Side 1 av 10 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 98

Hybrid View

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard Hyper siden -92 hypo siden -98

Hei.Er en ung "pige" på 35 fra Hønefoss, m husbonde og 2 barn, 10 og 2 år.

Fikk høyt stoffskifte i -94 og fikk Propyltiourasil og Inderal for det. Er allergisk for jordebær så jeg kunne ikke bruke Neo-mercasol. Brukte medisiner frem til høsten -95 ble gravid og fikk datter sept-96. Ble da etter ca 6 uker lagt inn på sykehus med FT4 på 108 og var der til den hadde sunket til 55. Stoffskiftet stabiliserte seg rundt -98 så jeg sluttet med medisiner. (etter anbefaling fra legen, noe som er veldig rart ettersom jeg har fått radioaktivt jod...)

-99 ble jeg trøtt og sovnet på jobb, var da alene med datteren, og hadde 9 harde måneder før jeg var tilbake i jobb. Har vært i full jobb og vært i fin form frem til november-05, har selvmedisinert meg med å øke dosen på Levaxin uten att det har hjulpet. Så jeg gikk til legen i jan -06 og ble sykmeldt.

Etter å ha lest på dette forumet sa jeg til legen min i februar att jeg ville prøve Liothyroin og det har hjulpet. Har fått en del energi tilbake og har idag begynt på aktivt. Prøver å overtale legen til å gi meg Armour men det ser mørkt ut, men jeg gir meg ikke.

Skal også til mr Oftebro og se om det er noe hjelp å hente der, alt skal prøves!!!

Oftebro gir heller ikke ut Armour, men han har hvertfall finni ut at jeg mangler det meste av vitaminer, jern og mineraler, så nå tar jeg mengder med kosttilskudd.

Bruker 150mg m Levaxin pr dag og 40 mg m Liothyroin. Og er fortsatt sykmeldt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard Medisinering

Hoi hoi.

Er fortiden skikkelig sliten og trøtt, men prøver desperat å ikke sove på dagen og være flink til å holde diett...

Men er ikke helt sikker på om jeg begynner å bli for godt medisinert.

Nå tar jeg 75ug levaxin + 10 ug liothyroin om morgenen, fastende, 4 timer senere tar jeg 10 til med Lio, 4 timer senere tar jeg 10 ug m lio til, og til kvelds tar jeg 75 ug levaxin og 10 med lio. Altså 150 m levaxin og 40 med Lio pr dag. Har tatt det snart i 2 uker, men har ikke merket no merkbar forskjell.

Har prøvd å regne etter hvor mye jeg skal ha i forhold til vekta, 78,5kg, og tror jeg skal ta 125 ug pr dag???

Men er ikke sikker på LIo`n oppi detta og er veldig interessert i ø høre hva andre gjør!!!

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    247

Standard

Liothyrinin MÃ…Ã…Ã… man ha i tilleg til Levaxin dersom man ikke opplever seg selv som symptomfri.

Tre stykker jeg kjenner fikk ikke skikkelig bedring før det fikk Liothyrinin i tilleg til Thyroxin.

Jeg og en person til var plaget med kronisk forstoppelse, da vi startet på Liothyrinin fikk vi normal mage fra dag 1!!!!!!!!

Husk de første stoffskifte medisinene, tørket skjoldbrukskjertel fra sau, innheholdt bådde Liothyrinin og Thyroxin.
    Anbefales til alle som opplever symptom.

MVH

Tor

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Standard

Hvorfor ikke gå rett på armour? har lest at endel studier viser at lioen ikke virker like godt etter en stund...? Erfaringer? Trodde oftebro var en forkjemper for armour?
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Jeg startet på Lio i februar, og har brukt levaxin i snart 8 år. Har vært symptomfri i de årene. Ble fra okt/nov -05 kjapt dårlig og har vært sykmeldt fra januar.

Leste om Lio og Armor på detta forumet, og spurte legen i februar om å få det i tillegg, for jeg økte Levaxin dosen selv fra Oktober uten att det hjalp.

Legen min OG Oftebro er skikkelig imot Armor, så det får jeg ikke.

Legen min har sagt at jeg kan gå opp til 60ug med Liothyroin pr dag med 150 ug levaxin, men jeg synes det høres litt mye ut. Men jeg fortsetter med 150 med levaxin og 40 med liothyroin til jeg skal til OFtebro 21 september. Legen min har vel egentlig gitt opp, og sier at opplegget til Oftebro høres greit ut.

Og jeg som har sagt at om jeg ikke er tilbake i jobb til juli skulle jeg bestille armor selv, men har ikke hatt energi til å sette meg inn i hvordan og hvor jeg bestiller det.

Medlem siden
    Sep 2006
    Alder
    45
    Meldinger
    58

Standard Hvilke av disse kan forandre seg ved lavt stoffskifte?

VAr veldig mange her så lurer på om det er noen som forandrer seg ved lavt stoffskifte? Utenom de vanlige stoffskifteprøvene da?

Kommer fremdeles ingen vei med mine PLAGSOMME sympt. Finnes det en god endokrinolog i Stavanger?

Takk for svar.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

hei. ja det skorter ikke på prøver her.

Jeg går hos en slags privat endis i Oslo. Han tar ikke bare stoffskiftet,men hele kroppen, han tar også alle symptomer på alvor. Det at jeg er skjelven og kraftløs i kroppen tok han ikke bare som ett "stoffskifteproblem som du bare må leve med" men forklarte at mange HYPO`er får problemer med insulin og c-peptid, så det skulle bli bedre om jeg kuttet godt ned på sukkeret, og det hjelper faktisk(altså, når jeg er flink og ikke drikker cola...... )

Må bare igjen si at jeg er imponert over hvor nøye han er, ingen av mine symptomer ble ikke tatt på alvor. Og en kan og så kurses i stoffskiftet, og i kosthold.

Nå har jeg aldri i mitt snart 14 år og 2 barn`s tid som Hyper/ hypo vært hos en "offentlig" endis, for legen min syns ikke det er nødvendig.... så jeg har ingen erfaring med de.

Men lykke til skal du hvertfall ha!!!!!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    63

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av heisann
    Jeg går hos en slags privat endis i Oslo. Han tar ikke bare stoffskiftet,men hele kroppen, han tar også alle symptomer på alvor.
    ååå, skulle veldig gjerne vist hvem dette var, Heisann..

jeg ser at du har skrevet nederst at denne "endisen" er Oftebro. Off, ikke helt med idag jeg..beklager

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard Hva tror dere kloke hoder?

Snakka med ei idag som har brukt levaxin siden i sommer, hu har vært syk meldt i 1,5 år og blitt sjekket ut for alt.

Prøvesvarene hennes da hun startet med levaxin var Ft4 21, ikke målbar Tsh(hvertfall under referanseverdien) og lav T3(hu husket ikke hva den var, bare under referanseverdien den å).

Etter at hun startet med medisiner har hun blitt mye bedre, men mangler litt. Hun "eser" også ut v bruk av mel, så det har hun nesten kuttet ut. (her tenkte jeg obs obs cøliake om det skulle vanke antistoffer).

Hu går til en lege som er litt "tut-og-kjør" men gjør akkurat det hun bestemmer.

Hva tror dere? Jeg sa hun burde sjekke antistoffene og om den er høy starte med selen.

Høre med legen om Liothyroin siden T3 var lav(og hun har hatt no depresjoner).

+ sjekke alt som er av vitaminer, jern etc.

Kom gjerne med synspunkter som hun kan ha med til legen.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Tja, alt det jeg kan har jeg lært av andre på forumet her, så jeg er bare en etterplaprer. Men umiddelbart så stusser jeg over at hun har begynt på Levaxin ved ikke målbar TSH og FT4 så høyt oppe? Det er ikke prøvesvarene etter behandling med Levaxin siden i sommer du mener? Jeg har ikke hørt om noen lege som starter med Levaxin ved slike prøvesvar. Skal du sjekke opp det?

Ã… sjekke antistoffer er alltid lurt for å få en grundig diagnose. Likedan ferritin, vitamin B12 og vitamin D. Jeg har forstått det slik at vi som har stoffskifteproblemer bør ha ferritin høyt oppe for å føle oss bra. Du får sikkert mange bra råd om blodprøver av andre.

Liotyronin er veldig lurt å prøve! Det var mitt største problem da jeg tok bare Levaxin. Jeg hadde FT4 i 20-22 og legen turte ikke gi meg mer. TSH på 0,2. Men deprimert og trøtt var jeg hele tiden. Ved tilskudd av T3 i form av Armour har jeg sagt farvel til depresjonene og klarer meg med 6-7 timers søvn.
    Nå ammer jeg en baby og har en 3 år gammel gutt i tillegg. Står opp, føler meg i god form, tar sertifikat (Endelig!). Tenker for 7 år siden, da jeg bare orket å gå på jobb, sovnet på sofaen og la meg etter dagsrevyen...huff, det var ikke mye til liv!

Skriv ut denne artikkelen fra Tidsskrift for den Norske Legeforening, og gi den til din venninne. Hun kan ta den med til legen sin og be om å prøve T3. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1423906

Side 1 av 10 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. symptomer siden 1990?
    Av Lita i forumet Presentasjoner
    Svar: 11
    Siste melding: 18-02-10, 10:33
  2. Woodstock 40 år siden!
    Av Anisa i forumet Forum: Litt musikk
    Svar: 0
    Siste melding: 02-09-09, 21:51
  3. Les på denne siden om ME
    Av Tynn Tråd i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 18
    Siste melding: 01-02-07, 20:00
  4. Fra hyper til hypo..
    Av tollo i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 30-08-06, 22:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine