Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Hybrid View
-
05-02-08, 11:18 #1
Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Det er stadig innlegg på Sonjas stoffskifteforum om hvor TSH-verdien bør ligge når man er under behandling for lavt stoffskifte. Jeg har ved et par anledninger gitt uttrykk for at endokrinologene anbefaler at TSH bør ligge mellom 0.5 og 1.5 under behandling, og at det for noen pasienter kan være farlig med en supprimert TSH.
Det betyr ikke at disse verdiene skal være noen tvangstrøye, men de er et viktig signal til fastlegene om at de må slutte med å hevde at TSH-verdiene er fine når de for eksempel ligger mellom 1.5 og 3.5 under behandling. De pasienter som da føler seg dårlige, er trolig undermedisinert.
Vi er alle forskjellige, og de anbefalte TSH-verdier er veiledende. Noen trives best når TSH er meget lav. Lege og pasient må derfor samarbeide om å vurdere blodprøvesvarene på bakgrunn av klinikken, det vil si hvordan pasienten har det. Når en pasient har det fint med lave TSH-verdier, og legen ikke vurderer at det er noen fare for hjerteproblemer eller osteoporose, er det ingen grunn til å endre dosen.
Dr. Lars Omdal, som er medlem av vårt faglige råd, ordlegger seg slik i et intervju som kommer med ham i slutten av februar i medlemsbladet Thyra nr. 1-2008:
â€- Jeg er nøye med å informere pasientene om optimal TSH-verdi under behandling (0,5-1,5). Ikke alle leger er oppmerksomme på dette, og det er viktig at også pasienten er informert. Noen vil da forstå at en litt for høy TSH kan være en forklaring på at de er trette og slitne til tross for behandlingen……..
Hvis en pasient som går på Armour (eller standardbehandling med Levaxin), opplever å få en supprimert TSH, mener Omdal det tyder på overbehandling. Det kan bety økt risiko for benskjørhet, demensutvikling og problemer knyttet til hjertet. Han mener man derfor helst bør unngå en supprimert TSH. Klinisk erfaring viser likevel at noen pasienter som reduserer dosen på grunn av lav TSH, får en subjektiv nedtur og utvikler symptomer på lavt stoffskifte. Legen vil i slike tilfeller ha et dilemma. Skal man ta sikte på en høyere TSH-verdi (normalisering) eller lytte til pasienten? Omdal mener svaret er å være fleksibel og godta en lav TSH hvis det betyr bedre livskvalitet. Det er imidlertid viktig å gi en individuell vurdering og god informasjon, og følge med på eventuelle negative bivirkninger som utvikling av raskere kalktap fra skjelettet.â€
NTF mener det er viktig at pasientene er klar over disse forholdene. Vi oppfordrer derfor våre medlemmer til å kreve samhandling med legen når det gjelder å vurdere hvor deres individuelle blodprøveverdier bør ligge for at de skal føle seg godt behandlet og ha det bra.
Du kan også lese om NTF på www.stoffskifte.org
Vi har ikke kapasitet til å fortsette å følge med på Sonjas stoffskifteforum og svar der.
Med vennlig hilsen
Bente Bakke
Forbundsleder Norsk ThyreoideaforbundBente Bakke, forbundsleder i Norsk Thyreoideaforbund
Informasjon om Norsk Thyreoideaforbund
Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Norsk Thyreoideaforbund og Armour Thyroid
-
15-09-10, 14:57 #2
Sv: Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
15-09-10, 17:38 #3
Sv: Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Mener det er blitt ny forbundsleder i NTF !! (B.B. gikk av pga. helsemessige årsaker, tror jeg).
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
15-09-10, 17:44 #4
Sv: Norsk Thyreoideaforbund og TSH
-
15-09-10, 18:57 #5
Sv: Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Det er iallfall fint lite som skjer på sidene til NTF. Jeg håper at det er mer effektivt "bak kulissene" enn det er på webben iallfall.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
15-09-10, 23:54 #6
Sv: Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Nettstedet er vel beregnet for å være ei statisk side. Altså: ei side med kun opplysninger og info, og ingenting annet. Ser at den siste nyheten var i fra juni 2009. Og det er jo synd det, for forbundet burde jo ha vært aktiv, og kommet med de siste nyhtene og opplysningene om stoffskiftesykdommer. Hvor mye har de egentlig interesse av oss brukere?
Lignende tråder
-
Norsk Thyreoideaforbund og TSH
Av BenteB i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 33Siste melding: 17-09-10, 10:27 -
Norsk Thyreoideaforbund..........
Av Jeanette Ws. i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 15-06-10, 10:27 -
Norsk Thyreoideaforbund og Armour
Av BenteB i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 50Siste melding: 18-12-07, 23:25 -
Informasjon om Norsk Thyreoideaforbund
Av BenteB i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 31Siste melding: 11-10-07, 20:22


Svar med sitat

Bokmerker