Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Hybrid View

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Blodprøvesvar- Noen som kan hjelpe meg litt her?

Hei igjen!

En liten stund siden sist, og nå har jeg tatt noen blodprøver som tilsier at min

Fritt T4 ligger på 15,6 (Ref. området er på 11-23)
    Fritt T3 på 5,8 (Ref.området er på 3,5-5,0)
    Anti-TPO på 343 (<100)
    TSH- på 0,01 (Ref. 0,20-4,0)

Jeg kan ikke si at jeg føler meg tipptoppers, men at formen er noe bedre på den måten at jeg er litt gladere til sinns. Jeg er fortsatt stiv i kroppen, er veldig øm til tider i halsen, har noe hjertebank og hurtig puls (men det har jeg jo hatt så lenge jeg kan huske) og mister masse hår.
    Dosen min med Erfa ligger på 90 mg og jeg har økt østrogendosen min siden sist. Vil nok tro at det med økningen av østrogen har gjort litt her også mtp. et noe lysere sinn.
    Urinveisplagene er jeg ikke kvitt og legen min vil ikke gjøre noe med det.. Jeg tror kanskje jeg kan reagere på Erfaen, men vet jo ikke sikkert.

Kan jeg gå utfra denne uttalelsen som jeg fant på forumet?? :

"Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker."
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blodprøvesvar- Noen som kan hjelpe meg litt her?

Du har jo tall som ligger innenfor gjennomsnittet, og betraktes vel som "fiiine" ?
    Ikke sikker du er et gjennomsnittsmenneske Flower ?
    Fælt få av oss er vel det ?

Du har ikke allverdens høy dose - jeg ville sett på om du ikke klarer å øke den.
    Jobb litt langsiktig med dette så du kan unngå høydoseringssymptomene.
    Din forklaring kan gi intrykk av at dette kan være et symptom ?
    Det kan overvinnes.

Jeg mener jo at høy puls, og hjertebank må være helt i den andre enden av skalaen for hårtap.
    Og det er egentlig ikke et uvanlig kompromis.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Kan jeg gå utfra denne uttalelsen som jeg fant på forumet?? :

"Ifølge min nye lege føler 90 prosent av pasientene som har Hashimotos ( den autoimmune varianten) seg først bra når FT4 ligger mellom 21- 25. 5 prosent kan føle seg bra på 18 - 19 prosent. TSH skal ligge under en.

Om pasienten har en FT4 på 13 eller 16 er uvesentlig, først når de kommer opp på 21 - 25 blir de bra. Fram til da kan de ha alle verdens symptomer. Han avviser dermed at gradvis forbedring. Dette er ifølge min lege anbefalinger fra Aker."
    Nei, jeg mener du ikke kan det. Den uttalelsen er fra en lege fra Aker. Og på Aker gir de ikke Thyroid som du går på. Da du bruker kombi t4 og t3, vil blodprøvesvarene se annerledes ut enn om du bare brukte t4. Man hevder i Stop the Thyorid Madness at når man er godt dosert med naturthyroxin vil man ha t4 midt i referanseområdet, t3 mot toppen av referanseområdet og supprimert tsh. Mine blodprøvesvar har nå et slikt bilde. Jeg bruker også Thyroid. Jeg er ikke bra ennå, men jeg tror det er først og fremst binyresvekkelsen som volder meg problemer.

Doser etter symptomer

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Ad urinveisinfeksjonen så tror jeg ikke det er en reaksjon på Erfa. I følge Schøit på Heggeli så er "rekke på rekke med infeksjoner i urinveier eller bihuler" gjerne en følge av lavt stoffskifte før det er velregulert".

Du har jo hatt det en periode nå, så det kan nok ta sin tid å kvitte seg med det også, men jeg tipper at det vil forsvinne sammen med leddstivheten bare du treffer din hormonmengde.

Det kan jo hende du har noe å hente på kosttilskudd. Selen, d-vitamin m.fl er viktige for at hormonene skal kunne omdannes og utnyttes på cellenivå.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Takk for svar

Har vært hos legen min (siden sist) som også sa at Erfaen visstnok ikke skal gi meg urinveisplager så nå har jeg bestilt en ny 60 mg. boks (hvilken innflytelse legen har på meg )
    Nå tar jeg masse vitaminer fra før. Legen min (altså, jeg går til to) mener også at urinveisplagene mine kan være pga. dårlig immunforsvar (at slimhinnene fungerer dårligere som følgen av allergiske reaksjoner- kosten bl.a).

Jeg mangler ikke noen vitaminer, men tar veldig mye tilskudd som B,C D, Sink, Selen, Magnesium, Kalium og ulike fettsyrer.

Nå som jeg har gått på to ulike antibiotikakurer (som egentlig jeg ikke liker), så skal jeg kjøre i meg en del melkesyrebakterier.
    Hårtapet mitt mente legen min kunne skyldes immunforsvaret mitt også. Det føles jo som om jeg mister mer hår nå etter antibiotikaen enn før. Hårtapet mitt har mer eller mindre vært stort, men kanskje veldig mye den siste tiden...

Fikk også høre at jeg har en TSH som sier at jeg er litt overdosert, men han sa likevel at jeg ikke skulle gå ned i dosen, noe jeg hadde nektet for om så. Føler meg jo ikke dårligere enn før. Hjertebank, ja, men ikke noe mer, heller en tanke mindre

Takk for uttalelsen, Rufus, jeg trodde egentlig at det var en uttalelse basert på Erfa.

smgj, jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som er velregulert må jeg innrømme..
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    smgj, jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som er velregulert må jeg innrømme..
    Det tror jeg du har til felles med de aller fleste av oss her. Undertegnede inklusive.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det tror jeg du har til felles med de aller fleste av oss her. Undertegnede inklusive.
    Det er ikke koselig å høre at folk sliter, men det er virkelig godt å høre at vi er i samme båt- og kan finne en viss trøst i hverandre fordi vi opplever det samme

Lignende tråder

1. Litt usikker på resultater -vil noen hjelpe?
    Av Elinn i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 25-09-08, 18:30
  2. Blodprøvesvar, kan noen hjelpe meg?
    Av Elma i forumet Blodprøver
    Svar: 2
    Siste melding: 01-11-07, 19:46
  3. Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:09
  4. Legetime i morgen - kan noen hjelpe meg litt?
    Av JoJo i forumet Hos legen
    Svar: 14
    Siste melding: 03-08-05, 20:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn