Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Medlem siden
    Dec 2011
    Meldinger
    2

Standard Noen som kan hjelpe en ny stakkar? :)

Hei alle sammen. Da har jeg bestemt meg for å joine dere, etter å ha smuglest en stund. Kjempeflott side med mye informasjon, tips og ikke minst erfaringer. Gull verdt!
    Litt om meg selv:
    Jeg er født med lavt stoffskifte faktisk. Som barn fikk jeg beskjed om at jeg var helt normal , jeg fikk jo medisiner (Thyroxin) og da er man jo som alle andre… eller ikke? Det har jo gått opp et lys for meg nå, som 27 åring at det kanskje var en grunn til at jeg aldri følte meg ”normal”. Jeg var mye uvel i magen, brukte mye tid- kroppen har alltid vært seig og treg selv om det aldri har passet helt til min personlighet: Jeg hadde nemlig alltid LYST til å være med på alt som skjedde og det var jeg også.. men diltet litt bak. Jeg har klart meg bra på skolen, men har alltid hatt vanskelig for å konsentrere meg. Dette har vært veldig slitsomt.
    Leddkramper i føttene har jeg hatt usedvanlig mye av, men dette var jo bare voksesmerter fikk jeg beskjed om… Jaja nok rasking i fortiden, jeg hadde en fin barndom, men sykdommen skulle ikke snakkes om og helst ikke vites om. Jeg fikk medisiner- så da var jeg frisk!

Årene gikk, og da jeg nesten var ferdig på vidergående 18 år gammel- begynte kroppen å streike litt mer enn tidligere. Det ble vanskeligere å dosere meg, og jeg fikk bivirkninger spesielt relatert til magekramper. Tok både gastroskopi og coloskropi i denne perioden- pluss en røntgengreie bak… Ingen resultat, bare irritert tarm..
    Begynte på glutenfri kost og det gjør jeg delvis fortsatt. Hjelper veldig
    Men altså, selv om formen forverret seg etter jeg var 18 år så klarte legen å dosere meg slik at verdiene lå innefor normalene.
    Har også vært gjennom 2 svangerskap i 2007 og 2009 da jeg økte fra 150-200mg levaxin til nermere 300mg på det høyeste. Nivåene lot seg behandle.

MEN Nå- det siste halvåret (10 år etter, jeg er nå 27 år) har verdiene vært helt på tur og legen skjønner ingenting.TSH ligger nå på 22 og T4 på 19. T3 ligger innenfor normalen i følge papirene mine. Dette er høyt (TSH) ettersom jeg har fortstått?
    Symptomene er endeløse : leddkramper, diare, magesmerter, muskelsmerter, hodepine, svimmelhet, svie på øynene, hudforandring, svetter og fryser om hverandre, mer utmattet enn noen gang, og stress tåler jeg ikke lenger
    Skal til enkrinolog i midten av desember, har stått på venteliste i evighet.

Noen som kan fortelle litt om seg selv? Noen som har skiftet medisiner og kan fortelle hvordan kroppen har reagert på det- både på godt og vondt?
    Føler meg som et barn som har oppdaget verden på nytt- og som attpåtil skal lære seg å gå… litt skummelt å bli kunnskapsrik. Må innrømme at dette er veldig skummelt- men nå MÅ jeg lære mer.

Har to små barn som er vant med at mammaen ligger på sofaen fordi jeg for tiden er helt ødelagt.. Ser jo ut som en ny medisin kunne vært greia…

Tusen takk til deg som tok deg tid til å lese, håper på noen svar her. Er veldig desperat nå.
    Sist endret av Blomsten; 02-12-11 kl 00:06 Begrunnelse: feil skrevet
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Noen som kan hjelpe en ny stakkar? :)

Hej Blomsten og velkommen til
    Jeg vil bare sige, at det kunne være godt, hvis du kunne skrive nogle referenceområder på her. Dit t4 lyder dog ikke særlig højt, og at dit t3 skulle være inden for normalen ... sådan noget har man hørt så tit. Måske er du blevet mindre god til at omdanne t4 til t3, eller måske er du faldet over hele linjen - men er så bare stadig inden for normalen ..?

Ens blodprøver kan tolkes på flere måder. Nogle læger er fx besatte af, at patienterne skal ligge i midten af normalområdet "for en sikkerheds skyld". Det er dårlig omsorg for patienten, for de såkaldte normalområder fortæller jo ingenting om, hvordan vi har det hver især. Hvis du er faldet - og måske faldet meget - i forhold til det, din krop i udgangspunktet har brug for, så vil du jo få det skidt, uanset hvad andre mener, du bør ha.

Kan der mon være noget med enten dit optag eller med nogle andre hormoner, der spiller ind? Jeg synes jo, det er rystende, så meget disse ting hænger sammen - det er helt ærligt kommet bag på mig, at man kan komme så langt bagud også med hormoner Men jeg læser ofte herinde, at dem, det lykkes for at sætte dosis ned, enten får en behandling, der også omfatter andre hormoner eller /og har fået saneret maven, så optaget er bedre.

Det var bare det. Måske kan du vende tilbage med de der referenceområder plus dine t3-tal.
    Og hvis ikke du kender denne, så ...: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10370

Nielsigne

Medlem siden
    Dec 2011
    Meldinger
    2

Standard Sv: Noen som kan hjelpe en ny stakkar? :)

16.12.2009 (fikk barn Juni 2009) : Ft4=23, Ft3=5,6, TSH=0,18. Formen var veldig grei på denne tiden... FT4 er kanskje litt høyt?

08.11.2011 FT4=18, FT3=3,4, TSH=19.

FT4 har ligget mellom 18 og 24 siden september, altså de siste 4 mnd.
    FT3 har ligget mellom 3,4 og 5,2 siden september
    TSH var 1,9 i september, og har gradvis gått oppover, er nå oppe i 22 (forrige uke)

Jeg føler meg jo verre enn noen gang, livet er tungt om dagen. Er nødt for å komme meg opp fra her jeg er nå, nekter å tro at det ikke finnes en løsning for meg!! Flere som har hatt stigende TSH og funnet ut hvorfor? Skal som sakt til enkrinolog om et par uker, har ventet i evigheter på å komme til så tenkte å ha noen forslag klar til han.. Det er MYYYE å sette seg inni ser jeg, så det er vel bare til å komme igang!

En ting til- jeg har gått på Nuva-ring nå i et år, har akkurat sluttet for å se om det kan ha noen innvirkning?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. I mars 2011 fikk jeg diagnose hypothyreose
    Av jeanette1986 i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 6
    Siste melding: 13-10-11, 09:52
  2. Ny her. Kan noen hjelpe?
    Av Micri i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 09-03-11, 21:25
  3. Kan noen hjelpe meg?
    Av Torild i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 07-02-11, 10:39
  4. Noen som kan hjelpe??
    Av Tinamina i forumet Blodprøver