Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Standard Levaxindose når kjertel er fjernet

Jeg har lest at Levaxindosen vanligvis er 1,6-1,7 ug/kg kroppsvekt. Jeg er nå oppe i 2,8-2,9 ug/kg (i tillegg til 10 ug/d med Lio). Jeg har fjernet hele kjertelen, så jeg har absulutt ingen egenproduksjon. Hva kommer det av at jeg må ha så mye? Jeg har vært slank hele livet. Kan det bety at jeg har større behov/forbruk enn gjennomsnittet?

Hva ligger dere andre på som ikke har kjertel? Er anbefalingen om 1,6-1,7 ug/kg bare ment for hypotyreosepasienter med en viss egenproduksjon?

Nå skal det også nevnes at jeg var uten Levaxin i fem uker i sommer pga radiojodbehandling. Kan det være at jeg ennå ikke har fylt opp lagrene (etter over 17 uker), og at dosen kommer til å bli lavere etterhvert? For hver gang jeg har økt dosen, så ligger fT4 uendret på 14-15. TSH har vært veldigt høy i høst (over 20) med unntak av den siste prøven da den var kommet ned i 3,5 (for en uke siden).

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: Levaxindose når kjertel er fjernet

Sitat Opprinnelig skrevet av Vilma Vis post
    Jeg har lest at Levaxindosen vanligvis er 1,6-1,7 ug/kg kroppsvekt. Jeg er nå oppe i 2,8-2,9 ug/kg (i tillegg til 10 ug/d med Lio). Jeg har fjernet hele kjertelen, så jeg har absulutt ingen egenproduksjon. Hva kommer det av at jeg må ha så mye? Jeg har vært slank hele livet. Kan det bety at jeg har større behov/forbruk enn gjennomsnittet?

Hva ligger dere andre på som ikke har kjertel? Er anbefalingen om 1,6-1,7 ug/kg bare ment for hypotyreosepasienter med en viss egenproduksjon?

Nå skal det også nevnes at jeg var uten Levaxin i fem uker i sommer pga radiojodbehandling. Kan det være at jeg ennå ikke har fylt opp lagrene (etter over 17 uker), og at dosen kommer til å bli lavere etterhvert? For hver gang jeg har økt dosen, så ligger fT4 uendret på 14-15. TSH har vært veldigt høy i høst (over 20) med unntak av den siste prøven da den var kommet ned i 3,5 (for en uke siden).
    Jeg ligger på 2mcg pr kg og har fremdeles en sliten kropp. Lio kan det hende jeg starter opp med, men det er litt frem. Skal kreve Erfa på mitt første møte med endo'n så snart jeg får time.

Litt rart at du måtte være 5 uker uten levaxin, siden det er nok med en uke uten, men da må du ha 2 sprøyter noen dager før jod-behandling for å kjøre TSH opp. Jeg var 7 dager uten og synes det var ille nok

Variable FT4 verdier har jeg også fått. Fine og økende i hele høst men har nå stagnert og TSH har økt til et nivå den ikke skal være på. Regner egentlig med at Levaxin ikke bringer meg nærmere målet som er TSH på <0.1 som gjelder for kreftopererte.

kanskje Levaxin ikke er det rette for deg heller ? Har du hypo-symptomer forresten ?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Uten at jeg har noen erfaring så vil jeg tro at det er lettere å få TSH ordentlig ned med Erfa (e.l) siden den inneholder t3 (og t2 som også har THS-vikning) i tillegg til t4. I sær siden t3/t4-forholdet ligger noe høyere enn det som er "vanlige" blodverdier for folk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Jeg ligger på 2mcg pr kg og har fremdeles en sliten kropp. Lio kan det hende jeg starter opp med, men det er litt frem. Skal kreve Erfa på mitt første møte med endo'n så snart jeg får time.

Litt rart at du måtte være 5 uker uten levaxin, siden det er nok med en uke uten, men da må du ha 2 sprøyter noen dager før jod-behandling for å kjøre TSH opp. Jeg var 7 dager uten og synes det var ille nok

Variable FT4 verdier har jeg også fått. Fine og økende i hele høst men har nå stagnert og TSH har økt til et nivå den ikke skal være på. Regner egentlig med at Levaxin ikke bringer meg nærmere målet som er TSH på <0.1 som gjelder for kreftopererte.

kanskje Levaxin ikke er det rette for deg heller ? Har du hypo-symptomer forresten ?
    Hei Bastian. Takk for svar.
    Grunnen til at jeg var nesten fem uker uten istedenfor å bruke Thyrogen var fordi jeg hadde spredning. Opptaket av radiojod er visstnok mye bedre med seponering enn ved Thyrogen. På den andre siden så tror jeg det er ulik praksis avhengig av sykehus og land man blir behandlet i.

Jeg har hatt hyposymptomer i høst. Jeg har sovet mer enn normalt og har også fryst mye. Har endelig fått litt varme i kroppen nå. Har egentlig følt meg ganske frisk, bortsett fra at den ”aktive tiden” i løpet av et døgn har vært kortere.

Har tenkt å gi Levaxin en ordentlig sjanse før jeg forhører meg om Erfa el.l.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du kan ha rett i at slanke mennesker trenger høyere dose. De kan jo være slanke nettopp fordi de har mange reseptorer som skal dekkes.
    Det er ingen grunn til å være bekymret for at du trenger høy dose, det er bare fint.

Så er det også riktig at thyroide preparater er bedre til å senke TSH, som jo er noe en kan ha i tankene for de som må fjerne kjertlen.Også at man til kalkstoffskiftet får tilført litt kalsitonin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så er det også riktig at thyroide preparater er bedre til å senke TSH, som jo er noe en kan ha i tankene for de som må fjerne kjertlen.
    Dette argumentet har jeg også på lista til møtet med Edo'n

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

[QUOTE=n`Finn;103342] Det er ingen grunn til å være bekymret for at du trenger høy dose, det er bare fint. [QUOTE]

Hvorfor er det "bare fint" med høy dose?

Unnskyld hvis jeg legger for mye vekt på formuleringer, men... må jo spørre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Klart du må spørre
    Jo, at man trenger en høy dose kan bety to ting :
    At tarmopptaket er dårlig - at man tar Levaxin sammen med ingredienser som hemmer opptaket o.l.
    Det er forsåvidt ikke uheldig for kroppen på annen måte, enn viss man får en ujevn tilførsel. En bør ta Levaxin langt fra annen mat hvis en vil sikre jevnest mulig opptaksprosent.
    En skal være oppmerksom på at soyabestandig mat påvirker opptaket negativt i lang tid.

At kroppen har mange stoffskiftereseptorer.
    Og dette er jo bare bra da ! Ofte synker dette antallet fordi man ikke kommer hurtig i behandling, og det er da en langsommelig prosess å få de tilbake, hvis man i det heletatt kan.
    Og det er jo om å gjøre at man forer på med stoffskiftehormoner slik at man ikke mister reseptorer. Det er ingen grunn til å gå på lavest mulig dose - høyest mulig dose er nok best for de fleste.

Så er opptaket bare relatert til mengde - ikke til kvalitet.
    Det er ikke slik at måten vi tar Levaxin på kan endre eller ødelegge stoffskiftehormonene på noen måte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Takk til alle som har svart hittil. Er det noen andre der ute som har noen tall å dele med meg?

Og Finn. Tusen takk for fin oppklaring.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Takk til alle som har svart hittil. Er det noen andre der ute som har noen tall å dele med meg?
    Når det gjelder spørsmålet om dosering 1,6-1,7 µg pr. kilo: Det er faktisk middelverdien hvis kjertelen mangler eller ikke produserer noe. Men vi fordeler oss alle rundt middelverdien et sted, og opptil 300µg er ikke ekstremt, bare høyt.

Det kan være at du kanskje ikke har så godt opptak, så om disse hyposymptomene fortsetter kan du tenke på å ta tablettene om kvelden. Selvfølgelig etter samråd med legen*, som du kan vise denne undersøkelsen

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1...t=AbstractPlus

De rapporterer en gjennomsnittlig økning av T4 på 2,6 ved overgang til kveldsdose. T3 gikk bare ubetydelig opp, men gjennomsnittlig TSH falt betraktelig, fra 5,1 til 1,2.

(*= Don't do as I do, do as I say. https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11750)

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen
    Av Bastian i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 36
    Siste melding: 10-01-11, 12:11
  2. Blodprøver "innenfor normalen" og spontanabort
    Av Miriam i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 24-03-09, 20:04
  3. Levaxindose og trening
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening