Viser søkeresultater 1 til 8 av 8

Hybrid View

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Hypothyreosens effekt på hjerte/karsystemet

Heisann alle sammen
    I en ivrig søken etter å forstå følgende symptomer hos meg selv:
    -Ødemer
    -Lavt blodtrykk/høy puls
    så fant jeg to artikkel jeg har lyst til å dele.
    Riktignok ligger det på sidene til et legemiddelfirma, men for de som har litt mer energi går det jo an å lete opp orginalartikkel og forfatter.

http://www.astrazeneca.no/astrolit/0...esvikt.html#A3 (Linken fungerer ikke lenger)

http://www.astrazeneca.no/astrolit/0...esvikt.html#A4 (Linken fungerer ikke lenger)

Mod/Edit: Prøv å lese denne artikkelen: Cardiac Effects of Thyroid Disease (Cardiac symptoms of hypothyroidism og Cardiac symptoms of hyperthyroidism)
    Sist endret av Mod; 22-01-12 kl 22:33

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Standard Sv: Hypothyreosens effekt på hjerte/karsystemet

Jeg prøvde meg med å bytte fra Levaxin til Armour, men etter å ha gått med kraftig hjertebank i 8-9 uker torde jeg ikke å fortsette - og er nå tilbake på gammel dose Levaxin. Tilfeldigvis kom jeg over dette nyhetsbrevet fra dr. John Lowe http://www.drlowe.com/emailnewslette...11/9.15.11.htm , hvor han skriver om "Pounding Heart".

Jeg prøver meg på å oversette noe av det:
    Hos personer med hypothyreose, er hjertet understimulert av det sympatiske nervesystemet. Hjertet blir også hemmet av det parasympatiske nervesystemet. Når en person med hypothyreose begynner å bruke en effektiv dose med thyroidhormon, øker det sympatiske nervesystemet sin stimulering av hjertet. Det parasympatiske nervesystemet slutter også å hemme puls (heart rate) og kraften i sammentrekningene.

Ett resultat av denne endringen i stimulering av hjertet er at det store kammeret som sender blod ut i arteriene (venstre ventrikkel) trekker seg kraftigere sammen. Dette er nyttig (beneficial). Årsaken er at dette leverer mer friskt oksygenert blod til arteriene, som leverer det til hjernen og til alle andre vev.

I en kort periode, fører den kraftigere tilførselen av blod ut av venstre ventrikkel mot aorta til vibrasjoner. Personer som har vært hypothyroide er ikke vant til å merke disse vibrasjonene. Hun/han opplever dem mer intenst. Det er en ny erfaring som uroer mange av dem, og de blir redde for at hjertet blir farlig overstimulert. Faktum er, imidlertid, at pasientens hjerte endelig er helsebringende (healthily) stimulert.

De fleste pasienter føler hjertebanken mer intenst mens de ligger i sengen. Årsaken til dette er sannsynligvis at madrassen fungerer som et resonansbrett. Madrassen reflekterer tilbake til personen vibrasjonene fra blodet som pumpes kraftigere ut fra venstre forkammer til aorta.

-------

I de fleste tilfeller, blir personen som opplever hjertebank mindre følsom for det i løpet av noen uker. Han eller hun blir vant til denne normale stimuleringen av hjertet. Vibrasjonene blir bare en ny, ubemerket del av personens kroppsfunksjon.

Jeg klarte aldri å bli vant til hjertebanken, og avsluttet Armour fordi det varte såpass lenge - men dette kan være en forklaring på hvorfor noen opplever at hjertet jobber kraftigere?

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Jeg prøvde meg med å bytte fra Levaxin til Armour, men etter å ha gått med kraftig hjertebank i 8-9 uker torde jeg ikke å fortsette - og er nå tilbake på gammel dose Levaxin. Tilfeldigvis kom jeg over dette nyhetsbrevet fra dr. John Lowe http://www.drlowe.com/emailnewslette...11/9.15.11.htm , hvor han skriver om "Pounding Heart".

Hos personer med hypothyreose, er hjertet understimulert av det sympatiske nervesystemet. Hjertet blir også hemmet av det parasympatiske nervesystemet. Når en person med hypothyreose begynner å bruke en effektiv dose med thyroidhormon, øker det sympatiske nervesystemet sin stimulering av hjertet. Det parasympatiske nervesystemet slutter også å hemme puls (heart rate) og kraften i sammentrekningene.

Ett resultat av denne endringen i stimulering av hjertet er at det store kammeret som sender blod ut i arteriene (venstre ventrikkel) trekker seg kraftigere sammen. Dette er nyttig (beneficial). Årsaken er at dette leverer mer friskt oksygenert blod til arteriene, som leverer det til hjernen og til alle andre vev.

I en kort periode, fører den kraftigere tilførselen av blod ut av venstre ventrikkel mot aorta til vibrasjoner. Personer som har vært hypothyroide er ikke vant til å merke disse vibrasjonene. Hun/han opplever dem mer intenst. Det er en ny erfaring som uroer mange av dem, og de blir redde for at hjertet blir farlig overstimulert. Faktum er, imidlertid, at pasientens hjerte endelig er helsebringende (healthily) stimulert.

De fleste pasienter føler hjertebanken mer intenst mens de ligger i sengen. Årsaken til dette er sannsynligvis at madrassen fungerer som et resonansbrett. Madrassen reflekterer tilbake til personen vibrasjonene fra blodet som pumpes kraftigere ut fra venstre forkammer til aorta.

-------

I de fleste tilfeller, blir personen som opplever hjertebank mindre følsom for det i løpet av noen uker. Han eller hun blir vant til denne normale stimuleringen av hjertet. Vibrasjonene blir bare en ny, ubemerket del av personens kroppsfunksjon.

Jeg klarte aldri å bli vant til hjertebanken, og avsluttet Armour fordi det varte såpass lenge - men dette kan være en forklaring på hvorfor noen opplever at hjertet jobber kraftigere?
    Jeg fant litt om det sympatiske nervesystemet og det parasympatiske med denne illustrasjonen på Wikipedia:

Forholdet til det sympatiske nervesystemet

Det sympatiske nervesystemet og det parasympatiske fungerer typisk i motsetning til hverandre. Men denne motsetningen er bedre forstått som av komplementær natur heller enn som antagonistisk. Som en analogi kan man si at det sympatiske nervesystemet er gasspedal, mens det parasympatiske er bremsen. Det sympatiske nervesystemet fungerer når det er nødvendig med hurtig respons, mens det parasympatiske fungerer når det ikke trengs umiddelbar respons. Et nyttig akronym for å oppsummere det parasympatiske nervesystem er STUFA (spytt, tårer, urin, fordøyelse og avføring)

Det parasympatiske nervesystemet er markert med blått

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

-------

Kanskje du kunne holdt ut lenger ved å bruke en liten dose beta-blokker som roer hjertet, i alle fall kveld/natt. Jeg hadde god nytte av slike i en periode jeg var veldig plaget med tung, ujevn rytme og ekstraslag. Bare en tanke ...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    64
    Meldinger
    554

Det er mulig det kan være verdt å forsøke? Jeg har time hos legen som skrev ut Armour til meg om halvannen uke, så jeg får rådføre meg med henne. Det som var dumt, var at jeg ikke fikk tatt blodprøver mens hjertebanken sto på, og før jeg gikk tilbake til Levaxin igjen. Da hadde det vært mulig å se om det hadde sammenheng med for eksempel for høyt T3. På Levaxin fungerer det på et vis, men jeg har fortsatt symptomer jeg gjerne skulle blitt kvitt, og litt mer overskudd hadde vært å ønske.... Nå vet jeg bare ikke om jeg orker å gå på et nytt forsøk med Armour - dette har vært en slitsom vinter så langt.

Jeg har egentlig aldri tenkt over at hjertemuskelen også påvirkes av feil i stoffskiftet, men det gjør den jo selvfølgelig. Lavt stoffskifte gir lav puls og svake hjerteslag, og motsatte symptomer ved høyt. Både hypo- og hyperthyreose har jeg sett oppgitt som årsak til kardiomyopati, men finner ikke igjen den linken nå som jeg hadde framme i går.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    73
    Meldinger
    1,111

Jeg har egentlig aldri tenkt over at hjertemuskelen også påvirkes av feil i stoffskiftet, men det gjør den jo selvfølgelig. Lavt stoffskifte gir lav puls og svake hjerteslag, og motsatte symptomer ved høyt. Både hypo- og hyperthyreose har jeg sett oppgitt som årsak til kardiomyopati, men finner ikke igjen den linken nå som jeg hadde framme i går.
    Hei Bettie B.

Det er ergerlig å ikke finne nettsider tilbake. Ofte når jeg finner en bra nettside, kopierer jeg gjerne innholdet eller deler av det, og legger det i et vanlig word-dokument. Da kopierer jeg også alltid url-adressen slik at det ligger i dokumentet.

Hvis du husker f.eks en setning kan du skrive den i Google og se om siden du leter etter dukker opp blant forslagene.
    Håper du finner den eller at den likevel dukker opp i hukommelsen din

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    13

Hej Alle
    Jeg har på et tidspunkt været interessert i om mine symptomer fra hjertet kunne have noget med stofskiftet at gøre.
    I mellemtiden har jeg fundet ud af hvad der var galt: underbehandlet astma - efter jeg nu er kommet i behandling er symptomerne væk. Det er bare dejligt.
    Jeg troede det var noget andet, for jeg troede at jeg efter et helt liv med astma bare havde styr på det. Jeg tog fejl.
    Og jeg skriver det her fordi jeg tror vi alle har godt af at huske på at man godt kan fejle mere end een ting ad gangen - ikke alt skyldes stofskiftet
    Mvh Lise.

Lignende tråder

1. Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 20
    Siste melding: 06-01-10, 14:55
  2. Hypothyreosens mange feildiagnoser
    Av Mod i forumet Feildiagnoser
    Svar: 8
    Siste melding: 20-10-09, 09:08
  3. Hypothyreose og hjerte sygdom
    Av Anisa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 0
    Siste melding: 23-03-09, 14:38
  4. Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-01-08, 19:56
  5. Tørste, kviser, hårvekst, urolig hjerte...
    Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 6
    Siste melding: 03-09-07, 19:02

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn