Viser søkeresultater 1 til 10 av 25

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Hva er dette?? Nå har plagene kommet tilbake for fullt

Har de siste dagene fått tilbake "dette" jeg har slitt med i perioder som jeg nå trodde var borte.....

Jeg husker for ca 10 år siden da jeg oppdaget dette utslettet på armeme for første gang; et elveblestliknende utslett, uten at jeg dengang hadde andre plager...

Så, noen måneder før stoffskiftesykdommen min ble oppdaget uten tegn til anti tpo, var jeg lenge plaget med senebetennelser og muskelbetennelser (det siste påstod jeg da) i underarmene...

Så, høsten 2007, ble jeg lagt inn ved et reumatismesykehus med voldsomme muskelsmerter, og en diffus brennende følelse under huden over hele kroppen, men mest i armer og på brystet og bak på øverste del av ryggen.. Eneste funn var da tsh på 7 og dårlig tåreproduksjon på schirmers test.. Jeg ble henvist til øyenlege, og schirmers var normal. Øyenlegen mente tåreproduksjonen var lav pga lavt stoffskifte.. Og tåreproduksjonen var normal siden da frem til våren i år...

Siden da har jeg hatt noe brenning under huden særlig i armene som ble borte ved oppstart thyorid og som kom igjen ved innblanding med levaxin...

Men nå har plagene kommet tilbake for fullt;

Brenning under huden over hele kroppen; med et elveblestlignende utslett som er noe sårt og irritert ved berøring, friksjon trykk osv..
    Influensasymptomer i kroppen, som gikk over til ganske sterke muskelsmerter, særlig i fingre, armer hofter lår og legger..
    Stadig tørr i øynene
    Veldig trett
    Smøring med kortisonkrem hjelper ikke på almenntilstanden
    Ingen feber
    Slørete syn, ( mer enn vanlig i det siste)..

Dro til legen, og jeg hadde negativ senkningsreaksjon, crp, urinsyre, matvarepanel, og den ene usle reumaprøven han tok var også negativ.

Legen mente jeg hadde allergi pga utslettet... Mens jeg mener dette må være noe autoimmunt. Det eneste jeg har merket at det utløses av for uten levaxin, er kulde og stress... De to gangene "dette" har brutt ut med hele remsa av symptomer, har det vært høst. Jeg har fram til dette brøt ut nå tenkt at det hadde med dårlig tilgang på stoffskiftehormoner, og det kan jo være riktig som en utløsende årsak...

Jeg er litt redd for hva dette egentlig er, og kanskje det er dette som har forårsaket stoffskifteproblemene mine? Og jeg blir redd fordi jeg sikkert igjen må kjempe for å finne ut hva dette er fordi fastlegen ikke har kompetanse.. Kan han ikke bare ta en skarve biopsi av huden min på armene da??
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hva er dette??

Les denne
    http://emedicine.medscape.com/article/1082083-overview
    Kan noe av det likne? Sjekk også differensialdiagnosene.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Har du undersøkt om du har cøliaki? En form av dette (Dermatitis herpetiformis ) gir hudutslett med brennende følelse i huden. Jeg har en bekjent som har dette, og gikk mange år uten at legen fant ut hva det var. Selv ikke hudleger hun var hos skjønte hva det var. Hun har også stoffskiftesykdom.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    Har du undersøkt om du har cøliaki? En form av dette (Dermatitis herpetiformis ) gir hudutslett med brennende følelse i huden.
    Dette utslettet klør noe vanvittig. Det er såpass at man sover med en gaffel ved siden av senga, i tilfelle det skulle klø på ryggen i løpet av natta. Så for meg høres det ut som det er noe annet.

Men det kan være verd å sjekke allergier. Man kan godt ha symptomfri allergi, men så utløses symptomene av en eller annen form for stress. Eksem er ofte sånn. Det siste året fikk jeg et utslett under en stressende langhelg. Det forsvant etter en runde hydrocortison. Nå kom det nylig tilbake i løpet av et gallesteinsanfall. Mer hydrocortison.

Dessverre er det fordømt mange mulige årsaker til allergi, og ikke så lett å finne ut hva en reagerer på - det siste jeg hørte om var fiskeallergi ...

PS: Jeg har forresten tendens til tett nese til hverdags pga middallergi ("støvallergi"). Den siste måneden har jeg vært nødt til å doble allergimedisinen. Jeg er ganske sikker på at det er fordi jeg gikk overdosert på Levaxin et par uker, og stresset kroppen skikkelig. (Puls på 80-90 er litt drøyt når man har hatt 60 i alle år, for å nevne noe.) Nå tror jeg ikke at jeg er nevneverdig overdosert, men nesa vil gjerne dryppe likevel. Det henger i når det først har startet.
    Sist endret av Jerene; 12-12-10 kl 09:58

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Les denne
    http://emedicine.medscape.com/article/1082083-overview
    Kan noe av det likne? Sjekk også differensialdiagnosene.
    Tusen takk smgj, jeg skjønner du har brukt tid på¨å lete! Jeg er ikke overvektig, men normalvektig... Så jeg skjønner det slik som at denne sykdommen angriper fettvev slik at deler av fettvevet på kroppen hovner opp og blir smertefullt.. Men dette er som om huden brenner, og den virker irritert.. At det er musklene som er vonde og ikke ledd eller fett som angripes kjenner jeg på den måten at musklene blir fortere slitne; akkurat som om jeg skulle få veldig melkesyre med en gang. Og så gjør de vondt da.

Det som passer av differensialdiagnosene er jo sjøgrens da, og dette har jeg tenkt litt på selv også. Men jeg har ikke leddsmerter, og leddene er ikke hovne. Men dette kan komme i flere former skjønner jeg. Sjøgrens passer veldig godt med tørre øyne, tretthet, hudutslett og muskelsmerter.. Men jeg har ikke munntørrhet....

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    Har du undersøkt om du har cøliaki? En form av dette (Dermatitis herpetiformis ) gir hudutslett med brennende følelse i huden. Jeg har en bekjent som har dette, og gikk mange år uten at legen fant ut hva det var. Selv ikke hudleger hun var hos skjønte hva det var. Hun har også stoffskiftesykdom.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Dette utslettet klør noe vanvittig. Det er såpass at man sover med en gaffel ved siden av senga, i tilfelle det skulle klø på ryggen i løpet av natta. Så for meg høres det ut som det er noe annet.

Men det kan være verd å sjekke allergier. Man kan godt ha symptomfri allergi, men så utløses symptomene av en eller annen form for stress. Eksem er ofte sånn. Det siste året fikk jeg et utslett under en stressende langhelg. Det forsvant etter en runde hydrocortison. Nå kom det nylig tilbake i løpet av et gallesteinsanfall. Mer hydrocortison.

Dessverre er det fordømt mange mulige årsaker til allergi, og ikke så lett å finne ut hva en reagerer på - det siste jeg hørte om var fiskeallergi ...
    Tusen takk for at dere engasjerer dere Vilma og Jerene, forslag og tanker mottas med stor takk!

Nei, utslettet klør veldig lite.. Og allmentilstanden min blir påvirket i stor grad av dette også.. Og et symptom til jeg ikke har nevnt er hovne fingre på morgenen forresten. Jeg har jo forresten også malt mye av stuen i det siste så legen gjettet på at jeg kanskje reagerte på noe i oljemalingen. Så det jeg skulle prøve å ta var antihistamin i form av zyrtec. Men det virker ikke, og jeg blir bare enda trøttere.

Det eneste jeg kan komme på for å finne ut hva dette er er å ta en biopsi av huden...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Hej Jeanette

Var det mig, der havde de symptomer, du beskriver, ville jeg absolut tænke immunreaktion. Den slags kan ændre sig, så man får kraftigere reaktioner og heldigvis også gå den anden vej, så det bliver mindre med tiden. Jeg kender desværre selv kun til, at det er blevet kraftigere. Pas på dig selv og læg MEGET godt mærke til, hvad du spiser og på andre måder indtager ... som fx den der maling. Jeg kan godt blive syg af noget med maling, også uden at have malet selv. Jeg får immunrespons bare jeg går forbi et nymalet plankeværk!

Mht antihistamin, så er der mange forskellige, og de virker forskelligt på forskellige mennesker. Jeg bruger enten Clarityn eller Mildin men ved ikke, hvad I har på hylderne i Norge ... Men prøv dig frem. Hvad der er sløvende for den ene, er det muligvis ikke for den anden.

Hvis man ikke har erfaring med allergiske reaktioner, vil man nok blive overrasket over, hvor voldsomt, det kan være, og ikke mindst over, hvor utroligt lidt der skal til. Det kan være en smagsprøve på en teske, nogle få krummer af et eller andet eller som nævnt noget, man ganske kort indånder.

Pas på dig!

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hej Jeanette

Var det mig, der havde de symptomer, du beskriver, ville jeg absolut tænke immunreaktion. Den slags kan ændre sig, så man får kraftigere reaktioner og heldigvis også gå den anden vej, så det bliver mindre med tiden. Jeg kender desværre selv kun til, at det er blevet kraftigere. Pas på dig selv og læg MEGET godt mærke til, hvad du spiser og på andre måder indtager ... som fx den der maling. Jeg kan godt blive syg af noget med maling, også uden at have malet selv. Jeg får immunrespons bare jeg går forbi et nymalet plankeværk!

Mht antihistamin, så er der mange forskellige, og de virker forskelligt på forskellige mennesker. Jeg bruger enten Clarityn eller Mildin men ved ikke, hvad I har på hylderne i Norge ... Men prøv dig frem. Hvad der er sløvende for den ene, er det muligvis ikke for den anden.

Hvis man ikke har erfaring med allergiske reaktioner, vil man nok blive overrasket over, hvor voldsomt, det kan være, og ikke mindst over, hvor utroligt lidt der skal til. Det kan være en smagsprøve på en teske, nogle få krummer af et eller andet eller som nævnt noget, man ganske kort indånder.

Pas på dig!

Nielsigne
    Hei du!

Ja, jeg håper det "bare" er allergi slik du beskriver. Jeg slo meg til ro med dette de første dagene, men jeg er liksom veldig i tvil..

Takk for støtten!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Nei, utslettet klør veldig lite.. Og allmentilstanden min blir påvirket i stor grad av dette også.. Og et symptom til jeg ikke har nevnt er hovne fingre på morgenen forresten. Jeg har jo forresten også malt mye av stuen i det siste så legen gjettet på at jeg kanskje reagerte på noe i oljemalingen. Så det jeg skulle prøve å ta var antihistamin i form av zyrtec. Men det virker ikke, og jeg blir bare enda trøttere.

Det eneste jeg kan komme på for å finne ut hva dette er er å ta en biopsi av huden...
    Tretthet er en ganske vanlig bivirkning av Zyrtec. Jeg har merket det veldig godt når jeg har vært lav i stoffskiftet.

Prøvd å smøre på hydrokortison?

Du skrev at dette ligner på elveblest, at det ble verre av kulde, og at det ikke klødde spesielt - så kanskje det kan være denne:

http://www.hudlegekontoret.no/katego...kuldeurticaria

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Unhappy Sv: Hva er dette??

Hei, og takk for at dere deler erfaringer og kunnskap Nielsigne og Jerene! Muskelsmertene er bedre, men sviingen og brenningen i huden er der enda.. Muskelsmertene sitter dessverre enda i i armene og i bakenden og rundt hoftene.. Det er veldig ubehagelig, men det komiske i det er vel at jeg får gjort litt til jul.. Jerene: Prøvde og se om jeg har kuldeallergi ved å trykke en isbit til huden; ikke noe større skjedde.. Men det er et godt forslag.. Kanskje jeg er en av de som har en eller annen merkelig allergi?? Les her for mere merkelige allergier: http://www.side2.no/helse/article2664475.ece

Jeg er enda veldig trøtt, og smøring med hydrocortison på utslettet hjelper ikke tror jeg.. Jeg har prøvd, men jeg syns ikke jeg merker noe stor forskjell.. Utslettet er ikke hovent forresten; det er hvitt og rødflammete; litt slik ringformet utover hele kroppen; En lege sa en gang at det ligner litt på mønsteret i en slik heklet trådduk; og det er en god sammenligning Enda går jeg med en knugende redsel for hva dette er, og er ganske sikker på at jeg drar sammenhenger og symptomer inn i hverandre og lager det enda værre enn det er..

Uansett: Takk for at dere bryr dere!! Gjør veldig godt med alle slags perspektiver som forstyrrer alle mine ville teorier akkurat nå..

Lignende tråder

1. Svelgvanskene har kommet snikende
    Av Flower i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 41
    Siste melding: 26-08-10, 11:47
  2. Svar på binyrestatus er kommet...
    Av Jeanette Ws. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 27-07-10, 18:32
  3. Svar: 75
    Siste melding: 18-02-10, 19:35
  4. Svar: 75
    Siste melding: 18-02-10, 19:35
  5. - Neivel, så får du bare gå med plagene dine, da!
    Av Sonja Midtlien i forumet Frustrert og lei
    Svar: 8
    Siste melding: 31-05-09, 08:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn