Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
Hybrid View
-
22-02-11, 08:48 #1
Hva er galt med meg? Lavt stoffskifte?
Enten er ett eller annet galt med meg eller så lider jeg av hypokondertendenser for første gang i mitt liv.
Etter en tøff høst med depresjon og problemer med spising, har det gått seg greit til. Jeg spiser normalt og går til psykolog et par ganger i måneden. Jeg går ikke på noen medisiner.
Likevel er jeg fullstendig utmattet fremdeles. Jeg har vært hos fastlegen og tatt blodprøver og fått beskjed om at alt så normalt ut. Nå er hun på ferie, så jeg er usikkert på hvilke blodprøver hun tok (vet hun tok diabetes, stoffskifte, d-vitamin hvertfall) og verdiene av disse. Jeg får dem tilsendt neste uke.
De skal leses med lupe og jeg kjenner jeg kommer til å be om ytterligere undersøkelser. Jeg kan ikke begripe at det ikke er noe galt. Jeg har aldri i mitt liv vært så sliten som jeg er for tiden.
Kjapt oppramset:
Tretthet/utmattet: Jeg må legge meg 22.00 for å overleve å stå opp 6.00. Tidligere (vi snakker om for et år siden) la jeg meg etter midnatt og sto opp til samme tid uten det minste problem.
Trening har utgått med høye kneløft. Jeg har ikke trent siden juli. Da trente jeg tre ganger i uken uten problemer.
Jeg er så svimmel at jeg må konsentrere meg om å gå rett i gangen på jobben. Må stadig støtte meg til veggen... Ser jeg til siden og tilbake fremover igjen, må jeg også konsentrere meg om å gå rett.
Konsentrasjonen er som blåst vekk. Jeg har bomull i hodet hele tiden.
Konstant iskald. Normal kroppstemperatur på meg er 36.5 grader, men så lav har den alltid vært.
Neglene mine bare flasser av og håret er livløst og tørt. Håret er veldig tynt fra før av, så jeg tror egentlig ikke jeg har mistet noe hår.
Hjertet slår plutselig kjempetungt på en måte. Sånn at jeg føler det synes gjennom klærne.
Jeg føler jeg nesten leter etter symptomer og er på vei til å bli hypokonder her. Men jeg er "aldri" hos legen. Har ikke vært der på fem år eller noe før disse blodprøvene forrige uke.
Men jeg føler det er noe galt her. Jeg orker ikke gå rundt i en evig svimmel døs uten overskudd mer. Gufnest er jo svimmelheten. Det er bare et tidsspørmål før jeg besvimer ett eller annet sted.
I utgangspunktet tenker jeg lavt stoffskifte. Men hun tok jo prøver på det og alt var normalt. Jeg vet som sagt ikke hvilke prøver hun tok og jeg kommer nok til å be om flere innen akkurat stoffskifte føler jeg. Moren min har lavt stoffskifte også, og er ikke det arvelig? Eller kan være det?
Men hvilke prøver bør legen ha tatt som et utgangspunkt og hvilke skal jeg be om at hun tar?
Noen som ser noe jeg ikke ser her?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
22-02-11, 09:24 #2
Sv: Hva er galt med meg? Lavt stoffskifte?
Hei Knerten!
Først: Dette høres ikke ut som hypokondertendenser. Noe er galt, ettersom du opplever så kraftige symptomer, og dårligere funksjon i løpet av det siste året. Fint at du er i gang med utredning og blodprøver hos legen din!
Symptomene dine er forenlige med lavt stoffskifte. Som du er inne på, er det en arvelig tilstand, dvs man arver en genetisk disposisjon, som gjerne slår ut i forbindelse med påkjenninger i livet. De første symptomene er gjerne trøtthet, slitenhet og depresjon, og det er ikke uvanlig at leger tar stoffskifteprøver av slike pasienter, for å se om det kan være årsak til depresjonen.
Rutinemessig tas bare TSH og FT4 av stoffskifteprøver, men legen kan rekvirere andre prøver også, om ønskelig. Det kan være en god ide å få tatt Anti-TPO, for å se om du har antistoffer mot din egen skjoldbruskkjertel - i fall den er høy, har du sannsynligvis en Hashimoto's thyreoiditt under utvikling. Dette kan du søke opp og lese mer om i forumet. T3 kan også være greit å få målt.
I tillegg kan det være greit å be om å få tatt blodprøver som viser nivået på vitamin B12, sink, selen, D-vitamin og jern, som alle ofte er lave hos folk med lavt stoffskifte.
Og så tror jeg det ville være en god ide å oppsøke legen din igjen og be om noen uker sykmelding! Å gå på jobb når du er i så dårlig form, er nesten å drive rovdrift på seg selv. Mange av oss er så veldig samvittighetsfulle at vi presser oss til å gå på jobb med klump i halsen, mens vi er så slitne at vi nesten ikke klarer å stå oppreist - og det har vi ikke godt av. Ta vare på deg selv, det er vanligvis ikke så mange andre som gjør det!
-
22-02-11, 09:39 #3
Hej

Ja, kunne godt lyde som for lavt stofskifte. Og ja, man kan arve det - i hvert fald er der i nogle familier en øget risiko for autoimmune sygdomme, og sådan en er Hashimoto. Har man den, vil immunforsvaret angribe skjoldbruskkirtelen, der så efterhånden vil gå til grunde.
Det er godt, du har fået taget blodprøve. Jo tidligere, man får behandling, jo bedre. Men måske har du 'bare' mangel på b12 og d-vitamin. Det er utroligt, så dårlig man kan blive af at mangle disse to alene. Faktisk så dårlig, at det minder meget om symptomerne på for lavt stofskifte og andre slemme ting.
Nielsigne
-
01-03-11, 14:15 #4
Hmmmm. Nå har jeg fått svarene fra blodprøvene. Hun tok massevis av prøver, men jeg er litt usikker på noen av svarene.
Kanskje dere kan hjelpe meg å ta en titt på dem?
B-Trombocytter 156 (165-387) (hva er dette for noe?)
B-Hb 13,6 (11,7-15,3)
B-Leukocytter 3,6 (3,6-11,0)
B-Lymfocytter 0,9 (0,8-5,0)
Folat 19,7 (>5,7)
MCV 89 (82-98)
MCH 29 (27-33)
S-Ferritin 45 (15-200)
S-jern 8,4 (9-34)
S-jernmetning 13% (10-50)
B12 484 (170-650)
S-natrium 144 (137-145)
Kolesterol 4,1 (3,3-6,9)
S-TSH 1,6 (0,20-4,0)
T4 13,6 (11-23)
Vitamin D 66 (50-150)
Jeg ligger under verdien på jern, det ser jeg. Ligger også under på B-trombocytter, hva nå det er for noe? Og i grenseområdet for B-laukocytter og B-lymfocytter.
Men hva med stoffskiftesvarene? Det er vel TSH og T4? Ser de greie ut, som i at jeg kan avskrive stoffskiftet fullstendig? Eller burde jeg be legen om tester på anti TPO og T3 også?
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
01-03-11, 15:52 #5
Hej Knerten

Jeg lagde mærke til, at mange af dine blodprøvesvar lå tæt ved laveste referanse - synes det er lidt suspekt. Jeg er dog ikke læge, så jeg vil på ingen måde udtale mig om dette.
Dog synes jeg, det er lidt mærkeligt, at din læge ikke har reageret på dine trombocytter, som er under referanseomfådet. (trombocytter er blodplader, de får dit blod til at kunne størkne)
Jeg vedhæfter et link (hvis jeg kan finde ud af det!!) fra en dansk side, - håber det er ok
Der står, hvad trombocytter er osv.
http://http://www.sundhedslex.dk/trombocytter.htm
Jeg håber, du får undersøgt til bunds, hvad der kan være galt med dig. Har du ondt nogle steder i maven eller ryggen i øvrigt?
Kram fra Ceven
-
01-03-11, 18:59 #6
Dette kan godt være binyretretthet like så mye som lavt stoffskifte. Symptomene er temmelig like hypotyreose. Man måler kortisol best i spytt og urin egentlig; ikke i blod! Spyttest tas oftest ikke hos fastlegen. Men kan bestilles fra scandlab. De tolker også spyttprøvene grundig for deg.
-
01-03-11, 19:04 #7
Kan jeg spørre om noe her.. hva er MCV og MCH? Ser at jeg også har tatt de prøvene, men aner jo ikke hva det er....
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte. Hva er rett og hva er galt?
Av Tiffen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 07-04-10, 17:34 -
Er det mest kvinner som får/har galt stoffskifte?
Av i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 23-09-07, 12:40 -
Er noe galt?
Av pandalakris i forumet BlodprøverSvar: 31Siste melding: 05-09-07, 09:50 -
Jeg er så trett. Hva er galt med meg?
Av cathrin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 59Siste melding: 13-06-07, 19:56

Svar med sitat
Andrè Bjerke.
Bokmerker