Viser søkeresultater 1 til 3 av 3

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2011
    Sted
    Telemark
    Alder
    57
    Meldinger
    1

Standard Hashimotos medisinering

Hei!

Leser og leser, og lurer mer og mer.....

Etter å ha følt meg sliten og trøtt i flere år, fikk jeg for to år siden diagnosen hashimotos.
    Fikk foreskrevet Levaxin og tar nå 100 mcg pr dag. Blodprøvene mine er "fine", men føler meg ikke veldig bra...
    Har nå vært sykmeldt i 3 mnd, hatt 15 timer terapi ved DPS, og meldt meg på kurs i stressmestring ved LMS.
    Vært hos endokrinolog og fikk beskjed om at eneste veien ut av dette er å fjerne kjertelen og alle spor av betennelse. Men her er køen lang, og har også fått mange negative reaksjoner på et slikt kirurgisk inngrep fra venner og kjente i helsevesenet.

Nå som jeg har vært hjemme en stund, og føler at jeg er i ferd med å "lande", merker jeg veldig godt trøttheten som siger på...
    Står opp kl 8, og så er det bare å skynde seg og få gjort det som må gjøres, for når klokka blir 12 - 13, så er "det beste tatt" for min del. Lager middag nærmest i søvne, og foreldremøter og fotballkamper går i sus og dus...
    NÅ ER JEG LEI!!!

Skal til legen igjen på mandag, og lurer på om jeg skal spørre om å få prøve Liothyronin i tillegg til Levaxin. Leser at flere med Hashimotos føler seg best med både t3 og t4 i øvre del av referanseområdet. Noen som har gode råd eller erfaringer i den forbindelse? Eller andre gode råd?

HJELP!!

TSH : 0,79 (0,2 - 4,0)
    t3 : 4,1 (3,5 - 6,5)
    t4 : 20,2 (11,0 - 23,0)
    anti-TPO : >1300 (<100)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hashimotos medisinering

NEI jeg blir helt fortvilt! Sier legen at eneste vei ut er å fjerne kjertelen! Gjør det ikke før du har lest minst fem bøker og en rekke fagartikler og dermed vet helt sikkert hva du gir deg ut på. Har du svulst?

Har du råd, anbefaler jeg deg å vurdere privat lege, for å se om det kan gi deg bedre helse. Det kan være at du der kan få hjelp til å for eksempel få ned antistoffer. Det du kan gjøre selv, er å begynne å spise selen 200-400 mcg pr dag, noen forskningsrapporter viser at for endel Hashimotopasienter så senker dette antistoffene. Mange av oss har god erfaring med Schiøth ved heggeli helhetssenter i Oslo som et alternativ til andre leger.

Det kan være at du har problemer med binyrene, altså en eller flere andre hormonmangler. Eller at du som noen Hashimotopasienter veksler mellom å være høy og lav, uten at det er Graves. Og du har helt rett i at du kan være en som ikke får dannet nok T3. Jeg hadde det slik, og det var ikke ok. Men det er heller ikke ok å gå med lave hormoner av andre slag heller. Jeg anbefaler deg å lese så mye du orker, her inne og andre steder. Og det finnes mange bøker, både på norsk og engelsk. Start med å sjekke ut hva biblioteket kan tilby. Og som sagt vurder økonomien din, om du har råd til å gå til en privat lege med bedre kunnskap om hormonsystemene våre. Det kan lønne seg på sikt, ved at du kanskje kan komme raskere tilbake i arbeid.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Hashimotos medisinering

Sitat Opprinnelig skrevet av Karri Vis post

Etter å ha følt meg sliten og trøtt i flere år, fikk jeg for to år siden diagnosen hashimotos.
    Fikk foreskrevet Levaxin og tar nå 100 mcg pr dag. Blodprøvene mine er "fine", men føler meg ikke veldig bra...
    Har nå vært sykmeldt i 3 mnd, hatt 15 timer terapi ved DPS, og meldt meg på kurs i stressmestring ved LMS.
    Dette er omtrent som å lese om meg (og sikkert mange av de andre som er på forumet, også). Har gått på Levaxin i to og et halvt år, men har bare følt meg bra med det i perioder - formen har svingt veldig. Jeg var trist og nedfor og gikk til psykolog, og var sykmeldt fordi jeg ikke hadde energi til å klare jobben min. Blodprøvene mine har også vært "fine", mens formen til tider har vært helt elendig. Har aldri klart å få resultatene opp til øvre del av referanseområdet, uten at jeg samtidig har følt meg overdosert (hyper), men det er nok forskjellig hvor høye verdier av T3 og T4 man skal ha for å føle seg vel.

Jeg har gjort som du ser Vigdis anbefaler over - lest meg opp. Har brukt tid på å lese på forumet, funnet artikler på nettet, bestilt bøker om hypothyreose. Det er helt nødvendig å kunne mye om dette selv, for å kunne stille de rette spørsmålene, og få en behandling som fungerer!

Jeg ville ikke ha stilt meg i kø for operasjon uten videre! I mye av litteraturen finner du opplysninger om at syntetisk T4-medisin (bl.a. Levaxin) ikke virker for alle, mange fortsetter å ha symptomer. En mulighet er, som du skriver, å be om å få prøve T3 (Liothyronin) i tillegg. Et alternativ er å gå over til naturlig thyreoideamedisin, som er framstilt av skjoldbruskkjertel fra gris, og som inneholder både T4. T3, T2 og T1, og kalsitonin - altså det samme som menneskets kjertel gjør. Det kan også være grunn til å få sjekket binyrefunksjon og vitaminstatus - jern, selen, sink, B-vitaminer, D-vitamin.

Noen steder finner du også lesestoff som tyder på at det er en sammenheng mellom glutenintoleranse, og den autoimmune prosessen som gjør at vi får Hashimotos. Ved å gå over til glutenfritt kosthold kan det være mulig å få ned antistoffene, og angrepet på skjoldbruskkjertelen. Om det ikke er utslag på blodprøver som viser cøliaki, kan det fortsatt være en reaksjon på gluten, som trigger immunforsvaret.

Jeg har omsider fått resept på Armour, og skal gå gradvis over fra Levaxin til det. For å få prøvebehandling med Armour, måtte jeg til en (dyr) privatklinikk. Fastlegen ville ikke skrive det ut til meg - hun hadde ikke erfaring med det (og hadde åpenbart ikke tenkt å få det, heller.... ). Men jeg ser at enkelte har overtalt sin fastlege til å få prøve, så det er nok personavhengig.

Prøv i alle fall å få en "second opinion" hos en annen lege, først?

Lignende tråder

1. struma som vokser og medisinering
    Av Pingvinen i forumet Hals inkl. struma, kuler, knuter
    Svar: 5
    Siste melding: 07-05-11, 19:03
  2. Undervekt etter to års medisinering?
    Av Pepper i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 27-11-10, 17:21
  3. Medisinering....
    Av gunnda i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-09, 17:27
  4. Medisinering
    Av Jodie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-02-08, 12:58
  5. medisinering av armour ??
    Av Theodora78 i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 12
    Siste melding: 27-09-06, 22:59

Bokmerker

Regler for innlegg