Viser søkeresultater 1 til 10 av 15

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard T4 - ikke sikkert at den bør tas om morgenen

Denne studien - selv om den var veldig liten - antydet sterkt at hormonopptaket var bedre når tabletten ble tatt på kvelden.
    http://thyroid.about.com/od/thyroidd.../a/bedtime.htm

The researchers suggested several explanations for the results:

•Even when waiting at least 30 minutes to eat, breakfast may be interfering with the intestinal absorption of levothyroxine thyroxine.
    •“Bowel motility is slower at night,” which means that it takes longer for the levothyroxine tablet to transit through the intestinal system, resulting in longer exposure to the intestinal wall, and therefore, better uptake of the medication.
    •The conversion process of T4 to T3 may be more effective in the evening.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: T4 - ikke sikkert at den bør tas om morgenen

Er intressant å lese slike studier.
    Og det er bra at de utføres og publiseres - også selv om man kan undre seg over feks. hvilket fokus studien har.
    Til denne, ville mitt eget fokus likevel vært avgjørende for meg.

Jeg mener likevel at det ikke bør være når mulighetene for best opptak av en syntetisk tablett som skal avgjøre når en bør ta den.
    Mitt fokus vil være hvordan kroppen vil ha dosen servert - og når.

Kjertlens produksjon av T4 og omdannelsen av denne er vel noe som trøstig pågår uten særlig døgnvariasjon. Hvis det ikke kommer oppdagelser som kan vise til noe annet, kan mye tyde på at tidspunkt for inntakelse av T4-dosen ikke er av stor betydning for kroppen.
    Tdligere studier har vist at man maksimalt kan oppnå en opptaksprosent på 80%.
    Det denne studien kan vise, er at denne kan øke noe ved kveldsdosering.

T3 fremtrer helt anderledes i kroppen, med tydelig doseringstidspunkt på morgenen. Den har i motsetning til Levaxin ingen opptaksproblemer og tas opp 100% uansett tarminnhold.
    Så studien gjelder altså ikke Liothyronin og Thyroider.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Det jeg tenker når jeg leser sånt er at det nok er en fordel å få til et så stabilt opptak av t4 som mulig. Siden dette er et lagerhormon så er det greit å ha "nok på lager til enhver tid".

Dersom lageret blir mer jevnt og stabilt av påfyll om kvelden - lenger unna annen mat - så er det flott, men mengden er tross alt noe som også kan fikses med sterkere dose - stabilliteten i opptaket er noe annet.

En annen ting i studien som jeg synes var MEGET interessant er at også t3 steg hos pasientene. Det KAN jo bety at det er gunstigere for omdanningen også at t4 tilføres på kvelden.
    Researchers reported that taking medication at bedtime, rather than the morning, results in “higher thyroid hormone concentrations and lower TSH concentrations.” TSH decreased and Free T4 levels rose in all patients by changing thyroxine ingestion from early morning to bedtime and T3 levels rose in all but one subject. And TSH decreased irrespective of the starting TSH levels, suggesting better absorption of the thyroid medication when taken in the evening. Interestingly, the researchers found that the circadian TSH rhythm -- the typical daily fluctuations of TSH that occur during a 24-hour period -- does not vary.

Er forøvrig enig i at man må poengtere at t3-tilførende medikamenter - enten de er syntetiske eller animalske - er en helt annen trille.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Jeg har prøvet at tage t4-medicin både om morgenen og om aftenen. Jeg kunne ikke mærke nogen som helst forskel og tror, man bare skal indrette sig, som man føler det bedst. Fx kan medicinen hos nogle - fx mig - give lidt ekstra varme, og det kan være en hjælp eller det modsatte. Jeg har nogle gange taget en halv tablet om aftenen udover dosis, hvis jeg har frosset på hypo-måden, så ingen tæpper rækker ...

Men nogen stor forskel som kunne komme af tidspunktet for indtagelsen har jeg aldrig oplevet, i hvert fald.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Tankevekkende artikkel om medisinering

Denne artikkelen tar for seg medisinering og tidspunkter på en kortfattet, åpen og tankevekkende måte.
    http://www.endfatigue.com/health_art..._at_night.html

Jeg ser iallfall for meg å flytte levaxinen min til kvelds og jerntilskuddet til morgenen i stedet - slik at blodet er fullt av t4 når omdanningen piskes igang...

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Tankevekkende artikkel om medisinering

Nok en studie som bekrefter bedre opptak av t4 tatt om kvelden.
    Referert av Mary Shomon
    http://thyroid.about.com/od/thyroidd.../a/bedtime.htm

That study was conducted between April 2007 through November 2008m, and the results were reported on in the 2010 Archives of Internal Medicine article. The study was a randomized double-blind crossover trial. Ninety patients completed the trial, which involved a six-month period of taking 1 capsule in the morning and 1 capsule at bedtime, with one capsule active levothyroxine, the other placebo, and a switch at the three-month point. The researchers evaluated thyroid hormone levels, as well as creatinine levels, lipid levels, body mass index, heart rate, and quality of life parameters.

The researchers found that the patients taking nighttime levothyroxine had a drop in TSH of 1.25 -- which is a significant change. They free thyroxine (Free T4) level went up by 0.07 ng/dL, and total triiodothyronine (Total T3) went up by 6.5 ng/dL. According to the researchers, there were no significant changes in the other factors.

The researchers concluded that, given the improvement in thyroid hormone levels, physicians should consider prescribing levothyroxine to be taken at bedtime.
    Min utheving.

Jeg mener dette er viktig fordi det sier at opptaket er bedre av medisinen tatt om kvelden. Det er også viktig at å innse at TSHen faller som følge av MER t4 og t3 i blodet. TSH faller ikke isolert fra de andre parametrene.

Denne studien sier altså IKKE at t4 virker anneledes tatt om kvelden kontra tatt om morgenen. Den sier bare at t4 tas bedre opp om kvelden og at man antakelig trenger en litt større dose for å oppnå samme verdier dersom t4 tas om morgenen. (Man er fremdeles avhengig av en god omdanning, altså. )

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Interessant!

Er det noen som kan forklare hvordan man omregner ng/dl? Jeg får ikke så mye ut av de verdiene som er oppgitt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: T4 - ikke sikkert at den bør tas om morgenen

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Interessant!

Er det noen som kan forklare hvordan man omregner ng/dl? Jeg får ikke så mye ut av de verdiene som er oppgitt.
    Prøv om du kan finde noget brugbart her:
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    372

Okei, da har jeg for fritt T4: 0,07 (ng/dL) * 12,87 = 0,9009 pmol/L

Det er ikke all verden. Totalt T3 har jeg ikke noe forhold til.

Lignende tråder

1. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  2. Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
    Av Alani i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 51
    Siste melding: 18-05-05, 19:30

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine