Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
Hybrid View
-
26-08-11, 00:04 #1
Har diagnose lavt stoffskifte. Hvordan finne ut om jeg har den autoimmune varianten?
hvordan finne ut om jeg har den autoimmune varianten når legene kun har registrert lave verdier og jeg mest sannsynlig har brent ut kjertelen lenge før jeg fikk behandling!???? visst det går an....
Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.
-
26-08-11, 09:56 #2
Sv: Hvordan finne ut om jeg har den autoimmune varianten?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-08-11, 10:40 #3
lave verdier av anti- TPO slik at ifølge legen min så er det nå umulig å finne ut av......men jeg tar sjelden et nei for et nei
Jeg er en 83 modell , jente fra gudbransdalen som sliter litt med hypotyreose problematikk og har vel gjort dette nesten hele livet.
Har hatt diagnosen lavt stoffskifte i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden.
-
26-08-11, 10:56 #4
Hmm.... Det går an å ta scintigrafi av skjoldbruskkjertelen. Hos meg så man tydelig på bildene at den ene siden var "død". (Denne prøven ble tatt da jeg fikk diagnosen for lenge siden) Kanskje man kan se det på ultralyd også, viss kjertelen er helt utbrent? Men jeg vet ikke..... Om det er slik at viss hele kjertelen er ødelagt, om antistoffene da forsvinner?
Hypothyreose (hashimoto) siden 2002. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005, da var jeg så syk at jeg stadig mistet bevisstheten. Det var uhyre skremmende....
-
26-08-11, 11:14 #5
Hvordan ved du at kirtlen ikke fungerer?
Hvis kirtlen ikke fungerer mere, har det ikke længere større betydning, om DET VAR den autoimmune varianten. Hvorfor har du brug fort vide det?
Det er ikke så nemt at besvare ordentligt det du spørger om, fordi du stiller løse spørgsmål, helt uden at nævne noget om din baggrund mht. sygdommen. Har du en diagnose, eller har du ingen diagnose? Er du i behandling eller ikke? Hvis du er i behandling - hvad er du i behandling med og i hvilken dosering? Hvor længe har du haft sygdommen (hvis du har en diagnose)? Hvordan ser ud dine blodprøveresultater tilbage til begyndelsen af din sygdom? Alle blodprøveresultater kan forlanges udleveret udskrifter af, og det bedste er at poste dem her så vi andre har en chance for at vide, hvad vi svarer på.
Det kan godt være at det føles irriterende med alle disse spørgsmål, men det er altså ikke muligt at hjælpe, uden at kende baggrunden for de spørgsmål der stilles.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-08-11, 13:04 #6
har diagnose lavt stoffskifte er under behandling av armour tar en og en halv tab om dagen, har hatt diagnosen i fem år men symptomene løper nærmere 15 år tilbake i tid og det ble ikke tatt NOEN stoffskifte prøver før for 5 år siden, og anti tpo har alltid vært lav men tilstedeværende skal til legen om noen dager kan få prøve å få oversikt da
og grunnen til at jeg luerer er fordi jeg mener å ha lest at de med den autoimmune varianten har best lykke med noen spesielle verdier(rundt de verdiene) så jeg vil "utdanne" legen min litt slik at jeg kan komme tilbake til noe so ligner et normalt liv
og nei spørsmål er IKKE irriterende når det gjelder det å fremme min helse, jeg er her for å LÆRE og jeg kommer ikke langt med å irritere meg
og ihvertfall ikke over slikt!! jeg liker selv å spørre og finne løsninger, derfor er jeg her!
problemet er jo at jeg ikke vet når den virkelig kom inn i bildet siden jeg har hatt disse symptomene sammenhengene i over 15 år og ingen tok prøver og min nåværende lege sa det ikke var mulig å finne ut om det var den autoimmune varianten pga dette.. sorry visst dette er rotete
har det litt travelt i dag
og takk for respons forresten

-
27-08-11, 12:35 #7
Hei Tatanja!
Er det denne tråden du mener, hvor det står noe om hvilke blodprøveverdier de med autoimmun sykdom bør ha for å føle seg bra? https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8727 (ligger på forsiden til forumet). Vær oppmerksom på at de tallene som er oppgitt der, er verdier fra laboratoriet på Aker sykehus. Andre lab. kan ha andre referanseområder.
Det er lite som er absolutt med denne sykdommen. Jeg har opplevd å både ha det fint, og direkte dårlig, med FT4 på 12, som ligger litt under midten av referanseområdet - så det med at verdiene skal ligge høyt i referanseområdet for å føle seg bra, tror jeg ikke gjelder meg. Derimot er det visstnok slik at autoimmun aktivitet i seg selv kan føre til at man har det dårlig. Hvis kroppens immunforsvar er travelt opptatt med å ødelegge cellene i skjoldbruskkjertelen, kan det gi dårligere allmentilstand enn om immunprosessen er inne i en rolig fase. Det stemmer med mine erfaringer, hvis jeg stresser og sover for lite, merker jeg at det er aktivitet foran på halsen, og jeg blir mer sliten og dårlig.
-
07-10-11, 23:46 #8
Sv: Jeg har nå gått hos Dr. Hertoghe siden Mars 2010 og blitt bedre
tusen takk for et befriende opplysende svar
min historie er som din..lang,*****ig og dårlig diagnosering og referanserytteri...
vært dårlig siden før tenårene, ble verre ved 15 års alderen, (pcos ble funnet da jeg var 19)formen falt frem til 25 da jeg iallefall fikk diagnose lavt stoffskifte...ble ikke bedre, men verre etter dette sakte men sikkert verre...jeg har fantastisk mange diffuse symptomer men kan skrive en liten liste:Har hukommelse problemer, konsentr prob,glemmer ord,faller ut i en setn.svimmel,vektøkning/spes rundt livet,takler ikke stress, sliten,urolig innvendig,skvetter lett,natte svette(ikke dagtid)kald hud,og føtter/hender,sover mye-dårlig/ikke utvilt,sukker/salt hunger, vondt muskler/slappe muskler,mistet menstruasj tørt/mistet farge,ofte trist, ofte blå ringer under øynene,lett blåmerker,oppblåst fingre/ansikt,ikke energi.Reagerer på noen matvarer,verking ledd.
Aldri uthvilt,Ukonsentrert,Vektøkning til tross for dårlig appetitt Glemsk ,Forstoppelse eller treg mage Fryser ,Søvnforstyrrelser,Hyppige humørsvingninger Håravfall, tørt og livløst hår , nedstemthet Tørr hud ,ingen kjønnsdrift, blek/deiget hud , svimmelhet sår gror saaaakte,salt og søt hunger, null stamina,lettskremt, takler dårlig konfontasjon,hoven i ansiktet...orker ikke skrive fler
skal nå utredes hos dag shjøit på heggeli for binyre, hadde jeg hatt penger så hadde jeg rast ned til belgia men.... tar 2 1/2 grain armour om dagen... lite antistoffer men fortsatt tilstedeværende, men under denne berømte referansen selfølgelig(???) jeg prøver på egen hånd og lære mest mulig om stoffskifte,binyre og hypofyse/hypothalamus funksjon og problematikk siden jeg ikke aksepterer at livet mitt skal være slik
forresten første binyre prøvene lå på morgenenen på3.5(3.5-27) og kvelden 3,1(under 5) har tatt nye prøver med dhea og antisoff mot binyre, acth min ligger på 4(2-7)
tusen takk for svar forresten
-
08-10-11, 00:11 #9
Du har symptomer på lavt stoffskifte og lavt kortisol. Er det ikke "godt" å vite at du faktisk ER syk da? Jeg mener, man kan ikke føle seg så dårlig som du gjør og være helt frisk. Det går bare ikke. Men, har du noen gang slått hodet ditt? Altså, EN gang er nok. Det er det som er så skummelt med hodet - Det tåler ikke så veldig mye! Nå slo jeg meg veldig hardt den ene gangen, og har fått en isklump i hodet også, ca. samme år. Så ja. For min del, kan det som feiler meg godt være sekundær hypofysesvikt med påfølgende hypotyreose, slitne binyrer osv.
"Skal nå utredes hos dag shjøit på heggeli for binyre, hadde jeg hatt penger så hadde jeg rast ned til belgia men." - Høres bra ut! Har hørt litt om Dr. Schøit i det siste, og han virker dyktig. Hertoghe selv er ikke så dyr (jeg mener han er billigere enn en dobbelttime på Balder Klinikken med tanke på hvor mye du får igjen for en time hos Hertoghe - de sjekker MYE der nede) men blodprøvene koster et par tusen ++ den siste blodprøven jeg tok kostet 511 Euro, over 4500 kroner. Det blir veldig mye penger til slutt. Hele opplegget med å reise ned til Belgia 3 ganger i året, alle hormonene og ikke minst lavkarbo kosthold er svinedyrt. Jeg vil ikke lyve, jeg har ***ekstreme økonomiske problemer***. Min familie betaler over halvparten av "livet mitt". Og jeg er straks 33. Det er ikke riktig at det skal være sånn. Jobber med advokat for å få igjennom en sak for tiden, kan ikke si så mye mer men, jeg fortjener meg støtte enn den minstestøtten jeg har nå. Målet mitt er å bli helt frisk så jeg kan jobbe fulltid igjen! SAVNER å jobbe!
Jeg har troen på at Dag kan hjelpe deg! Nå må du bare tenke at du skal bli bedre fremover! Hvor gikk du tidligere? Hvem ga deg Armor? Når du bare tar Amour er 2 1/2 grain kanskje litt for lite, men med slitne binyrer kan du ikke øke mer, jeg ser den. Det der var en ekstremt lav morenverdi på kortisol. Hvor testet du dette? Går ut i fra at du snakker om saliva kortisol? Er jo vanlig å ha høyere verdi på kvelden når du har slitne binyrer. Jeg var overaktiv rundt midnatt før. Og sleit LENGE med døgnrytmen. Fra jeg var 13-14 til jeg var rundt 31 (rett før jeg startet på Hydrokortison) var jeg alltid våken på natten, det føltes best for meg. Men nå vet jeg hvorfor jeg var en vampyr: Binyrene mine var helt på trynet! Nå har Hydrokortison "restartet" alt, og jeg er nå trøtt hver kveld og får sove godt hve eneste natt. Så at jeg trengte Hydrokortison var det ingen tvil om!
PS! Er din Ferritin over 100 ug/L? Og D3 over 125? Hva med Selen? Særlig Ferritin er jo überviktig å ha over 100, for å la T3'en slippe inn i cellene ordentlig. Jeg slet med å øke ERFA Thyroid (tilsvarer Armor) da jeg hadde Ferritin på 20-30. Nå er det lettere med Ferritin på 120 her! Det hjalp ikke å ta jerntilskudd heller, tok opp til 200 mg daglig! Fordi jeg manglet KOBBER, som er vitalt når du skal øke jern! Så komboen Vitamin C, kobber og jern skal fungere bra! Men det morsomme (!) er at jeg fikk økt Ferritinet mitt UTEN å ta jern i den siste perioden... Det jeg gjorde var å fikse litt opp i magen min, som tydeligvis hadde ekstreme absorpsjonsproblemer! Der hjalp faktisk Balder Klinikke meg med avføringsprøver og satte meg på VSL#3 som er kraftig probiotika, etter en spesial-antibiotika-kur som kun virket lokalt i magen og ikke gikk ut i blodstrømmen min. Fantastisk antibiotika. Rifimaxin heter den. Den er Italiensk. Rifimaxin er vel den Amerikanske utgaven av den tror jeg. Uansett. Magen kan jo bli dårligere av å ha lavt stoffskifte da. Så hva kom først.. Hønen eller egget? Hehe.
Lykke til videre!
Nå skal du snart bli bedre!!!
-
08-10-11, 00:32 #10
oi

svar: datt ned fra en køyeseng når jeg var rundt seks iallefall..husker lite av barndommen min bortsett fra at den var fæl, fikk endel juling..... joda jeg vet jeg er syk, legen derimot synes jeg burde være friskDu har symptomer på lavt stoffskifte og lavt kortisol. Er det ikke "godt" å vite at du faktisk ER syk da? Jeg mener, man kan ikke føle seg så dårlig som du gjør og være helt frisk. Det går bare ikke. Men, har du noen gang slått hodet ditt? Altså, EN gang er nok. Det er det som er så skummelt med hodet - Det tåler ikke så veldig mye! Nå slo jeg meg veldig hardt den ene gangen, og har fått en isklump i hodet også, ca. samme år. Så ja. For min del, kan det som feiler meg godt være sekundær hypofysesvikt med påfølgende hypotyreose, slitne binyrer osv.
svar: samme her vil ha utdanning og jobbJeg vil ikke lyve, jeg har ***ekstreme økonomiske problemer***. Min familie betaler over halvparten av "livet mitt". Og jeg er straks 33. Det er ikke riktig at det skal være sånn. Jobber med advokat for å få igjennom en sak for tiden, kan ikke si så mye mer men, jeg fortjener meg støtte enn den minstestøtten jeg har nå. Målet mitt er å bli helt frisk så jeg kan jobbe fulltid igjen! SAVNER å jobbe!
får knapt nødstøtte venter på arbeidsavklaringspenger, men tar veldig lang tid visst, har heldigvis en familie som hjelper der de kan 
svar: gikk hos balder klinikken, fikk armour av fastlegen minJeg har troen på at Dag kan hjelpe deg! Nå må du bare tenke at du skal bli bedre fremover! Hvor gikk du tidligere? Hvem ga deg Armor? Når du bare tar Amour er 2 1/2 grain kanskje litt for lite, men med slitne binyrer kan du ikke øke mer, jeg ser den. Det der var en ekstremt lav morenverdi på kortisol. Hvor testet du dette? Går ut i fra at du snakker om saliva kortisol? Er jo vanlig å ha høyere verdi på kvelden når du har slitne binyrer. Jeg var overaktiv rundt midnatt før. Og sleit LENGE med døgnrytmen. Fra jeg var 13-14 til jeg var rundt 31 (rett før jeg startet på Hydrokortison) var jeg alltid våken på natten, det føltes best for meg. Men nå vet jeg hvorfor jeg var en vampyr: Binyrene mine var helt på trynet! Nå har Hydrokortison "restartet" alt, og jeg er nå trøtt hver kveld og får sove godt hve eneste natt. Så at jeg trengte Hydrokortison var det ingen tvil om!
, saliva testen ble tatt på balder klinikken, morgen ble tatt kl ni og kveld kl20 så den på kvelden regner jeg ikke somrelevant, de jeg tok nå lagde jeg egen klokketagning for 7 og 9 på morran og 22 og 24 på kvelden
jeg er fortsatt vampyr 
svar: ferritin ligger på 141 selen og d3 har jeg ikke oversikt over....Er din Ferritin over 100 ug/L? Og D3 over 125? Hva med Selen?
hadde rydda opp i magen min , men en antibiotika ødela alt føles det som, så må begynne på nytt.... har satt meg selv på vitamin behandling som inkluderer store mengder c-vit og a-vit pluss masse annet som jeg ikke orker skrive opp engang
kjøpte miwi total tar den to ganger om dagen plus noe som heter opti-men og c-vit brusetabletter 3 ganger om dagen tran og omega fra udos choise, en ting til hver gang jeg øker armour får jeg en opptur på rundt en uke(max) som synker rimelig fort ligger i øvre halvdel på de fleste vit og mineral som er testet sa legen min, han har ikke kunskapen jeg trenger men ved gud han hører på meg
(fastlegen)
Lignende tråder
-
Har lyst til å slå opp med fastlegen - men hvordan finne en grei, ny?
Av smgj i forumet Hos legenSvar: 8Siste melding: 22-11-10, 19:09 -
Jeg var syk lenge før jeg fikk diagnose lavt stoffskifte
Av kaja5 i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 14-06-10, 14:40 -
Lavt stoffskifte. Sikker diagnose?
Av Maxern i forumet Lavt stoffskifteSvar: 17Siste melding: 16-11-08, 14:33 -
hvordan finne ut om trette binyrer?
Av isa1 i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 28-06-08, 16:17 -
Fikk diagnose på lavt stoffskifte i 2002
Av nosy i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 24-05-06, 22:47

Svar med sitat

Bokmerker