Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard "Hormonprøver bekrefter overgangsalder"

Meg atter en gang Kan noen hjelpe meg med å tolke noen prøvesvar jeg fikk akkurat nå? Mulig det har stått i innlegg tidligere, men jeg roter sånn og finner ikke tilbake.

"Hormonprøver bekrefter overgangsalder"

Total kolesterol 6,3
    HDL-kolesterol 2,56
    Kolesterolforholdet 2,46
    Senkning 4
    LH 24
    FSH 74
    Østradiol 0,08

Tusen takk igjen. Føler jeg maser litt, men det er vanskelig dette.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

Hei Yvette
    http://www.msa.ahus.no/modules/modul...1&mids=198a191

På denne linken finner du referanser/verdier/tolkinger av mange prøver. Linken har sikkert vært oppgitt tidligere (mange ganger), men en god ting kan ikke gjentas for ofte

Hjelp til selvhjelp 8)

-barazinga-
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk til Barazinga! Skal merke meg denne. Sliter litt med å "sy sammen" alle disse verdine, men det går vel inn til slutt. Jeg nærmer meg 50 år så ingen overraskelse med overgangsalder, men trodde alle plagene var knyttet til lavt stoffskifte. Har nå altså to knagger å henge symptomer på. Jaja - skal ikke være enkelt.

Noen som vet om Levaxin kan utløse overgangsalder? Har ingen betydning. Den er der jo allerede, men interessant. Litt av en kjedereaksjon disse hormonene utløser.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Levaxin i seg selv utløser ikke overgangsalder.
    Det er antall egg som er igjen i eggstikken som har med det å gjøre.

Men det omvendte er nok mere sant, lavere østrogen utløser mye rart, inkludert stress på binyrene.

Hvis en har eggløsning, dannes det en del progesteron i andre halvdel av cyklus. Progesteron er bla.a et forstadium til cortisol.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk Nora! Betyr det at jeg kanskje bør ta østrogentilskudd? Hører så mye for og imot hormonpreparater. Jeg har i ca 1 mnd eller mer smørt meg inn med progesteronkrem. Ikke så lurt det da kanskje?

Så leser jeg alt dere skriver om binyrer og binyrebark. Veldig bra, men jeg er ikke så flink i engelsk så jeg klarer bare litt i gangen. Jeg ba legen om å få testet binyrenen mine. Han skrev ut et laboratorieark den 7. juni, men jeg har ikke orket ennå. Det er en 24 timers urinprøve. (jeg prøvde en gang tidligere men den var mislykket). Men jeg ser at han har krysset ut for adrenalin, noradrenalin og VMA?? Ikke cortisol eller ACTH. Ser at dere skriver om dette. Jeg mister helt tråden. Beklager hvis jeg gjentar meg selv

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Yvette: Hvis du blar deg litt nedover i binyretråden min, har jeg skrevet opp linker til de prøvene JEG mener er mest relevante for å utrede sånne binyrebarkproblemer som vi med hypotyreose ofte sliter med. (Jeg har linket til laboratoriene på Haukeland sykehus, men regner med at de fleste lab'er rundt i landet utfører de samme prøvene.) Jeg har plukket ut de prøvene som f.eks. Drs. Shames og andre eksperter på dette mener er hensiktsmessige.

24-timers prøver av urin regnes som ganske uhensiktsmessige, fordi de ikke kan si noe om døgnvariasjon i cortisol. Binyrebarkinsuffisiens kan i en del tilfeller føre til at man har høye verdier av cortisol i korte perioder i løpet av døgnet - for eksempel som følge av medisinering... Poenget er at cortisolnivået ikke vil følge den 'normale' kurven som friske personer har i løpet av et døgn. Og dette vil ikke synes på en 24-timers prøve - man kan ha et totalt nivå av cortisol i løpet av et døgn som er helt normalt, men det kan skyldes at man innimellom har altfor høye nivåer.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Adrenalin og noradrenalin er mere prøver i retning feokromatozom (svulst på binyren som lager adrenalin) og overhodet ikke det vi er ute etter.
    Det som er mere interessant er ACTH og spyttprøve cortisol tatt minst to ganger om dagen, altså minst morgen og kveld uten stress.

Den med å samle døgnurin er for Cushings og vil ikke vise lavt cortisol. (og som Kris sier vil det være noen topper og da kommer nivået innenfor normalen. de med lavt cortisol vil ha en stresset cortisolprofil, med noen stresstopper.)

Spyttprøven er den eneste som måler fritt cortisol. Bundet cortisol er ikke aktivt, akkurat som totalt thyroxin. Det er bare den frie delen som teller.

Prøvene er egentlig ganske dårlige til å påvise lavt cortisol.
    Spyttprøven kan være noe bedre.

Det som egentlig også må ses på, er forskjellen mellom stående og liggende blodtrykk. Med lavt cortisol blir det lavere blodtrykk stående.
    Det er en vanlig prosedyre som legen skal gjøre.

En ikke så vanlig prøve er å skinne i øynene med en lommelykt, hvis en har lavt cortisol så begynner pupollen å utvide seg etter bare noen sekunder. Normale mennnesker skal kunne holde pupillene små i 10 sekunder.

De med lavt kortisol har ofte salthunger, og lavt blodsukker.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ang. østrogen og progersteron:
    Jeg har lest på forumene, og der har Larrian Gillespie som var kirurg og lege skrevet. Hun liker ikke han der Lee som sverger til progesteron. Hun leser de vanlige forskningsrapportene på jcem og lignende. Jeg har lest der om stoffskiftet, og også tittet på artiklene om østogen og progesteron. Det kan se ut som om hun har rett, at det synes gunstig med lavdose østrogen. Men det fins ikke protokoller og medisiner til lavdose-østogentilskudd i Norge, bare kjempedoser som er kjempedyre, og som inneholder progestogen (kunstig progesteronlignende stoff som er bevist at forårsaker brystkreft) med masse bivirkninger.
    Hun anbefaler å ta naturidentisk østradiol 17b som det heter. Om østradiolvalerat som fins her er det samme, kan jeg ikke svare på.
    Østadiol 17 b fins i noen midler i norge. I utlandet, i frankrike, danmark , sverige, finland, england etc, fins det oestrogel, igelform som man smører på huden men ikke under mensen ellers forstyrrer man syklus.
    Det kan måles med blodprøver og da tilstreber man et visst nivå, som ikke skal være så-og så høyt. Jeg kan komme med detaljer en annen dag.

Altså en lav dose, som kan måles.
    Dette i moptsetning til de midler man gir vanligvis i Norge, med helt uvisst innhold i blodet og kroppen.
    Men jeg har ikke sett etter hva de bruker nå, er ikke oppdatert.

En jeg kjenner kjøpte noe annet på helsekosten her om dagen. Men det er rødkløver-og andre plantegreier som skal hjelpe på svettetokter.

nora

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Litt mer om 24-timers urinprøve:

Den måler riktig nok fritt cortisol, nora - men jeg gikk inn på Hormonlaboratoriet på Haukeland sin side om den prøven, og der står det følgende svart på hvitt:

Undersøkelsen egner seg ikke til å påvise binyrebarkinsuffisiens.
    Så det.

Her er link til siden hvis du vil lese mer selv:

http://www.helse-bergen.no/helsepers...l%2c_fritt.htm

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Jeg kan bare si tuuusen takk nok en gang kris og nora!! Tenker jeg ber om rekvisisjon til en "spesialist" og håper og ber om at han/hun virkelig er spesialist. Tar med utskrift av det dere skriver. Tar bare selve teksten så jeg håper det er ok. Vi er jo anonyme uansett, men gi en tilbakemelding hvis dere ikke liker det. Da pugger jeg :idea: om det er mulig da - med hukommelsen jeg har for tiden. Den er ikke helt god nei.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 22-09-10, 15:29
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn