Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
Hybrid View
-
17-11-07, 16:30 #1
interessant diskusjon om pasienter som er på nett (USA)
-
28-03-09, 21:29 #2
Er vi alle "internett-pasienter"?
"Den opplyste Internett-pasienten er på full fart inn på legekontoret. Resultatet er store utfordringer for fremtidens leger, viser ny norsk undersøkelse. Pasienter er ikke som de en gang var. Klokkertro på doktor'n i ett og alt, dypt takknemlige for all hjelp og helt uten kritiske spørsmål. Nei, dagens pasienter kommer i stadig økende grad med favnen full av Internett-utskrifter om behandlingsalternativene for sin sykdom." "Internett-pasienter utfordrer legene"
"- Muligheten til å søke alternativ informasjon reddet livet til min kone, sier Hegge." Reddet konas liv
"Legen forklarte pasienten, en 16 år gammel gutt, og hans far at pasienten hadde fått blodpropp i skuldervenen, og at han var usikker på årsaken til at dette hadde oppstått. Faren svarte: "Men dette er selvfølgelig Paget-von Schrötter-syndromet!"; han hadde googlet symptomene, funnet fram til diagnosen, og kunne videre belære legen om årsak og behandling.
Denne lille historien illustrerer legers utfordring i møte med "internettpasienten". Kan så leger ha nytte av Google? British Medical Journal trykket nylig en artikkel om en enkel studie der problemstillingen var: Hvor bra er Google til å hjelpe leger i å nå fram til rett diagnose?" Dr. Google?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-03-09, 10:51 #3
Sv: Er vi alle "internett-pasienter"?

Ja, jeg er!!!!
Hvis jeg ikke havde haft internettet, så havde jeg ikke fundet frem til min diagnose og krævet at få behandling. Hvis jeg ikke havde krævet behandling for min sygdom, så ville jeg lige nu være faldet helt ud af de sociale system, mistet arbejdet, mistet økonomisk stabilitet, skulle flytte med familien, og skulle leve med smerter, brain-fog og være døende igennem lang lang tid.
Hurrah for internettet
-
29-03-09, 11:27 #4
Jeg også !
Uten at jeg tilfeldigvis traff forløperen til Sonja hadde jeg ikke vært levende.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-03-09, 11:37 #5
Jeg også!
Gikk rett fra legen, etter diagnose, og fant Sonjas stoffskifteforum! Takk og pris!
"Styrer hele skuta selv" og føler meg fullstendig trygg på at jeg behandler meg selv riktig.
Var "dum" nok til å printe ut noen artikler om Armour til legen, men de havnet i papirkurven, og da skjønte jeg at jeg var på egen hånd - sammen med dere. Takk til alle bidragsytere her!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
04-04-09, 00:05 #6
"Nogle læger ryster i bukserne, når deres patienter har udskrifter fra Internet med i konsultationen. Hvis de nægter at læse dem, kan patienterne blive fornærmede. Hvis de prøver at se dem igennem og diskutere dem, kan det udløse lange, nytteløse diskussioner, og da mange patienter kommer med informationer, som lægen ikke kender til, kan den slags diskussioner af og til blive pinlige. Nogle læger er gået så langt, at de fortæller patienterne, at sundhedsoplysninger på nettet ikke er til at stole på." Fra artiklen Patienter på nettet i Måndesskrift for praktisk lægegerning/juni 2002
Eller....
"Sundhedsvæsenet bør og kan i højere grad bruge internet og it i forbedringen af service og kvalitet - ikke mindst ved at gå i dialog med patienterne. Hvis ikke sundhedsvæsenet gør noget alvorligt ved problemet, tager patienterne bare sagen i egen hånd, mener Laura Adams, Institute for Healthcare Improvement." Fra artiklen Patienter bulldozer sig til oplysninger fra 2002 i Ugeskrift for Læger.
I artiklen refereres bl.a. til forslag om at oprette chat-rooms for patienter. Det er en god idè, men jeg har svært ved at forestille mig den gennemført... uden samtidigt at respektere/anerkende patienternes evne/ret til selvhjælp.
"»Hvis ikke sundhedsvæsenet formår at etablere et kommunikationssystem med patienterne, vil patienterne bulldoze sig igennem for at få vores opmærksomhed. Antallet af hjemmesider med den ene negative historie efter den anden fra patienter om deres oplevelser på institutioner inden for sundhedsvæsenet er eskaleret inden for de seneste år.
Det af alt fortæller mig, at vi bliver nødt til at bane vejen for effektiv kommunikation med patienterne via nettet«, sagde Laura Adams"(direktør for Idealized Design of The Intensive Care Unit, Institute for Healthcare Improvement i USA/red.).
Artiklen er skrevet for 7 år siden og jeg har ikke kunnet spore det mindste tegn på, at noget af det foreslåede er blevet realiseret på vore breddegrader. Så vi fortsætter nok med at "bulldoze" os til oplysninger, på egen hånd.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
29-03-09, 12:32 #7
Præcis det samme her! Hvis jeg ikke havde begået selvmord forinden, konfronteret med den galloperende fysisk og mental invaliditet/forfald, der tog fart fra mit ca. 48. leveår og i frit fald indtil jeg tog min skæbne i egen hånd - takket være netstedet her - havde jeg i dag været en grøntsag i kørestol!
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
18-01-12, 05:40 #8
Sv: interessant diskusjon om pasienter som er på nett (USA)
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
18-01-12, 11:16 #9
Hadde det ikke vært for internett hadde nok ikke jeg fått diagnosen lavt stoffskifte. Synes det er helt utrolig når lille meg skal begynne å belære legene, for jeg har selv måttet lese meg til hvilke blodprøver jeg skal ta. Jeg har også lest at har du antistoffer så kommer kjertelen bort til slutt, noe legen nektet for. Min svimmelhet kommer ikke av stoffskiftet sier legen, men har også lest at svimmelhet er et symptom på lavt stoffskifte.Nå har min kamp startet for å få rett behandling, jeg blir sykere av levaxin. Nå skal jeg slå neven i bordet å kreve å bli tatt på alvor og kreve skikkelig behandling, det er mitt liv som går tapt. Nå er jeg lei av arrogante leger som tror de vet hvor andre har vondt.
Lignende tråder
-
Er vi alle "internett-pasienter"?
Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 12Siste melding: 22-04-12, 14:31 -
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
Av Anisa i forumet Andre bøkerSvar: 4Siste melding: 07-03-09, 16:12 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11

Svar med sitat

Bokmerker