man har hyperterose, eller behandles med tiamazol? Finnes det noen alternativ medisin/behandling?
Hvordan kan jeg støtte hennes immunforsvar? Er det noen urter, medisin, eller kosttilskudd som kan øke antallet hvite blodkropper? Og som er sikkert å bruke på katter? Jeg har googlet litt og så smått begynt med L-lysin og echinea i maten til henne, da det skal sterke immunforsvaret. Men jeg famler i mørkret, min katts helsetilstand varierer veldig, hun sliter fremst med pusten. Jeg er usikker hva som er hypoterosen, hva som kommer av det senkte immunforsvaret og hva som er bivirkinger av medisinen. Alle tips, råd, veilednining og informasjon tas emot med største takknemlighet
Kryddan
-
26-12-11, 15:20 #2
Sv: Hjelp, min katt som har hyperterose har lite hvite blodkropper!
Hei Kryddan

Jeg har også googlet litt og synes synd på deg og katten din.
Et lavt antall hvite blodlegemer er ofte knyttet til problemer med benmargen og manglende evne til å lage nok hvite blodlegemer. Autoimmune sykdommer som angriper de hvite blodcellene kan også føre til et lavt antall hvite blodlegemer. Flere forskjellige reseptbelagte medisiner, inkludert kjemoterapi, er kjent for å redusere produksjon eller ødelegge hvite blodcellene.
Om hvite blodlegemer står det på svensk Wikipedia: Halten av olika vita blodkroppar kan mätas i ett blodprov för att se om en inflammatorisk process pågår eller om immunförsvaret är nedsatt.
På Doctor Online forklares at skjoldbruskkjertelsykdom som oftest skyldes en svikt i immunforsvaret, som gir seg til kjenne ved at kroppen behandler sitt eget vev som om det var et fremmedlegeme.
Svikten fører til at kroppen mobiliserer hvite blodceller og andre forsvarsmekanismer til å skade skjoldbruskkjertelen ved begge de overnevnte tilstandene. svikten fører til at kroppen mobiliserer hvite blodceller og andre forsvarsmekanismer til å skade skjoldbruskkjertelen ved begge de overnevnte tilstandene.
Baytril Vet 15 mgStore norske leksikon om medikamentet tiamazol (SML-artikkel): tiamazol, metimazol, den aktive metabolitten til medikamentet karbimazol som hemmer syntesen av tyroksin i skjoldbruskkjertelen; benyttes i behandling av hypertyreose.
4.6. Bivirkninger (frekvens og alvorlighetsgrad)
Gastrointestinale forstyrrelser er rapportert med meget lav frekvens.
Katt; retinotoksiske effekter, både reversible og irreversible effekter inkludert blindhet, kan forekomme ved dosering utover den anbefalte (5 mg/kg kroppsvekt).:
Håper du får svar fra noen som kanskje vet hva som skjer med din katt og hva du kan gjøre for å hjelpe henne.Skjoldbruskkjertelsykdom (hypertyreose / hypotyreose)
Sykdom i skjoldbruskkjertelen forårsaker en rekke helseplager, deriblant vekttap eller vektøkning.
Årsaker
Det er én kjertel i kroppen som fremfor noen kontrollerer kroppsfunksjonene våre, nemlig skjoldbruskkjertelen. Den skjoldformede kjertelen er lokalisert ved siden av luftrøret. Skjoldbruskkjertelhormon (tyroksin) regulerer stoffskiftet i cellene: For høyt stoffskifte forårsaker sykdommen hypertyreose, mens for lavt stoffskifte eller svikt i skjoldbruskkjertelen, fører til hypotyreose.
Skjoldbruskkjertelsykdom skyldes oftest en svikt i immunforsvaret, som gir seg til kjenne ved at kroppen behandler sitt eget vev som om det var et fremmedlegeme.
Svikten fører til at kroppen mobiliserer hvite blodceller og andre forsvarsmekanismer til å skade skjoldbruskkjertelen ved begge de overnevnte tilstandene.
Hypertyreose (for høyt stoffskifte)
Det er to medisintyper som brukes for å få kontroll over skjoldbruskkjertelfunksjonen: carbimazol og propyltiouracil. Det tar opptil flere uker før man får noen effekt av begge medisintypene. Mens man venter på ønsket effekt, kan betablokker være et alternativ for å få bukt med uroen og hjertebanken. Mange opplever at tilstanden stabiliseres etter noen måneder. Hvis sykdommen blusser opp igjen, kan et alternativ være å få fjernet en del av skjolbruskkjertelen (tyroidektomi), eller å gjøre den mindre virksom ved hjelp av en radioaktiv, men uskadelig, form for jod.
-lig hilsen Elbeth ~ kattevenn ~
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
26-12-11, 23:39 #3
Ser ut til at det lave antall hvite blodkropper kan være en bivirkning av medisinen katten får for sin hyperthyreose. Dette skyldes altså ikke sykdommen, men medisineringen. Neo M som brukes i behandling av høyt stoffskifte hos oss mennesker kan også gi denne bivirkningen og den anses som alvorlig og man tas av medisinen. Antibiotika vil neppe hjelpe på dette på noen annen måte enn å beskytte katten mot enkelte bakterier. At hun sliter med pusten skyldes trolig høyere puls enn vanlig og det forårsaket av hyperthyreosen. Ved hyperthyreose hos oss mennesker er betablokkere en behandling som brukes en tid for å avhjelpe på dette. Legger ved en link til deg. God bedring til pus.
http://www.vetrica.com/care/cat/hyperthyroid.shtmlSist endret av Eirin; 27-12-11 kl 00:38
-
27-12-11, 08:20 #4
Tusen takk for hjelpen Elbeth og Eirin, omtanken værmer virkelig
Kryddan
-
05-01-12, 13:14 #5
Jeg elsker katte (har selv to), jeg ved ikke noget om sygdommen men vil bare sige, at jeg krydser fingre og tæer for, at din lille kat kommer i bedring.
Jeg fik diagnosen "myksødem" 2 måneder efter min egen fødsel.
Livet er ikke det værste man har - men det kunne være meget bedre!
-
05-01-12, 19:47 #6
Tusen takk for støtten FruStration
Kryddan
-
05-01-12, 20:54 #7
Hei Kryddan
Vil bare uttrykke min medfølelse. Min katt er også kronisk syk, hun har cyster på nyrene. Derfor vet jeg hvordan du har det når din pelskledte venn sliter. For meg var det mye læring å ha en syk katt fordi jeg trodde jeg automatisk kunne trekke paraleller mellom menneskemedisin og dyremedisin. Det viste seg å være helt feil. Det kan overhode ikke sammenlignes, og som helsepersonell følte jeg meg plutselig litt dum og uvitende. Forhold deg til vetrinærens råd og føler du deg ikke trygg på han så tar du katten til en annen vetrinær. Fordelen med vetrinærer er at de er oppriktig glad i dyr og sammen med deg ønsker de det beste for katten din. Det er dessverre mer enn man kan si om leger;-) Masse god bedring til katten din. Klem.
-
05-01-12, 21:51 #8
Tusen takk for omtanken Blondie
Kryddan
-
06-01-12, 00:18 #9
Hei kattevenner

Å IKKE trekke paraleller mellom dyr og mennesker har jeg også forstått. På en veterinærside har jeg f.eks lest at en hund måtte ha åtte ganger høyere dose Tyroxin (Levaxin) enn mennesker får.
Min datter som har to katter (mor og datter) tipset meg om noen morsomme katteanimasjoner - Simon's Cat på YouTube.
Simon har virkelig forstått katten og nå som det er trettende dag jul må du bare se på Simon's Cat in Santa Claws
Muligens noe gjenkjennende ??
-lig hilsen Elbeth & Pus
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
06-01-12, 00:32 #10
Det er rigtigt, de er ikke som os andre ... Og en gang, da min hund havde dårlig mave, lavede jeg havregrød til ham
for det gør jo godt i maven? Jo, bare ikke på en hund .... åbenbart.
Til gengæld tror jeg faktisk, de her dyr ofte er bedre tjent med deres veterinærer, end vi andre er med vores ... udgaver af lægestanden.
Så er der dygtige /flinke veterinærer og det modsatte, selvfølgelig, men de fleste er ok, er min erfaring og det, jeg hører fra folk
God bedring til katten
Altid skrækkeligt, når de, der ikke kan fortælle med ord, er syge. (Men BenteR kender eller har i hvert fald kendt en akupunktør, der måske kan hjælpe?)
Nielsigne
Lignende tråder
-
Leger er lite oppdatert
Av Mod i forumet Hos legenSvar: 2Siste melding: 12-07-11, 17:13 -
Et lite hjertesukk....
Av gunnda i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 0Siste melding: 03-02-08, 00:07 -
refusjon på hvite resepter
Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 22:44 -
Hvite prikker på leppene
Av Mann-61 i forumet Lavt stoffskifte, munn og slimhinnerSvar: 3Siste melding: 14-06-06, 23:31 -
TSH på 300-noe og var ganske lite affisert
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 0Siste melding: 05-04-05, 15:57

Svar med sitat

Bokmerker