Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
11-06-11, 12:04 #1
Tips og råd ønskes.. Oppgitt...
Hei! Jeg har slitt med lavt stoffskifte i over 10 år. Og har aldri følt meg bra, lite energi, trøtt og generelt i dårlig form, til tross for verdier innenfor normalen (som legen sier). I dag ba jeg om å få prøve liothyronin. Men, det ville ikke legen gi meg enda. For jernlagret mitt er lavt, så han ville prøve å få orden på det først. Og mente at å gi meg det, kunne føre til forhøyet verdier (thyroxin). Så nå må jeg bare knaske jern og HÅPE at formen øker ganske fort.
Legen mente at min dårlige form også kunne komme av at jeg har 4 barn... Men, hallo!!! Joda, slitsomt kan det være. Men, nå har jeg slitt i over 10 år, og de 2 siste er født i oktober 2009 og februar 2011. Så for meg blir det for lettvint å skylde på det!!!
Kan jeg kreve å få til endokrinolog? For nå vil jeg ha orden på formen min! Er så lei og sliten av å gå på mindre enn halv maskin :/ Noen som har gode råd? Tshèn var på 5,70 på mandag (30 mai), ferritin på 6 og jern på 7,6.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-06-11, 12:06 #2
Sv: Tips og råd ønskes.. Oppgitt...
Heisann
For det første så er TSH'en din alt for høy. Når man behandles for lavt stoffskifte med levaxin (som jeg forstår at du gjør) skal TSH ligge mellom 0,5-1,5. All verdens jern vil ikke hjelpe på det. Husk også at inntak av jern må taes minst 6 timer unna levaxindosen din. Dette fordi jernet hindrer opptak av levaxin. Jern kan med hell taes sammen med C vitamin for å bedre opptaket. Men jeg spår at du vil ikke få jerneverdien din høyere uten først å øke levaxindosen. Dette fordi lavt jern er et symptom på hypothyreose. Og du lider i høyeste grad av en dårlig regulert hypothyreose, med en TSH på 5,7. Hvis du ikke få¨r legen din til å forstå dette, så bytt fastlege er mitt råd.
-
11-06-11, 12:07 #3
Tusen takk for svar!

Er det noen som vet om en side hvor man kan få info man kan skrive ut å ta med til legen? Så legen forstår??? Virker som det bagatelliseres...
For legen presterte å si at formen min også kunne ha andre årsaker
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-06-11, 12:08 #4
Det er nok ikke så enkelt at man kan printe ut noe og overbevise legen. Man må han mye kunnskap selv og referere til det legene kaller evidensbasert forskning. Det er den type forskning legen lytter til, ikke noe annet. Det er derfor helt fånyttes å prøve å si at "jeg har lest", for det første spørsmål du får er "hvor har du lest det"? Og da skal det komme fra forskning som legene tror på. Min erfaring er at når de sier at formen kan komme av annet uten noe forsøk på verken å forklare hva "annet" er eller et forsøk på å finne ut hva "annet" er, så er det en referanse til psyken. Hos deg vil man aldri kunne vite om det er "annet" fordi du først må fikse stoffskifteproblemet ditt, for å kunne utelukke at det er der problemet ligger. Si at du kjenner noen som går til kontroll på Aker sykehus og at der sier de på generell basis at TSH skal ligge mellom 0,5-1,5 og FT4 i øvre del av referanseområdet. Hvis han fortsatt ikke hører, så be han konferere med endo på lokalt sykehus å høre om det er et velregulert stoffskifte med så høy TSH. Men jeg ville byttet fastlege. Uten tvil. Fastlegen har mye å si.
-
11-06-11, 12:14 #5
Synd at allmennleger ikke kan ha likt syn på diagnoser, og ikke tar alle alvorlig

Jeg tenker jeg skal ringe på legekontoret på mandag å be om å få til en annen lege.
Han jeg var hos på fredag er vikar for fastlegen min som har fødselsperm.
Har lest og googla masse nå, og ser at "alle" sier at TSH som min, på 5,7 er alt for høyt. Så jeg godtar ikke å kun prøve med ferromax for lavt jernlager nei... Jeg skal starte i 80% stilling i august og da bør formen min være langt bedre enn den er nå!
Nå går jeg jo "bare" hjemme i fødselspermisjon. Har barn i alderen 12 år, 10,5 år, 1,5 år og straks 4 mnd. Så det kreves jo litt for å klare å fungere for dem og...
Ringte legekontoret. Og til min lykke møtte jeg på den legesekretæren som selv har lavt stoffskifte
Så hun forsto godt at jeg ikke hadde det bra nå, og måtte få mer hjelp!
Hun ba meg ringe i morgen for å få time på dagen (eller evt tlf-time) hos en lege som er veldig flink.
Men, mens vi var på sykehuset (kontroll med de 2 eldste barna mine), ringte hun.
Det hadde blitt en avbestilling i morgen, og da tenkte hun på meg.
Så jeg fikk den timen
Så utrolig snilt gjort av henne! 
Så nå er jeg spent på utfallet av timen
Jammen greit å møte på noen som har samme problem, for de forstår...!
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
11-06-11, 12:16 #6
Legen din er på helt ville veier!!!!
For dette er en TSH-verdi som er utenfor det såkalte normalområdet hos ALLE laboratorier -
de fleste (alle...?) utstyrer / flagger slike verdier med en *
Du skriver ikke om når på dagen prøven ble tatt - og om du var fastende.
Prøv alltid å ta blodprøve tidlig og ikke innta noe mer enn et halvt glass vann -
da vil sammenligningsgrunnlaget fra prøve til prøve være best.
Dessuten så er TSH en verdi som synker utover dagen -
er man riktig uheldig så tar man blodprøver i årevis og TSH er "fin".
Lykke til
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Lei, deppa og oppgitt.
Av Carro i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 4Siste melding: 16-04-09, 17:52 -
Tolkehjelp ønskes....
Av Tussa i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 30-08-07, 22:32 -
Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 38Siste melding: 21-06-07, 01:16 -
Oppgitt
Av Trinelise i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 26Siste melding: 24-07-06, 19:49

Svar med sitat

Bokmerker