Viser søkeresultater 1 til 10 av 20

Hybrid View

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

Standard Lavt stoffskifte?

Hei alle sammen Ny her i dag

Jeg holder snart på å bli gær'n!

Går på levaxin 150 mcg og liothyronin 20 mcg (10x2). Gått på medisin siden 2005 nå.

Problemet mitt er at jeg lurer på om jeg egentlig hadde hypo i utgangspunktet. Da legen satte meg på medisiner, var disse tallene bakgrunnen:

FrittT4 9,6 ref 9-22
    FrittT3 5,2 ref 2,3-5,7
    Tsh 2,26 ref 0,20-4,0
    Ingen antistoffer

Jeg har ikke merka NOEN bedring som helst etter jeg begynte med medisin bortsett fra den aller første uka på levaxin. Har økt dosen uten å bli bedre, heller værre. Det jeg sliter med nå er jeg at jeg er ekstremt slapp, trøtt, har en jævlig kribling i hender og føtter (spesielt når jeg våkner), sover maks 4 timer om natta og våkner av at jeg har en ekstrem uro i kroppen, relativt høy puls, varm og blir fort svett ved fysiske anstrengelser, hjernen går på høygir (som å prøve å ta inn flere kanaler på en gang), jeg er på do gjennonsnittelig 4 ganger om dagen for å bommelomme (ikke løs avføring), i perioder er jeg sinnsykt skjelven på spesielt v.hand (problemer med å holde kaffekoppen oppe uten å skvulpe), sulten hele tida, ustabilt humør and the list goes on and on det værste er det med søvn uten tvil. Har tatt sovepiller og da har uroa forsvunnet, men etter jeg kutta de ut er jeg den samme igjen.

Nå er prøvene mine sånn her:

FrittT4 14,8
    FrittT3 5,5
    Tsh 0,01 (ikke målbar)

I følge prøvene er jeg ikke overdosert, men jeg føler meg slik. Min teori er at jeg er egentlig ikke hypo, men symptomene jeg har er pga. at kroppen får tilført kunstige hormoner når den egentlig ikke trenger det. Den jobber da på høygir for å holde produskjonen nede. Kan det ligge noe i det? Jeg holder seriøst på å tørne snart
    Jeg kan ikke huske at jeg sleit med søvn og uro før jeg begynte med medisiner. Dette er noe som har blitt værre med årene.

Monica
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Lavt stoffstifte?

hei Monica!

Så synd du ikke har blitt bedre med behandlingen din! Du har vært syk like lenge som meg, ser jeg. Slik jeg ser prøvesvarene dine har nok stoffskiftet vært for lavt selv om prøvesvarene ikke har vært utenfor referanseområdet. Om du er overdosert nå er vanskelig å si for meg, men t4 synes fremdeles ganske lav (men det kan kanskje syldes at du tilfører kunstig t3 i tillegg?)

Har du vurdert om du kan ha problemer med binyrene? I mange tilfeller der behandlingen av hypothyrose ikke fører fram, skyldes det at man har binyresvekkelse i en eller annen grad. Skjoldbrukskjertelens funksjon henger nøye sammen med binyrenes funksjon. Les mer om dette i underforumet Binyrer. Start feks med denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9035

Symptomene du har nå kan like gjerne være symptomer på at binyrene dine sliter og trenger støtte. Uro, søvnløshet, konstant sult er typiske symptomer på dette.

Om du ikke har sjekket binyrefunksjonen, ville jeg ha startet der. Egen erfaring tilsier at dette er veldig viktig!

Mvh Rufus

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Innledende prøver syns jeg viser at TSH ikke kan bli så høy som en fT4=9 krever. Når det ikke finnes antistoffer mot kjertlen er denne iorden - den får bare ikke nok TSH å jobbe med av kontrollsenteret.
    Det kalles også sentral (eller tertiær) feil.
    I slike tilfeller syns jeg man bør ta en Jodprøve.
    Slik mistanke er jobb for spesialister.

Men det er somregel ingen vei utenom å begynne å tilføre stoffskiftehormoner.

Så vil jeg jo også mene at du ikke responderer godt på Levaxin - prøv en annen hormontype.
    Jeg hadde tilsvarende problemer og ble utredet for binyreproblematikk på Aker - som viste at noe var galt, men det ble ikke gjort noe.
    Noen måneder senere skiftet jeg ut Levaxinen med Armour og problemene forsvant. Jeg dro da tilbake til Aker for å fortelle det, og for å tilby en ny test - med det ville de ikke.
    Og det var skuffende å oppleve at de ikke ville ta sin egen behandling opp til revisjon.

Så jeg mener problemet kan være at Levaxin ikke virker tilstrekkelig på enkelte av kroppens mange celletyper.
    Feks på binyrenes ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    62
    Meldinger
    409

Er helt enig med n`Finn,
    prøv et annet hormon,
    men det er også sannsynlig at binyrene sliter, veldig greit å gi dem litt støtte og mat først som sist,
    jeg var dårlig på levaxin men har fått et nytt liv etter bytte til erfa
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

Tusen takk for svar alle sammen Jeg mener at legen har tatt de blodprøvene som hører til binyrene. Dhea, kortisol og c-peptid (han sa at insulin og kortisol jobber sammen). Men det er kanskje ikke nok?

Uansett hvor trøtt og sliten jeg er, så får jeg ikke sove!! Sov litt mer i natt faktisk, men da jeg våkna var jeg kjempestressa! Helt jævlig følelse. Denne uroen forsvinner i løpet av dagen. Stressfølelsen er ikke reell da jeg ikke har noe som stresser meg om dagen. Er sykmeldt og har bare meg selv å tenke på. Ingenting jeg må gjøre.

Mensen har vært borte siden mai også. Før det var den borte i 16 mnd (fikk den igjen mai i fjor) Tok alle prøve som hører med, men fant ingenting som sa hvorfor den var borte.

Vet ikke om det er verdt å nevne, men gjør det likevel. Har alltid hatt veldig behov for søtt, men sukker holder jeg meg unna. Har tilfredstilt suget med pepsi max, tyggegummi, pastiller og masse suketter/flytende natreen. De siste årene har det i gjennomsntt vært halv liter pepsi max om dagen, 2 pakker tyggegummi og opptil 70 suketter på det værste (så og si alltid ca 30 i løpet av dagen) Skal prøve å venne meg av det nå, for jeg vet det ikke er bra i disse mengdene. Er på dag 3 nå uten. Allerede første dagen uten merka jeg at magen var FLAT! Alltid vært sinnsykt oppblåst og mye gass....veldig mye
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Aug 2010
    Meldinger
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    Er helt enig med n`Finn,
    prøv et annet hormon,
    men det er også sannsynlig at binyrene sliter, veldig greit å gi dem litt støtte og mat først som sist,
    jeg var dårlig på levaxin men har fått et nytt liv etter bytte til erfa
    Erfa er det noe nytt? Det er naturlig tyroksin?

Glem det. Leste om det nå ;)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

http://thyroid.erfa.net/
    http://www.erfa-sa.com/thyroid_en.htm

Er jo det som er lettest å få i Norge - men det finnes mange preparater - det er nesten sånn at hvert land har sitt.
    Fastlegen søker om registreringsfritak på ERFA for ett år om gangen.
    Det tar noen uker første gangen, siden er det som vanlig.

ERFA er et preparat av en type som kalles Tyroider.
    Hormoner er ikke arts-spesifike, så vi kan bruke fra alle pattedyr.
    De frysetørres ut av tyreoideakjertler fra gris. Det har man gjort, med hell, siden 1860 (?) og den industrielle uvikling har stadig skaffet bedre produkter.

Selv mener jeg at noen mennesker bedre kan bruke denne type, og mener mange på forumet har hatt bedring av å bruke denne typen.

Om du er av dem, er ikke godt å si før du har prøvd.

De hormonene som brukes idag, er syntetiske. Som feks Levaxin. Og innholdet er pro-hormonet T4 som etter noen uker i kroppen blir til stoffskftehormoner.
    Tyroidene inneholder alle hormonene i kjertlen - ikke bare T4.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  3. svimmelhet og "lavt blodsukker" ved lavt stoffskifte
    Av isa1 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 11-06-09, 19:54
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn