Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 103

Hybrid View

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard Jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke effekt

hei
    kan noen hjelpe meg litt. legen sier lavt stoffskifte ved disse prøvesvarene
    t4 11,2
    t3 4,3
    tsh 2,4
    og jeg har forstått at tsh skal være høyt ved lavt stoffskifte...? men han snakket også noe om noe blodverdier-eggehvitestoffer eller hva det var, men det vet jeg ikke hvordan ser ut på prøvesvarene
    og noe om b12 som er 500

takker for svar

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp til å forstå prøvesvarene??

Du har en flink lege som karakteriserer dette som lavt stoffskifte. Det er dessverre mange leger som overser slike prøvesvar.
    Og det er helt riktig at TSH, vel å merke når den fungerer, blir høy når fT4 blir lav. Kjertlen bruker TSH til å lage flere fT4 - for å si det litt enkelt.

Og din TSH-funksjon ser ikke ut til å være iorden.
    TSH produseres av hypofysen på ordre fra hypotalamus, og det kan være noe feil i begge to. Kalles sentrale eller tertiære forhold. Google på disse.
    Jeg har ikke sett noen helbredelsesmetode av dette. Man erstatter bare kjertlens manglende produksjon med stoffskiftehormoner i tabletform.

Dette regnes av behandlermiljøet som sjeldne tilfeller. Altså at man får lavt stoffskifte på den måten.
    Jeg tror slike tilfeller i stor grad blir oversett. Det er nok langt fler tilfeller enn de som finner veien inn i statistikken.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hjelp til å forstå prøvesvarene??

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    TSH produseres av hypofysen på ordre fra hypotalamus, og det kan være noe feil i begge to. Kalles sentrale eller tertiære forhold. Google på disse.
    TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

takker for svar og ja jeg har en flink lege. litt utenom det vanlige

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Takk anisa for denne linken, skal lese den nøye.Står i den situasjonen nu at legene mistenker dårlig/ingen opptak av levaxin jeg tar,kan dette være en av testene de snakket om at de skulle gjennomføre på meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Man kan lese mye ut av fT4 og TSH - især hvis man har tatt dem noen ganger.
    TSH skal respondere.
    Oppdager men at TSH ikke responderer som den skal, er det egentlig ikke annet å gjøre enn å erstatte hormonene som ikke blir produsert, altså sette igang med Levaxin - eller om man bestemerm selv, tyroide hormoner.

Man kan sjekke noen av de signalstoffene som er involvert, som TRH, prolaktin og MR-scanning av kjertlene.
    Men jeg har ikke hørt at det finnes annen behandling enn Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

jeg har begynt med levaxin og håper vi finner rett dose snart så jeg kan merke effekt. bare veldig sliten her og ikke noe energi.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard Jøss...har oversett noe på resepten..

min første resept på levaxin som jeg fikk i august mistet jeg etter jeg brukte den første gang. i dag skulle jeg på apoteket og fant der den gamle resepten og når jeg ser nøyere på den står det også liothyronin i tillegg!!!
    det står kun etter avtale med legen og jeg syns det er rart at apoteket jeg da brukte ikke har sett den-det står jo rett under...
    men når det er sagt så ha heller ikke legene min spurt spesifict etter hvordan det har gått med denne... skal ta blodprøver i januar så da får jeg jo snakket med han, men ble litt overrasket. han er på kontoret mandag så da får jeg ringe....
    regner jo med at jeg skal ta det i tillegg, men hva er det egentlig for og hvorfor tar man levaxin i tillegg til dette? leser på pakningen at det er vanlig med 20mg i tillegg så kanksje jeg bare skal ta det i morra

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Jøss...har oversett noe på resepten..

Sitat Opprinnelig skrevet av wonki Vis post
    regner jo med at jeg skal ta det i tillegg, men hva er det egentlig for og hvorfor tar man levaxin i tillegg til dette? leser på pakningen at det er vanlig med 20mg i tillegg så kanksje jeg bare skal ta det i morra
    Hej Wonki

Det er sørme en recept på "kombinasjonsbehandling" du har fået fra lægen. Mange skal kæmpe længe for at få lov til behandling med både T3 og T4.

Du kan dele tabletten og tage halvdelen om morgenen og anden halvdel på et tidspunkt mellem 12 og 15 (ikke senere). Du skal bare ikke blive "forskrækket" hvis du reagerer på den første halve Liothyronin med lidt mere energi end du er vant til. Efter længere tid med lavt stofskifte, glemmer de fleste hvordan det er at blive mere energisk. Men så er der andre, som slet ikke mærker virkningen de første dage. Det er meget forskelligt.

Du kan læse mere i forummet Kombinasjonsbehandling og lykke til med behandlingen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    aust agder
    Alder
    50
    Meldinger
    60

Standard Noen som måler temperaturen v økning?

føler jeg skriver innlegg på innlegg her he he, men ganske ny og så godt å kunne spørre, men altså er det noen her som målte temperaturen under armen når dere fikk diagnoser/ for å kontrollere øke eller minske dosen medisin? jeg går på levaxin.
    legen min har anbefalt dette. i tillegg til oppfølgende blodprøver altså, men jeg ønsker veldig å høre fra andre som har gjort det

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Høy dose Levaxin!?
    Av emma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-10, 16:09
  2. Har ikke god nok effekt av Levaxin
    Av Martha i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 15
    Siste melding: 09-06-10, 17:44
  3. Levaxin. Jeg føler at min dose ikke er helt rett!
    Av Silje T-S i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 1
    Siste melding: 06-02-09, 11:13
  4. Hva er en høy dose levaxin?
    Av flerengstrand i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 18
    Siste melding: 30-03-08, 17:09
  5. Hvor raskt merke en doseøkning av Levaxin?
    Av lolipop2000 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 6
    Siste melding: 10-07-07, 08:42

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn