Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Hybrid View
-
08-09-10, 18:52 #1
treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
tok stoffskifteprøver hos legen, tsh, fri4 og fri3 var innenfor referanseområdene... men anti tpo var op over 1000...! dette er vell veldig mye... og jeg trodde at når man først hadde fått disse antistoffene så kunne de ikke bare forsvinne og at det egentlig abre gikk en vei, og at det bare var et spørsmål om tid før det slo ut på de andre prøvene.
men legen sa at vi bare skulle se det an og ta nye prøver om 6 til 9 mnd! og at det abre kunne være en betennelsetilstand i skjoldbrukskjertelen og at dette kunne gå over og verdiene sunke igjen. stemmer dette?
er 24 år, kvinne og har overhode ingen symtomer på stoffskifte problemer... men er litt i tvil om hva som stemmer her.
mange i familien min har stoffskifte problemer.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-09-10, 19:12 #2
Sv: treenger litt hjelp angående anti tpo.. litt forvirret...
Ja, antistoffene kan godt gå ned.
Merk at blodprøvene innenfor såkalt normalen, det er helt vanlig at ft4 og ft3, selve thyreoideahormonene, er fremdeles innenfor referanseområdet som det riktigere heter, når man blir ganske dårlig av hypothyreose. Det er bare ganske få her som har hatt dem under referanseområdet.
Man kan gå lenge med begynnede lavt stoffskifte og ikke merke symptmer, men etterpå, i etterpåklokskapens tid, så hadde man symptomer allikevel.
Hvis du vil prøve å få ned antistoffene, så kan du prøve det som Elaine More skriver om, unngå ting som trigger antistoffene.
hun har egentlig graves, men det gjelder det samme for de antistoffene som for anti-TPO.
Ting som er kjent å trigge antistoffene:
jod
TSH
soya
gluten
røyk
ting man er allergisk mot, slik som pollen osv
stress
mye karbohydrater
mm
jeg har psotet den listen før, husker ike om jeg har glemt noe viktig
Å, gluten er noe å merke seg, mange har oppplevd at det hjalp, også når man har begynt på stoffskiftehormoner, at de virker bedre.
Du kan også vurdere å gå til en privat klinikk, 4M-klinikken, som har hatt flere pasienter som sluttet med stoffskiftehormonene igjen fordi de ble bedre. De ble rett og slett overmedisinerte etter at de fikk antistoffene under kontroll.
-
08-09-10, 19:20 #3
Du har fått gode råd. Ellers har selen (200-400µg daglig) vist seg å kunne senke antistoffene hos mange. D3-tilskudd (3000-5000IU daglig) virker balanserende på immunsystemet og det er også positivt, selv om man ikke har vist direkte påvirkning på antistoffene.
Positivt at legen din har tatt antistofftest så tidlig (du er ung) og enda bedre at h*n vil følge opp halvårlig.
Det er ingen kutyme på behandling av stoffskiftet her i Norge før antistoffene har påvirket kjertelen så mye at stoffskiftet allerede er redusert så mye at pasienten får symptomer. Men det finnes internasjonal forskining som ANTYDER at en tidlig behandling kan bidra til å redusere antistoffene og dermed KANSKJE stoppe atrofien gjennom en antistoffreduksjon før kjertelen er helt ødelagt.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
08-09-10, 19:33 #4
tusen takk for svar.
grunnen til at det ble tatt prøve av antistoffeene er fordi jeg har en liten gutt som ble født med ørlite forhøyet tsh verdier... går ikke på medsinener.. men en prøve som ble tatt når han var 1 år viste anti tpo på 400. men legen på sykehuset sa at disse antistoffene fremdeles kunne skylldes at han hadde de fra meg fra svangerskapet. derfor jeg ville måle min egen anti tpo for å se og jammen hadde jeg verdier på over 1000. ble tatt ny prøve av gutten min i går faktisk , han er nå 17 mnd. så får vi se da om de har gått ned eller om de hat steget. ber for at gutten min ikke har denne syldommen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
08-09-10, 19:44 #5
Det er jo bra det ble oppdaget da, og at det følges opp.
Håper som deg kvinne86 !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-09-10, 19:19 #6
Tja, og så var det grensene da og hva som er normalen?! Hva var TSH og S-Fritt T3 og S-fritt T4?? Så lenge du ikke har noen av symptomene på lavt stoffskifte så er det nok godt mulig at det er som han sier at du bare må vente. Jeg har over flere år hatt ett svingende stoffskifte og har vært hos endokrinolog på sykehuset for å teste kjertelen. Første gangen så fikk jeg vite at jeg var en tikkende bombe. Jeg kunne utvikle lavt stoffskifte når som helst, men var ikke innenfor hva han ville medisinere. Andre gangen så sa han også at det bare var å vente, ca 6mnd senere satte fastlegen meg på Levaxin for lavt stoffskifte, da var TSH 5,6 og utenfor område. Jeg hadde da også flere symptomer på lavt stoffskifte, som frossenhet, tørt hår, behov for mye søvn, lav toleranse for stress + +. Mine antistoffer har økt fra 75 i 2004 til >1300(laben jeg har brukt teller ikke lenger). Vet om andre som har antistoffer over 1000 uten å ha utviklet lavt stoffskifte. Du skal være klar over at mye antistoffer kan gi deg plager med ledd og muskler. Jeg har vært endevendt for reumatisme uten funn. Endokrinologen opplyste at det godt kunne være antistoffene som gå disse plagene. Har også lest her på forumet at andre har opplevd det samme.
Håper for din del at antistoffene forsvinner uten å ha ødelagt kjertelen. Det kan være andre grunner til at de der så vidt jeg har forstått.
Lykke til
. Og følg legens råd om nye tester om 6-9mnd. Sørg for å få utskrift hver gang slik at du kan følge med på utviklingen. Sørg også for å få tatt en fullstendig vitamin og mineral sjekk. Spesiellt vekt på ferritin, b-vit, d-vit, selen.
Orca
Orca's dagbok
-
08-09-10, 19:31 #7
Det blir jo spekulasjoner da, forhåpentlig av kvalifisert type

Siste først - jo, enkelte familier har mange stoffskiftesyke - andre har ingen.
Man finner ingen arvelige komponenter, men observerer jo fakta.
Tviler på at det forskes noe særlig på oss jeg da.......
Anti-TPO testen klages det endel på i fagmiljøet. Man henger seg opp i at 10% av de positive prøvene aldri utvikler kjertelbetennelse.
Nå er disse klagene gamle, og ref.området er satt opp til >100 nylig.
Dermed skulle testen være tryggere.
Men når det gjelder 1000-tall.....
Jeg må jo stole på hva jeg leser, og slike tall skal man kunne stole på, altså at du har en pågående kjertelbetennelse - thyreoiditt.
Enkelte typer kalles også Hashimotos.
Man kan jo anta at den er nystartet ?
De varer gjerne noen få år, og i den tiden vil kjertelen gradvis levere mindre og mindre stoffskiftehormoner, men i starten er det så mye ferdiglaget, og dette siver ut i blodet omtrent i samme takt som før, så blodprøver vil ofte vise normale forhold - endog økte verdier av fT3.
Så hva skal man gjøre ved det ?
Legene tror jo fullt og fast på at målinger som fritt T4 gjenspeiler hvordan DU har det. Derfor sier de gjerne : VI venter og ser.......
Om jeg får spørre : Ser etter hva da ?
Hjelper det noe å sette igang behandling "for tidlig " ?
Det hevder jo behandlerapparatet at det ikke gjør. Likevel vil man gjerne få en høy TSH og den eskalerer jo kjertelbetennelsen.
Det er også andre fordeler med tidlig behandling.
Så vet man jo etterhvert (de som følger med) at symptomer man går lenge med kan befeste seg og være vanskelige å bli kvitt. (les umulig)
Så behandler de jo med Levaxin da - er det den som virker så dårlig, at sammenlignet med ferske inntrykk av hva livet er, så faller behandlingseffekten dette preparatet er istand til å prestere - igjennom ?
Jeg tror MYE på dette !
Jeg mener, du har vel gått til legen forsi du mener noe ikek er helt riktig. Forlang å bli trodd på det, og gjennomsku sekkeplassering.
Når man er gått leeenge (for lenge!), kan man nok spore effekt av Levaxin.
Da vil alt være kjærkomment som kan bedre situasjonen.
Helbredningstilstander var iallfall svært langt unna i mitt tilfelle.
Vet ikke om du klarer å slingre deg gjennom mine fabuleringer - de er godt ment, kan jeg forsikre.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
Av Papillon i forumet BlodprøverSvar: 8Siste melding: 14-08-10, 18:02 -
Litt forvirret... om dette med kolesterol og hypothyreose
Av Carro i forumet KolesterolSvar: 10Siste melding: 10-02-10, 14:24 -
Forvirret og litt utålmodig
Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-03-09, 22:02 -
Et til spørsmål angående Anti-TPO, og levaxinøkning...
Av gretal i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 6Siste melding: 18-03-08, 22:02 -
Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-07-06, 00:25

Svar med sitat
Bokmerker