Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Hashimoto's, fjerning av livmor, overgang til Erfa

Hei alle sammen

Er imponert over deres kunnskap her inne på forumet og er veldig takknemlig for at den fins . Skal lage en historie om meg selv senere når jeg har krefter.
    Er ei dame på 40 år fra sørlandet som har hatt lavt stoffskifte i 20 år og gått på p-pillen nærmest konstant i 17 år for å slippe kraftig PMS og ukontrollert blødninger og mye blod. Noen som har erfaring med å fjerne livmor når en har lavt stoffskifte - fordel eller ulempe?
    Takker så mye for svar

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Lavt stoffskifte og fjerning av livmor

Hei.

Har legen din snakket om "TCER"?

Jeg fant denne forklaringen: Destruksjon av livmorslimhinnen via livmorhalsen med hysteroskop. Blir brukt ved kraftige blødninger hos kvinner som er ferdig med barnefødsler.

Jeg vet ikke mer om dette enn at jeg husket at det fantes...
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Nei men har hatt uttallige cyster som er blitt punktert og operert ut fram til ca 20 årsalder. Steriliserte meg samt heist opp urinblære og livmor da livmortapp hang ned etter barn nr 2.

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Hei.

Har legen din snakket om "TCER"?

Jeg fant denne forklaringen: Destruksjon av livmorslimhinnen via livmorhalsen med hysteroskop. Blir brukt ved kraftige blødninger hos kvinner som er ferdig med barnefødsler.

Jeg vet ikke mer om dette enn at jeg husket at det fantes...

Medlem siden
    Nov 2007
    Meldinger
    85

Hei,

Jeg tror det vil være en fordel å fjerne livmora med slike plager. Jeg vurderer det selv. Jeg fjernet livmorslimhinnen, men det hjalp ikke stort. Så nå er nok det neste for meg å fjerne den. Når en har lavt stoffskifte så har en ofte større blødninger. Har et par venninnner som har fjernet livmora og de er veldige glade for at det er gjort.

Lykke til!
    Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
    Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Takker for svar fra dere her inne

Nå føler jeg meg tryggere på å gjennomføre det. Kommer jo aldri til å få flere barn uansett - så hvorfor skal jeg slite med hele mensgreia til 50-60åra...?Jeg for min del kommer til å føle at det blir en befrielse å slippe dette samt kan slutte med p-pillen (diane) som også kan være et problem ang stoffskiftet mitt..? For tiden har jeg mer enn nok med meg selv med all muskel/leddverk og at kroppen min ikke funker som det skal Vært sykemeldt i ett år og vel så det.. Skal skrive litt om stoffskiftet mitt senere. Ha det fint så lenge

Sitat Opprinnelig skrevet av Siriusen Vis post
    Hei,

Jeg tror det vil være en fordel å fjerne livmora med slike plager. Jeg vurderer det selv. Jeg fjernet livmorslimhinnen, men det hjalp ikke stort. Så nå er nok det neste for meg å fjerne den. Når en har lavt stoffskifte så har en ofte større blødninger. Har et par venninnner som har fjernet livmora og de er veldige glade for at det er gjort.

Lykke til!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Østrogenbaserte p-piller er det en del som mistenker for å påvirke stoffskiftet negativt, ja. Og det er jo de vanligste. Den du har er jo en av de kraftigeste på markedet også.

Selv bruker jeg cerazette. Den er en minipille (men med 12 timers slingringsmonn) uten østrogen. Jeg vet ikke hvor bra den er mhp stoffskiftet, har ikke funnet noe om p-piller som ikke inneholder østrogen i så måte. Cerazette er det ganske vanlig å miste mensen på (1 av fem) eller få reduserte blødninger. Jeg skal ikke si noe fra eller til om fjerning av livmor, (den ene personen jeg kjenner som har gjort det var fornøyd, men hun hadde i utgangspunktet høyt stoffskifte) jeg bare nevner det i tilfelle du fremdeles tenker på alternativer.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Sv: Hashimotos og Erfa Thyroid

ERFA -og dosering

Hei alle sammen. Har ikke fått tatt meg sammen til å skrive om meg selv ennå, siden det er altfor mye som har skjedd og skjer med kroppen min de siste to åra...og det beklager jeg virkelig! Har prøvd å lese og følge med her inne, kjenner meg igjen i VELDIG mye - men greier ikke å ta det 100% til meg - for mye info og engelsk..

I korte trekk har jeg:
    Hashimotos thyroiditt - antistoffer - nesten ingen skjoldbruskkjertel (skrumpet inn) - muskel/leddsmerter - vond hals på høyre siden (hoven) - øyesmerter (press bak øyne, av og til som å se ut av et skittent vindu, synet endrer seg i løpet av en dag) - hode som sprenger -mulig fibromyalgi - øresus - mage/tarmproblemer - nesten konstant smerter på venstre side rett under ribben og litt bak- blålige hender og føtter ved kulde/stress og med mer.

Ifjor hadde jeg 1300 og 1400 i blodkortisol - hvorfor er det ingen som vet... Hypofysen og binyrer var fine.

Jeg fikk lov av legen min til å begynne på ERFA, h*n skriver det ut på reg.fritak så fort jeg er klar - da Levaxin muligens ikke funker optimalt for meg (brukt den i 20 år) - og etterhvert søke om å få det på blå resept hvis h*n ser at jeg blir bedre av ERFA!!! - legen vet ikke stort om ERFA og dosering. H*n vil at jeg skal samle info om det.

Er 162 høy, 45 kilo og bruker:
    Levaxin 100 og 125 mg annen hver dag på kvelden. Tar 2-3 tabl D3 vitamin fra Nycomed fra Rema pluss 2-3 C-vitamin tabl fra Ester-C og 3-5 stk paranøtt hver kveld. Ingenting annet.
    Merker at jeg er litt mykere og ikke så mye forkjølet når jeg tar D3 og C vitaminer.

Hva er best å gjøre ved overgang til Erfa? Slutte helt med Levaxin og rett over på ERFA? Eller kombi av Erfa og Levaxin? I det hele tatt hva må gjøres når jeg skifter til ERFA?
    Tusen hjertelig takk for svar der ute

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Hashimotos og Erfa Thyroid

Jeg skiftet direkte fra levaxin/lio til Erfa og har god erfaring med det. Det tok lang tid før jeg merket stor forskjell, men jeg sluttet å fryse ganske fort hvilket var bare herlig. For meg var det enkelt å regne ut riktig dose fordi jeg fra før stod på kombinasjonsbehandling mellom T4 og T3 (noen av de samme virkestoffer som Erfa), samt at de var i samme blandlingsforhold som i Erfa 1:4-5.

Som et utgangspunkt kan du regne ut hvor mye T4 og T3 som er i Erfa. I en 60mg tablett er det 35mcg T4 og 8-9mcg T3. For å regne om T3 tilT4 (i den grad det er mulig) kan du gange med 4. Det vil si at i en 60mg Erfa tablett er T3 mengden lik 32-36mcgT4. Hvis du legger dette sammen med T4 mengden er du oppe i 67-71mcg. For å nå opp i den dosen du bruker i dag på 112mcg T4 per dag må du derfor opp i ca 1 og en halv 60mg Erfa tablett daglig. Jeg vil likevel anbefale deg å starte med en og en kvart tablett fordi Erfa inneholder flere hormoner og dermed er mye mer potent. Samt at det jeg opererer med her er kun ca tall.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Sørlandet - dyreparken
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Sv: Hashimoto's, fjerning av livmor, overgang til Erfa

Tusen takk for svar Blondie

Skal til legen i morgen - ber om resept

Samt aminosyre/hormonbalansenivåene mine hvis det er mulig å få legen til å gjøre det..

Ha det bra så lenge

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hashimoto's, fjerning av livmor, overgang til Erfa

Jeg gikk også direkte fra Levaxin til thyroid. Lykke til med alt du strever med!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Graves sykdom. Overgang fra Levaxin til Erfa Thyroid
    Av Vilje i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 47
    Siste melding: 21-07-10, 21:50
  2. Praktiske spørsmål ved overgang til Thyroid
    Av Delisa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 21
    Siste melding: 29-04-10, 12:37
  3. Hjelp! Dosering av Erfa overgang fra Armour
    Av Siven i forumet Naturlig Thyroid medisiner