Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Tråd: Normale verdier????
Hybrid View
-
05-10-05, 19:11 #1
Normale verdier????
Hei -jeg er ny her og var for en måned siden hos fastlegen og tok en rekke blodprøver. Grunnen til det var at jeg har hanglet lenge, spesielt har jeg vært tappet for energi, hatt mye migrene og det har i tillegg føltes som om hodet har vært innhyllet i en tåke. Jeg er småbarnsmor med tre barn i alderen 5 til 13 år og i full jobb, og har vel ikke alltid vært flink til å lytte til signalene kroppen har gitt underveis,nå er jeg kjemperedd for å "tryne" skikkelig... Prøvene er i følge legen normale og det er jo fint, men jeg er fremdeles helt energiløs - når arbeidsdagen er ferdig og middagen servert, da kræsjlander jeg på sofaen. Har heldigvis en flott mann som er psykolog, og han hjelper meg så godt han kan...
Er det noen her som kan se på mine prøvesvar?? Er de fine ????
B-12 307
Urinsyre 313
ALAT 13
Alk.fosfater 54
Gamma GT 16
Ferritin 19
Fritt thyroksin 12
TSH 2.56
Fritt T3 5.0
Prolaktin 406
Hilsen Lille
-
05-10-05, 19:38 #2
Alt er liksom litt lavt, men såvidt innenfor grensen i referanseområdene.
Jeg syns det er for lettvint å si at alt er iorden da !
Referanseområdene er ganske vide fordi det er normalt med store svingninger for flere av parameterene. Men altså - svingninger. Det skal og kan ikke tolkes som normalt når verdier ligger å er lave i lengere tid.
Det er vanskelig å si hva du burde gjøre, men har du stoffskiftesymptomer så ville jeg tatt en anti-TPO for å sjekke helsa til kjertelen. Dernest er vel ferritinen for lav, og det mangler kortisolsjekk.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
05-10-05, 22:56 #3
fritt t4 er 12, og hvis du går slik lenge vil du få flere og flere hypo-symptomer.
Det er flere som har postet her med symptomer og ft4 på 12 eller sånn.
Din TSH er begynt å gå opp, normalt er veldig tett ved 1. Opp til 1,5 er normalt. Din TSH er allerede 2,5.
Jeg merket en stor farandring når mn TSH gikk over 2. Da ble jeg veldig sliten og mer frossen.
Du trenger flere prøver om et par-tre måneder.
Ta alltid dene prøven om morgenen siden tallet om ettermiddagen er halvparten så høyt.
<og denne gangen må du få antistoffprøer, det er en rubrikk på anti-TPO på skejmaet som er den relevante antistoffprøven.
Det fins en til, TRAS, men den er for hyperthyreote. (veldig lav TSH)
-
06-10-05, 16:15 #4elin* Gjest
Hei Lille
Jeg gjorde meg noen tanker om min egen historie da jeg leste innlegget ditt. Jeg hanglet i flere år før jeg i 2003 fikk overtalt legen til å få prøve Levaxin, selv om prøvene mine var "fine". Nå, 2 år etter, har jeg gått i veggen for alvor og er nå sykmeldt. Har jobbet fullt og hatt fullt kjør i 15 år. Migrene oppsto hos meg helt plutselig for 5-6 år siden, og når jeg ser tilbake tror jeg alt dette henger sammen.
Jeg er nå igang med hydrokortisonbehandling pga svak binyrebarkfunksjon og håper at dette skal gi meg ihvertfall noen av kreftene mine tilbake.
Føler at jeg i alle år er blitt avvist med at dette er psykisk og at det ikke er noe galt med meg, selv om jeg kjenner at det er det.
Mitt råd: Ta signalene fra kroppen din på alvor - kanskje trenger du medisiner eller tilskudd, kanskje trenger du å trappe ned arbeidsbelastningen (selv om det kan virke som et nederlag eller en umulighet, det gjorde det for meg...) - du kjenner kroppen din best og må lytte til den!
Hvis du ikke har en lege som tar deg på alvor- forsøk å finne en som gjør det! Leger som tar denne type problemstilling på alvor vokser dessverre ikke på trær.
Ut fra prøveresultatene dine ville jeg bedt om B12-tilskudd i sprøyteform (noen leger gir tilskudd ved verdi 300 eller lavere). Jerntilskudd må også vurderes, siden du sannsynligvis har lav ferritinverdi (du bør legge ut prøvesvar med ref.verdier, da disse kan variere fra lab til lav avhengig av metode som benyttes). Kanskje kan dette være nok til å få deg igang igjen, be legen om å få prøve, det kan ikke skade.
Dette er ikke ment for å skremme deg, men følte jeg måtte svare deg da jeg kjente meg igjen
Lykke til
Hilsen elin
-
07-10-05, 11:04 #5
Hei.
Takk for fine tilbakemeldinger. Jeg har jo ingen diagnose, og har vel begynt litt som dektektiv selv. I min familie er det flere som har hypothyreose, blant annet min mor, det var derfor naturlig for meg å tenke i de baner da jeg for 4-5 år siden merket at kroppen min ville mindre enn hodet. Nå er det slik at jeg ikke liker å gå til legen, og det var fem år siden sist jeg hadde vært der, og i løpet av de årene har jeg blitt slappere, trøttere, lagt på meg, nedsatt hukommelse dvs. de typiske tegnene som dere med lavt stoffskifte sliter med. Når det viser seg at prøvene mine er innenfor referanseområdene synes jeg det er fint - har ikke lyst til å begynne med Levaxin hvis jeg ikke behøver, men jeg føler meg IKKE bra. Nå har jeg lest mye her inne om binyrebarken, og hva som skjer i kroppen når man har "brent lysene i begge endene" over mange år, og hva lavt stoffskifte kan gjøre med binyrene. Jobber selv i helsevesenet og jeg spurte min lege (hun er forøvrig veldig grei) om å måle kortisolmengden i blodet og DHEA, men hun sa at det var ikke nødvendig og at verdiene varierer sterk i løpet av et døgn. For å gjøre en lang historie kort - legen ringte meg i går og sykemeldte meg fordi blodtrykket mitt er for høyt (gikk med 24 timersmåling forrige uke), hun mener mine plager er relatert til stress og beordret meg til å ta det med ro noen uker. Tror nok hun har rett, og skal selvsagt følge hennes råd, klarer uansett ikke å gjøre så mye med den energien jeg har. Til Elin - brukte du Levaxin i 2 år og følte at det fungerte? Deretter ble du dårlig, hva gjør du nå?? Hilsen Lille
-
07-10-05, 11:11 #6
Mange på de utenlandske forumene har kommentert at blodtrykket gikk ned til normalt etter at de enten begynte på stoffskiftehormoner, eller kom opp på en riktig dose.
Jeg synes du skal følge opp blodprøvene over tid nå.
Ta alltid prøver tidlig om morgenen.
Ved lavt cortisol er vanligvis blodtrykket heller lavt.
Hvis blodtrykket varierer mye mellog liggende og stående (legen bør ta blodtrykket slik ved spørsmål om lavt cortisol) så har du noe lavt cortisol.
Husk at alt med sukker stresser binyrene ekstra mye, så det er lurt å kutte ut all sukker.
Dessuten må man legge seg kl.22 med slitne binyrer. Regelmessig.
-
07-10-05, 12:05 #7
Kupper tråden litt her jeg. Dette har jeg ikke lagt merke til før Nora.
Opprinnelig skrevet av nora
Gjelder det alle stoffskifteprøver? Tar de alltid på ettermiddagen jeg fordi jeg kommer meg ikke opp om morgenen? Er dette veldig viktig?
Legger til at jeg har lavt blodtrykk 100/60. Kan du tolke det for meg i forhold til hypo og evt binyreproblematikk.• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
07-10-05, 14:21 #8
Lavt blodtrykk er ett av symptomene på dårlig fungerende binyrebark. Høyt blodtrykk henger derimot ofte sammen med lavt stoffskifte.
-
09-10-05, 22:31 #9
Når du er medisinert med levaxin, er TSH lavt både om morgenen og om ettermiddagen.
Skal være ihvertfall.
Det er da viktig ikke å ta sin levaxin om morgenen når man tar prøver, men at man tar dem etter prøven.
Ft4 vil være 20-25 % forhøyet når man tar prøver etter at man tar sin levaxin og vil gjøre at man får en for lav dose.
Ft4 skal som kjent ligge i øvre halvdel av referasneområdet når man går på levaxin, gjerne to tredeler opp.
Hvor, er individuelt.
TSH kan da være rundt 1 eller 0,3 eller lavere, det er også individuelt.
Min er 0,02 når jeg har ft4 og ft3 i øvre halvdel.
I nedre halvdel er jeg hypo.
Lignende tråder
-
Normale verdier...men alle symptomer - får ikke hjelp!
Av tessan i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 8Siste melding: 14-06-10, 20:58 -
Normale verdier, fortsatt dårlig form.
Av Evelina i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 33Siste melding: 26-03-10, 23:28 -
Hjertebanken og uro med normale tal
Av Louise i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 2Siste melding: 20-06-07, 19:04 -
Hva er normale verdier på calsium, kalium og kreatinin?
Av Linn i forumet Normalverdiene?Svar: 7Siste melding: 13-11-06, 18:48

Svar med sitat
Bokmerker