Viser søkeresultater 1 til 7 av 7

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Tarmskylling til skade ?

The Journal of Familiy Practice advarer mot tarmskylling

Amagasinet hade en liten notis om dette i går:
    Tarmskylling har vært sett på som en måte å rense kroppen for rester etter ekkrimenter og andre stoffer, for eksempel medikamenter, på. Men en studie publisert av amerikanske forskere i The Journal of Familiy Practice konkluderer man med at tarmskylling ikke bare er uten positiv efekt; det kan være direkte helseskadelig. Noen rapporterer om krampe og kvalme. Tarmskylling kan også medføre at kroppen tappse for elektrolytter, konkluderer artikkelen, som er basert på en gjennomgang av publisert forskning på området
    The Journal of Familiy Practice:
    AN OLD PRACTICE REDISCOVERED
    Colon cleansing has been around since ancient times, when its purported benefits were based on the belief that intestinal waste can poison the body (“autointoxication”). The procedure became popular in the early 1900s, but in a 1919 paper, the American Medical Association discounted the autointoxication theory and condemned the practice. The procedure then fell out of favor, albeit temporarily. Colon cleansing has staged a comeback in recent years.
    WHERE’S THE EVIDENCE?
    Despite colon cleansing’s long history and current popularity, the literature does not support its purported benefits. Historically, colon cleansing was thought to prevent autointoxication from toxins originating in the colon, but the evidence for this claim is limited. A search of the literature using the terms “colon cleansing,” “herbal colon cleanse,” “colon detoxification,” and “colon irrigation,” yielded no scientifically robust studies in support of this practice. One study suggested that lymphocytes might migrate from the gut into the circulation after the procedure, which may “improve colon and immune system function.”

Even though colon cleansing is touted as a commonly used form of holistic, complementary and alternative medicine, the Natural Standard Professional Database concluded in a monograph that there is “limited clinical evidence validating colon therapy as a health promotion practice” and noted a “lack of sufficient evidence” for most of its prescribed uses
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Tarmskylling til skade

Legger denne hit - hvor den passer bedre:

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    https://forskning.no/alternativ-beha...l-tarmskylling

Utsnitt:
    "..Berstad fraråder uansett tarmskylling.

- Jeg tror det er kommersialisert på en uheldig måte. Det er alltid noen som står klare til å gjøre business ut av den umiddelbare lettelsen mange føler etter tarmtømning.

Professoren støtter ikke behandlernes påstander om alle tarmskyllingens positive helsevirkninger, eller de påståtte virkemåtene.

- En tarmskylling vil ikke ha noen effekt på bakteriefloraen i tarmen. Bakteriene sitter godt fast i slimsubstanser på slimhinnene og vil komme tilbake etterpå. Heldigvis. Ellers ville behandlinga være livsfarlig. Skadelige bakterier vil heller ikke la seg skylle bort.

Ranit Mishori og kollegaene er i hvert fall ikke i tvil om hva de mener legene bør formidle til folk som er interessert i behandlingen:

- Sørg for å fortelle pasientene om de potensielle konsekvensene av tarmskylling og å understreke at man mangler kunnskap som støtter opp om tilhengernes påstander."
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Tarmskylling til skade

Jeg må sige, at jeg tror ikke, det er så enkelt endda, om tarmskylning er godt eller dårligt.

Dette er jo sandt:
    "- Jeg tror det er kommersialisert på en uheldig måte. Det er alltid noen som står klare til å gjøre business ut av den umiddelbare lettelsen mange føler etter tarmtømning." ... og det sker jo med alt muligt - at, hvad nogen kan se et marked i, blir det også

Man kan heller ikke udelukke en dårlig effekt.

Men på den anden side, så kan der jo være situationer, hvor der helt enkelt ikke er andre muligheder - hvor alle "langtidsmodellerne" er for tidkrævende i forhold til alle mulig andre hensyn. Jeg har selv prøvet at have forstoppelse med blærebetændelse til følge; forstoppelse gør jo, at der bliver trykket på alt muligt inde i systemet, og det kan blive rigtig slemt. En tarmskylning kan nogle gange sætte gang i værket ... Selvom man selvfølgelig skal finde årsagerne og arbejde på, at systemet bare kører som det skal.

Skjult forstoppelse er en af de plager, jeg selv har været ramt af. Det giver sig udslag i diarré som normalt må behandles med afføringsmidler ... eller tarmskylning. Her den danske overlæge Dennis Raahave om tarmskylning:
    http://www.netdoktor.dk/centre/mave/tarmskylning.htm Han arbejder på Hillerød Hospital, der har denne side om emnet: https://web.archive.org/web/20111122...rstoppelse.htm (tilføjet så her er det altså et hospital, der bruger tarmskylning - ikke en alternativ behandler.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 23-03-12 kl 09:57

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Ikke nødvendigvis til skade...

Tarmskylning er gammelkendt og anvendt i folkemedicinen i hundreder af år, hvis ikke længere. Som Nielsigne, ville også jeg være varsom med, ensidigt at fraråde folk at bruge metoden, med henvisning til skadelighed. Anvendt med fornuft, vil man opnå flere fordele i processen mod stabil tarm/fordøjelse, særlig for os med hypothyreose, hvor tarmens bevægelser er færre og langsommere end hos folk uden thyroid-problemer.

Det handler ikke om at skylle bakterieovervækst ud. Det vil ikke virke på bakterieflora. Det handler mere om at forebygge uønsket, langvarig fermentation - som er reglen mere end det er undtagelsen ved langsomme, hypothyroide tarmbevægelser. Også fuldstændig udtømning af tarmen er ikke en selvfølge for os med hypothyreose. Også effekten på svampovervækst og parasitter er en fordel, til og med at tarmskylning faktisk også dæmper inflammation i tarmen, som bl.a. ved Crohn's sygdom (søgeord Intestinal lavage Crohn's disease Endotoxins), så det er ikke helt korrekt, at de medicinske videnskaber er helt uvidende om denne behandling, specielt da den har (som sagt) været anvendt i mange menneskealdre - både af kloge koner, af lægemunke, af læger og.... i hjemmene.

Tarmskylning er et gammelt, efterprøvet husråd, der er efterhånden glemt, men af alternative behandlingssteder forsøgt foregøglet folk at være en ny og effektiv behandling mod næsten alt, hovedsageligt afgiftende udrensning osv. Når kendskabet til de gamle husråd forsvinder fra private hjem, bliver disse husråd "genopfundet" af forretningsfolk-i-helse, og solgt af dem som et "produkt", folk betaler sig fattige for, til de høje priser, som "miraklet" koster.

DET KAN GØRE MIG SÅ (!) PIST!

Ikke alene lokkes folk til at købe op til flere behandlinger i den overbevisning, at kun faguddannet personale kan udføre denne behandling, men VÆRST er, at hypothyreose-fattige og andre fattige tror, at denne behandling vil de aldrig nogensinde få råd til. 900 eller 1000 kr pr gang? Er de åndssvage, disse behandlere, eller er deres patienter...?

Jeg tør vædde på, at mange af dem, der læser her eller andre steder om tarmskylning på tarm-klinikker, har måttet erkende, at disse behandlinger ligger langt over deres økonomiske muligheder, og at de derfor må leve med oppustede maver, med ildelugtende tarmluft og afføring, med forstoppelse, med toksiner fra det langtids-fermenteret tarmindhold indtrængende i blodbanen fra den langsomme tyktarm.... listen over ulemperne ved "langsom tarm" er langt længere.

Jeg vil foreslå, at næste gang en holistisk læge, eller anden læge, eller en alternativ behandler foreslår udrensning af tyktarmen ved tarmskylning - sig "ja tak" og få det gjort i dit eget hjem, til små penge pr gang, og som det er blevet gjort i evige tider før. Der er ikke noget at være bange for. Det er ikke pokkers behageligt, men slemt er det heller ikke, og når man først har tilegnet sig "håndelaget" efter 2-3 hjemme-selv-behandlinger, vil det gå strygende denne ene gang om måneden som vedligeholdende behandling. F.eks. HIV-patienter anbefales 1 daglig skylning i 5 dage til at begynde med, så efterfølgende 1 skylning hver uge... Scroll dette site ned til punkt 5. og læs hvordan fremgangsmåden er beskrevet...

Hvis lægen eller tarm-klinikken forsøger alligevel at sælge deres behandlinger med henvisning til at hjemme-skylning kun når til den nederste del af tyktarmen, er det ikke helt korrekt. Hjemme-skylning kan nå op til lidt over halvdelen af tyktarmen, men der er heller ikke brug for mere end det, idet "forurenings-problemerne" hører til den nederste del af tyktarmen, ikke mindst pga. jordens tyngdekraft og fordi selv ved en meget (for) langsom tarmfunktion - er tyktarmens tarmbevægelser relativt kraftigste øverst og langsomst nederst - jo længere ned, jo større problem, når der er et problem.

Man kan få 5 Tarmskylleposer til 100 kr her, eller en, lidt anderledes "indretning" hos Netspiren.dk, eller i Økologisk-supermarked.dk, eller i Helsebixen.dk - bare for at give nogle eksempler på at metoden til hjemmebrug findes og virker. Også på apoteker kan man købe tarmskylleposer.

På nettet kan man finde et hav af gode råd til væske-blandningen man kan anvende til hjemme-tarmskylning. Det kan bare være kogt vand, eller saltvand, eller urteafkog (ikke salvie hvis man er gravid eller arbejder på det), eller ganske almindelig... kaffe. Mange er virkelig glade for "kaffe-skylning" af tarmen og hævder at de bliver kvikket op af den... Wonder why

Tarmskylningens facts og historisk kan man finde masser om ved at søge på lavement eller colon irrigation. Jeg foretrækker det første søgeord.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Tarmskylling til skade ?

Et lille praktisk eksempel her
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Det hænger nydeligt sammen med noget af det, jeg har fundet på Hilled Hospitals hjemmeside, bl.a. dette:

"En langsom tarmfunktion kan disponere til galdesten, til udvikling af polypper og til udposninger på tyktarmen (divertikler)." (Ikke småting, man risikerer når man har lavt stofskifte, heller ikke i tarmene ....) Læs evt. mere på https://web.archive.org/web/20111122...rstoppelse.htm
    Nielsigne

PS. Anisa, jeg tror da ikke, folk er idioter ... bare at det for mange er svært at overskue dette. Ofte har man jo ondt og er helt mørbanket af træthed pga. kropslig anstrengelse og dårlig søvn, når det kommer til det punkt, hvor man bare MÅ skylles ... Jeg er i hvert fald.
    Hvis jeg beslutter mig for at købe et at de der små tarmskyller-sæt, du linker til her, så vil jeg købe det fra netspiren; de to andre steder - eller i hvert fald helt sikkert det ene af dem - forhandler nemlig en model fra Holistica Medica - som ejes af heilpraktiker Arvin Larsen, vores kære ven ... https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=7936&page=4 , fra # 39 ....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Tarmskylling til skade

Takk for artikkelen, kevlin. Jeg har sagt det før, og gjentar det. uansett hvilken lege vi velger, ta med hodet i det du gjør og undersøk litt selv, når vi nå først er velsignet med dette internettet og kan lese og lære. Det er ikke alt som fungerer av behandlinger, og noe kan kanskje gjøre vondt verre.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Tarmskylling til skade ?

Problemet er at folk forventer at de skal ta en tarmskylling (eller en pille, eller prøve lavkarbo i en dag) også magisk føle seg bedre. Sånn fungerer ikke virkeligheten. Noe vi hypothyreosepasienter vet mer enn nok om... Denne type behandling er en prosess som iverksettes. Man blir ikke nødvendigvis bedre etter en eller to eller fem ganger, men sammen med andre tiltak og med tid og tålmodighet, vil det kanskje bidra til bedre helse. Hos noen. At folk sier at de får kvalme og kramper...ja det er etter mitt fattige skjønn en virkning og ikke en bivirkning og er helt klart noe man bør forvente.

Lignende tråder

1. Irreversibel skade
    Av paxx i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-08-10, 18:53
  2. Binyre-skade af hormonforstyrrende kemikalier
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 20-02-10, 23:48
  3. Binyre-skade af hormonforstyrrende kemikalier
    Av Anisa i forumet Hvorfor (for)blir vi syke?
  4. Binyre-skade af hormonforstyrrende kemikalier
    Av Anisa i forumet Emner startet av Anisa
  5. Operert i jan-99, har fått skade på stemmebåndet!
    Av tinka i forumet Operasjonssalen
    Svar: 7
    Siste melding: 12-08-05, 08:40

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn