Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Hybrid View
-
27-08-10, 08:20 #1
Dosis en eller to gange dagligt
Hejsa
Jeg tager Erfa og er indtil videre på 120 mg, har ikke helt ramt den korekte dosis endnu, den ska stadig øges lidt.
Mit spørgsmål er: Hvad er jeres erfaringer, skal jeg tage hele min dosis om morgenen, eller er det bedst/mest skånsomt for kroppen at dele den i 2 og tage sidste dosis om eftermiddagen?
Hilsen HoneyhobFokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig
-
27-08-10, 09:04 #2
Sv: Dosis en eller to gange dagligt
Jeg tar hele dosen om morgenen, og har det helt fint med det.
Kjertlen produserer jo mest T3 om morgenen og nesten ingenting om kvelden. Paralellt forsynes jo kroppen med T3 fra de-jodinseprosessen som kontinuerlig omdanner T4 til T3.
Altså :
Vår situasjon, er at vi får våres kontinuerlige bidrag fra den T4 som er i ERFAen, mens den kortvarige får vi fra ERFAs innhold av T3.
Derfor mener jeg at morgendosering er det nærmeste man kommer den måten kjertlen gjorde det på.
Og det vil fungere hvis din de-jodinase fungerer normalt.
Prøv en morgendosering i noen måneder å evaluer hvordan den fungerer.
Hvis du får en formening om at det dannes for lite T3, kan du prøve å dele dosen og ta en posjon mitt på dagen også.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-10, 09:55 #3
Jeg tar min dose i fire posjoner, og har det best med det. Jeg ville forsøkt meg frem om jeg var deg! Jeg tar høyeste dose om morgenen, deretter faller det nedover. jeg tat også hydrokortison, så for meg er det enklest å ta det samtidig, når jeg våkner, kl 10, kl 14 og kl 17. T3 har jo begrenset levetid. Og jeg merket at å gå fra tre daglige doser til fire gjorde at kveldene ble enda mer velfungerende. I stedet for å slukne, kan jeg holde det gående ganske lenge frem til jeg legger meg. Det beste er vel at thyroidene tas på en slik måte at vi fungerer så normalt som mulig! og det kan være forskjellig fra person til person, som Finn og jeg for eksempel
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
27-08-10, 10:34 #4
Jo - det beste er å finne ut hvordan du fungerer best.
Vi er syke, det må vi ikke glemme.
Det kan være feil mange steder, og mye vet man enda ikke om alt sammen.
Så ikke heng deg opp i teorier og hvordan det er hos friske, det er hvordan du må ha det som teller.
Så mener jeg jo bare at man kan ha som utgangspunkt at man skjeler til hvordan kjertlen en gang doserte oss, så kan vi jobbe videre derfra.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-08-10, 11:21 #5
Jeg tar min dose på morgenen. Jeg har i perioder prøvd å dele opp,
men for det først så merker jeg ingen forskjell.
For det andre - så har jeg noen ganger glemt - eller pga mat ikke fått det til å passe - å ta siste tablett .
Jeg startet med en halv pille på julaften ifjor - og har saaakte (litt for sakte, kanskje) dosert meg oppover.
Jeg doserer nå på eget ansvar - skal gi legen beskjed om dette neste gang.
Legen har ingen erfaring med denne medisinen - og får ikke tak i den beste info'n om denne gamle medisinen:
ser mest på blodprøveverdiene
og vil derfor at jeg skal dosere ned.
De siste ukene har jeg tatt 280 mg (2x125 mg + 30 mg) -
dvs jeg har en boks med 125 mg og en med 60 mg
(60 mg lar seg dele og er rimeligere enn 30 mg).Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
DuoCort (Plenadren) - ny slow release hydrocortison = 1 tablet dagligt
Av Anisa i forumet HydrocortisonSvar: 4Siste melding: 16-11-13, 15:46 -
Høj Thyroid dosis !!
Av iluna i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 12Siste melding: 26-07-10, 10:51 -
Kan ikke øge dosis pga binyretræthed?
Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 08-01-10, 11:56 -
Hvor stor dosis?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 30-08-07, 14:15 -
Dosis - hvor meget må man øge?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-03-07, 13:07

Svar med sitat
Bokmerker