Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 54

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Standard Høyt stoffskifte, operasjon og depresjon

Hei!

Jeg fjernet kjertelen for to mnd siden. Selve inngrepet gikk helt greit men i etterkant kom angsten og depresjonen. Endokrinologen sa (pr tlf) at blodprøvene var fine og at dette er noe jeg må ta opp med fastlegen. Nå "knasker" jeg Sobril (som ikke alltid hjelper) og panikken råder. Synes også at jeg har fått dårlig oppfølging av endokrinologen!
    Noen som har opplevd det samme?

Hilsen Josie

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Operasjon og depresjon

Sitat Opprinnelig skrevet av JosieS Vis post
    Selve inngrepet gikk helt greit men i etterkant kom angsten og depresjonen. Endokrinologen sa (pr tlf) at blodprøvene var fine og at dette er noe jeg må ta opp med fastlegen. Nå "knasker" jeg Sobril (som ikke alltid hjelper) og panikken råder. Synes også at jeg har fått dårlig oppfølging av endokrinologen!
    Noen som har opplevd det samme?
    Heisann
    Er redd jeg har flere spørsmål enn svar
    Hva slags medisiner og hvor mye har du fått etter operasjoen? Hvor mye av kjertelen har du fjernet? Hva er de faktiske prøvesvarene dine nå og hva var de før operasjonen? Hvorfor har de fjernet kjertelen din?

Det er ganske vanlig at medikamenter beregnet for psykiske problemer ikke har særlig effekt hvis de psykiske problemer skyldes fysiske forhold (feks lavt stoffskifte). Sobril vil ha en viss effekt uansett, fordi du blir bedøvd. Har du hatt panikk og angst FØR operasjonen? Hvis ikke er det veldig lettvint av endoen å henvise til fastlegen synes jeg. Fastlegen vil høyst sansynlig ikke gjøre noe endoen ikke er enig i likevel. Jeg ville snakket med fastlegen og be han henvise deg på nytt til en "second opinion" ihht pasientlovens §3. Mange spesialister skjerper seg gjerne når de får slike henvisninger. Men som sagt så hadde det vært fint å se de faktiske prøvesvarene dine, da er det kanskje lettere å svare deg

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Heisann
    Er redd jeg har flere spørsmål enn svar
    Hva slags medisiner og hvor mye har du fått etter operasjoen? Hvor mye av kjertelen har du fjernet? Hva er de faktiske prøvesvarene dine nå og hva var de før operasjonen? Hvorfor har de fjernet kjertelen din?

Det er ganske vanlig at medikamenter beregnet for psykiske problemer ikke har særlig effekt hvis de psykiske problemer skyldes fysiske forhold (feks lavt stoffskifte). Sobril vil ha en viss effekt uansett, fordi du blir bedøvd. Har du hatt panikk og angst FØR operasjonen? Hvis ikke er det veldig lettvint av endoen å henvise til fastlegen synes jeg. Fastlegen vil høyst sansynlig ikke gjøre noe endoen ikke er enig i likevel. Jeg ville snakket med fastlegen og be han henvise deg på nytt til en "second opinion" ihht pasientlovens §3. Mange spesialister skjerper seg gjerne når de får slike henvisninger. Men som sagt så hadde det vært fint å se de faktiske prøvesvarene dine, da er det kanskje lettere å svare deg
    Takk for svar!
    Her er litt mer utfyllende info:
    Jeg har fjernet hele kjertelen - tok Radio-Jodbehandling i -06 så det var ikke mye kjertel igjen. Grunnen til at de ville fjerne hele var pga svingende TRAS og at de ikke anbefaler å gå på Neo-Mercazole i flere år.
    Jeg har vært plaget av moderat depresjon både før og etter Hyper-diagnosen for ca 11 år siden, men ikke i nærheten av hva jeg opplever nå.

Blodprøver januar:
    Fritt T4= 15.3 (8-20)
    TSH= 0.32 (0.5-3.6)
    Fritt T3= 1.0 (3.6-8.3)
    TRAS= ? (<1.5)

Blodprøver etter operasjon (april)
    Fritt T4= 19.7
    Fritt T3= 5.9
    TSH= 0.07
    TRAS= 4.7

Bruker nå 950 micro Levaxin pr uke - siden midten av april.
    1050 Micro rett etter operasjonen i slutten av mars.
    Før dette tok jeg 700 micro Levaxin og 140 mg Neo-Mercazole.

Josie

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Slik jeg ser det omdanner du dårlig fra T4 (prehormonet) til T3 det aktive hormonet. Grunnen til at jeg sier det er at på prøvene tatt i april ser du at du ligger helt øverst i referanseområdet på T4, mens du ligger noe under midten av referanseområdet på T3. Dette er et signal på at du ikke omdanner nok fra T4 til T3. Man kan enkelt si det sånn at dersom T4 er øverst i ref området, så forventes det at T3 også skal være det. Dette er informasjon jeg har fra Dr Oftebro som er kjent for sitt arbeide med lavt stoffskifte. Man kan si mye om han, men akkurat på dette punktet er jeg enig med han. Dette er logisk for meg.

I tillegg tenker jeg at det er en viss mulighet for at du er blandt de som syntetisk T3 ikke passerer blod/hjernebarriæren hos. Flere organner i kroppen mottar T4 og omdanner selv dette til T3. Hjernen er blandt de organene som ikke selv danner T3. Les denne studien. Grunnen til at jeg tenker slik er at dine psykiske symptomer er kraftig forverret etter operasjon, dvs når du startet på ren syntetisk behandling. Du har hatt dette mens du var hyper også skriver du, men min erfaring er at symptomene når du er hyper og hypo likner hverandre veldig. Bare at når du er hypo blir symptombildet veldig mye verre.

Hvorvidt det da hjelper med tilførsel at syntetisk T3 i form av feks liothyronin vet jeg ikke. Men det er nærliggende å tenke at thyroid i form av Erfa, Armour eller lignende kan være medikamenter som er verdt å prøve for deg. Å få en vanlig lege eller endo til å skrive ut dette preparatet til deg er i beste fall vanskelig. Prøv å ta kontakt med en av legene anbefalt på forsiden av forumet. Det er lang ventetid og det er dyrt, men ingenting er en bedre investering enn den du gjør i egen helse.

Les gjerne denne tråden også for å oppdatere deg mer.
    Lykke til

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Hei igjen

Det er visst ikke mange med denne problematikken, skjønner jeg. Anyways, Blondie, kanskje jeg kan få noen råd av deg ang nye blodprøver som er tatt? Må først bare si at jeg har fått elendig oppfølging fra Aker. De siste blodprøvene fikk jeg tatt hos fastlegen på eget initiativ. Jeg har ringt og skrevet brev og regner meg nå som "pasienten fra helvete"

Blodprøver tatt i begynnelsen av mai:

FT4 - 24,2
    Har ikke fått de andre prøvesvarene

Blodprøver tatt i midten av juni:

FT4 - 32,7
    FT3 - 6,5
    TSH - 0,03
    TRAS - 3,3
    Trijodtyronin - 2,0
    I tillegg var D3 litt lav - 61 (50-150)

Selv om dosen er blitt nedjustert jevnlig siden mars, har FT4 bare økt. Det har også gått veldig lang tid fra blodprøvesvar foreligger til jeg får beskjed fra endo'en om dosejustering.

Er det vanligste å ta blodprøver hver 6. uke?

Er evig takknemlig for svar

Hilsen Josie - fremdeles psykisk ustabil

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det er visst ikke mange med denne problematikken, skjønner jeg.
    Joda, det er mange med slike problemer som du, men det er sommertid og dermed litt dødt på forumet.

Jeg har ringt og skrevet brev og regner meg nå som "pasienten fra helvete"
    Jeg tror vi på forumet kan danne en egen for "pasienter fra helvete" Og tro meg, sammen med kunnskap er dette det eneste som funker

Anyways, Blondie, kanskje jeg kan få noen råd av deg ang nye blodprøver som er tatt? Må først bare si at jeg har fått elendig oppfølging fra Aker. De siste blodprøvene fikk jeg tatt hos fastlegen på eget initiativ.
    Blodprøver tatt i begynnelsen av mai:

FT4 - 24,2
    Har ikke fått de andre prøvesvarene
    Skaff deg resten av prøvesvarene snarest, sett dem gjerne inn i en excell fil sammen med alt du har av prøvesvar, slik at du kan følge utviklingen på sykdommen din. Legger du frem filen for legen blir de veldig imponert

Blodprøver tatt i midten av juni:

FT4 - 32,7
    FT3 - 6,5
    TSH - 0,03
    TRAS - 3,3
    Trijodtyronin - 2,0
    I tillegg var D3 litt lav - 61 (50-150)

Selv om dosen er blitt nedjustert jevnlig siden mars, har FT4 bare økt. Det har også gått veldig lang tid fra blodprøvesvar foreligger til jeg får beskjed fra endo'en om dosejustering.
    Det er en alvorlig forskjell på prøvesvarene på FT4 bare fra mai til juni. Vet du om hele kjertelen din er fjernet eller bare deler av den? Dette er slikt som det er viktig at du vet, fordi hvis du sitter med deler av en kjertel som produserer hormoner, så har det stor betydning for dosejusteringen din. Hvis dette er endringer som har forekommet uten justering i dosen, så bør det ringe noen bjeller hos legene, du bør inn til spesialist så raskt som mulig. Mitt råd er å kontakte fastlegen å be om en såkallt "second opinion" (ihht pasientrettighetlovens § 3). I praksis vil han da henvise deg til sykehuset du har vært på pånytt og du vil få en ny vurdering fra en annen lege. I den nye henvisningen trenger du ikke oppgi hvorfor du vil ha en ny vurdering, men det kan være lurt å si noe til fastlegen for å ha han med seg "på laget". Begrunnelsen din til fastlegen kan ligge i feks at du opplever å ha fått manglende info fra denne endoen du har vært til om operasjonen, som at har de fjernet hele eller deler av kjertelen. Dårlig info og oppfølging etter operasjonen osv. Alle disse begrunnelsene jeg foreslår her er brudd på dine pasientrettigheter. Med de prøvene du har nå vil jeg tro du har rett på å få hjelp raskt.

Er det vanligste å ta blodprøver hver 6. uke?
    Jepp, det er det. Stoffskifte er svært langsomme prosesser, så 6 uker er ikke mye i sammenheng med stoffskifteproblemer dessverre...Men i ditt tilfelle ser det ut til at utviklingen går svært raskt, så snakk med fastlegen om hyppigere oppfølging. Det vil jeg tro (håpe) han er enig i. Og etter min mening kan ikke du få hjelp raskt nok, både med tanke på prøvesvarene og sympotmbildet ditt

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Kanskje greit å ta nye blodprøver om ca 1 mnd? Ikke så lett å få til for nå er det jo ferietid...
    Har også begynt å ta D-vitamin og slenger i meg litt B-kompleks i tillegg.

Takk for hjelpen, Blondie

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Dette innlegget ble i utgangspunktet noe amputert, litt brainfog ute og går

Jeg har tatt vare på prøvesvar i alle år, så den saken er grei

Hele kjertelen ble fjernet i slutten av mars. Da startet jeg med 1050 micro, fra april dosen nedjustert til 950 og i begynnelsen av juni ble den igjen nedjustert til 850. Økningen fra 24,2 til 32,7 skjedde jo da fra begynnelsen av mai til midten av juni.

Jeg har time både hos fastlegen og endo'en i begynnelsen av juli, så får vi se hva som skjer

Kanskje greit å ta nye blodprøver om ca 1 mnd? Ikke så lett å få til for nå er det jo ferietid...
    Har også begynt å ta D-vitamin og slenger i meg litt B-kompleks i tillegg.

Takk for hjelpen, Blondie

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Standard Stoffskifte – kosthold – energi

Hei alle sammen

Jeg har hatt høyt stoffskifte i 11 år og opplevde muskel- og leddsmerter relativt tidlig i sykdomsbildet. Det har ikke blitt noe bedre med årene, for å si det sånn. I tillegg er energien på bånn. Er det noen som har opplevd økt energi og litt mindre brainfog (det hadde vært storveis) ved omlegging av kostholdet?

Etter fjerning av kjertelen i mars er stoffskiftet nå altfor høyt og jeg holder på å nedjustere dosen. Dette tar tid, vet jeg, men hvis det er noe jeg kan gjøre med kosten i mellomtiden – alt for å føle meg bedre enn nå!

Spiser altfor mye sjokolade og drikker altfor mye brus, dette har alltid vært et problem, men når en er superstressa...Og så blir det mye røyking. Her er det et stort forbedringspotensiale

Etter en utredning på Balder-klinikken fikk jeg en kostholdsguide som består av Anti-inflammatorisk kosthold. Det motsatte blir da Pro-inflammatorisk kosthold hvor alle ”godsakene” er... Er det noen som kjenner til og har gode erfaringer med dette?
    Hva med lav-karbo som er enda mer asketisk for en sukkerelsker som meg?

Må legge til at jeg også har cøliaki og selv om jeg ikke spiser mye brød, er det en del sukker i de glutenfrie brødene. Prøver i størst mulig grad å spise naturlig glutenfri mat.

Tenkte også å melde meg på Aktiv på Dagtid til høsten og begynne å svømme. Det må vel være en fin måte å starte trening på for en utrent, utrøyka kropp?

Alle gode (eller dårlige) erfaringer mottas med takk

Hilsen JosieS

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    71
    Meldinger
    64

Standard Sv: Høyt stoffskifte, operasjon og depresjon

Nå må jeg bare spørre:

Etter operasjonen i mars var jeg overdosert og har brukt denne tiden på å komme i ”normalområdet”. Nå føler jeg at det begynner å nærme seg lavt og det er ikke bra for øynene. Fikk brev fra endoen i dag, det er sånn vi kommuniserer, at prøvene var fine og at jeg skal fortsette med samme dose. Siden det er 6 uker til neste blodprøve, er jeg redd det da blir for lavt. Har hele tiden hørt at FT4 skal ligge i øvre ref.området Hun spør ikke hvordan jeg har det med de verdiene, men det er jo ikkno’ nytt....

Oktober:
    FT4 (8 - 20) 15,5
    FT3 (3,6 - 8,3) 5,6
    TSH (0,5 - 3,6) 0,34
    TRAS (<1,8) 4,1

November:
    FT4 (8 - 20) 13,9
    FT3 (3,6 - 8,3) 5,4
    TSH (0,5 - 3,6) 0,72
    TRAS (<1,8) 6,5

JosieS

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
    Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 109
    Siste melding: 29-11-11, 01:35
  2. Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
    Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 37
    Siste melding: 27-07-11, 12:16
  3. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  4. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 7
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  5. Depresjon og lavt stoffskifte