Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Hybrid View
-
17-11-09, 07:55 #1
Ft3 og Selen
Hei!
Nå har jeg fått svar på blodprøven FT3 som aldri fastlegen min har brydd seg om. Har vært hos en ny lege som skal ha god greie på stoffskifte. Det viser seg at FT3 prøven min er lav (4 med ref.område 3,6 - 6). Hun ville ha den opp og fikk beskjed om å ta organisk selen i et halvt år for å se om det hjelper.
Har noen erfaring med at selen får opp verdien på FT3 og hvor lang tid tok det. Når jeg hører at vi skal prøve i et halvt år blir jeg veldig utolmodig. Jeg vil bli kvitt de psykiske reaksjonene mine nå (har hatt mye panikkangst den siste tiden). Det er slå slitsomt å gå slik samt at jeg er så veldig trøtt, sliten og lei alt sammen.
Eller foreslår dere noen annen behandling?
Håper noen kan si noe om dette. Da blir jeg veldig takknemlig
!
-
17-11-09, 10:23 #2
Sv: Ft3 og Selen
Hei...jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte det legen din sier, men selen brukes i første omgang for å prøve å få ned antistoffene. Så er selen bra for binyrene , og de har jo en viktig oppgave i stoffskiftesammenheng, så indirekte har legen din rett iallfall.
Så er det jo slik at nok t3-dannelse er avhengig av NOK t4, så personlig syns jeg det er noe "rart" at du ikke skal øke dosen din av t4 for å se om du klarer konvertere mere til t3.
Men kanskje du allerede har så høy dose at det ikke er mere å hente der?
Da har i tilfelle legen din mulighet/og bør..gi deg ren t3(Liothyronin).
Det gis ofte i 5 mg to ganger daglig.
Andre kommer sikkert med bedre og mere utfyllende forklaring, men dette var kanskje litt "hjelp" på vegen....Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
17-11-09, 11:01 #3
Hei igjen!
Glemte å si at blodprøven min på FT4 viser 17 (10-20). Legen mente den var ok.
-
17-11-09, 11:20 #4
En ser på T4 som et pro-hormon, et hormon som ikke brukes før kroppen har laget T3 av det, og i den prosessen inngår selen som en del av enzymet som man mener er hovedansvarlig i denne leverprosessen.
Jeg kan ikke huske å ha sett dette omtalt her på forumet før.
Mange som behandles for lavt stoffskifte, og som spiser syntetiske hormoner, har vansker med at det lages nok T3 av den og noen får hjelp av å spise syntetisk T3 i tillegg. Ikke alle får det.
Det jeg syns var spesielt i dette, er at det har ikke vært noen som ikke behandles med dette problemet.
Og det kan jo tilføre visdom til problemet.
Så det er veldig fint om du vil ta deg tid til å følge opp saken.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-11-09, 11:38 #5
Lignende tråder
-
Normale prøver - men mange symptomer
Av Tily i forumet Lavt stoffskifteSvar: 101Siste melding: 20-02-16, 08:17 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 14:27 -
Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 15-06-09, 06:08 -
Knutestruma - Fine blodprøver
Av Angelina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-10-07, 19:19 -
Normale prøver - men mange symptomer, bl.a. varm hals ...
Av Tily i forumet BlodprøverSvar: 11Siste melding: 06-08-07, 22:36

Svar med sitat

Bokmerker