Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
Tråd: Høy Ferritin.
Hybrid View
-
20-06-10, 03:53 #1
Høy Ferritin.
Kan høye verdier på Ferritin rote til stoffskifte?
Jeg har veldig høye verdier på akkurat Ferritin. Ligger og vakler fra 540-650 over flere år. (jeg har faktisk også noen enkelte målinger på 900 og 1000) Den skal ligge på mellom 20-250 refverdi.
Det er tatt gentest uten at de fant noe feil med det, så legene har ikke noen spesiell diagnose som gir de høye verdiene. De bare har godtatt at de er høye.
-M-
-
20-06-10, 10:11 #2
Sv: Høy Ferritin.
Jeg vil tro det er sannsynlig at det henger sammen også den veien ... siden lavt stoffskifte og lave jernlager ofte går hånd i hånd.
Men om det er en årsak eller en følge - det vil jeg ikke gjette på.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-06-10, 11:21 #3
Hei..
Du hører tydeligvis ikke inn under noe normalområde!!! med høy ferritinverdi og høy FT4 / lav TSH.
Høy ferritin øker jo normalt om man har aktive betennelser i kroppen, eller hemakromotose, akutt leukemi m.m, men regner med at alt dette er sjekket ut siden du har hatt dette i flere år. Akutt leukemi ville jo ikke vært så akutt lenger. Ser ikke prøver for total jernstatus i prøvene du har listet i annet innlegg.
Ferritin er ca. 30% av jernet i kroppen som er bundet til protein-jernforbindelsen transferritin. Jern taes opp fra tarmen i en aktiv prosess. En del av det som taes opp binder seg umiddelbart til plasmaprotein (transferritin)først og fremst i leveren. Det jernet som ikke taes opp i tarmen binder seg til ett annet protein og er den intracellulære lagringsformen for jern. Det bindes da mer jern i etitelcellene. Ferritin alene sier således lite om total jernstatus i kroppen. Regner vel med at det også er sjekket ut - legene bruker ikke å la slike ferritinverdier gå ubemerket hen. Men i teorien kan du jo ha jernmangelanemi selv med slike ferretinverdier - hvilket er vanlig sammen med hypo og har da ofte sammenheng med evne til å produsere og ta opp B12 og folat å gjøre.
Fra en anne tråd der du skriver:Bare kjapt sett på blodprøvesvarene du har lagt ut og uavhengig av lab gir jo en mikroskopisk endring i TSH store utslag på FT4 og 3. Bare en tanke kan ikke se noe svar på gentestene du skriver om.Jeg er en person som fungere best desto lavere TSH'en ligger. <0,02 er perfekt, over 0,06 føler jeg meg skrall.
Har lett litt igjennom innleggene dine, mulig jeg har over sett noen prøvesvar men leter etter TBG (Tyroidea Bindende Globulin) Hvis det ikke er nok TBG, kan det bli for mye ledig skjoldkjertelhormon tilgjengelig for cellene. (Som det ser ut som du har) Selv om dette ikke høres ikke ut som et problem, vil forhøyet fritt skjoldkjertelhormon (TF4) lukke ned reseptorstedene og kan derfor forårsake hyposymptomer, til tross for høyt fritt skjoldkjertelhormonnivå. Den vanligste årsaken til dette er forhøyet testosteron hos både menn og kvinner. Så det var tatt SHGB men hva med testosteron?
H:-)
-
20-06-10, 12:51 #4
Hej
Håber, det ok med et spørgsmål her:
Findes der et andet ord for ferritin? Jeg spørger, fordi jeg ikke kan finde noget som helst om det i mine blodprøver ....
Nielsigne
...og jeg har søgt på nettet og gjort ved ....
-
20-06-10, 13:02 #5
Prøv Medical Dictionary: http://sv.dict.md/
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-06-10, 15:24 #6
Testosteron> refverdi> 9.0-31 målt verdi 29,8 (kun tatt en gang)
Jernmetning>refverdi>15-57 målte verdier varierer mellom 28 som laveste og 43 som høyeste fra mnd til mnd, men kan også ligge et sted imellom.
SHGB>refverdi>15-85, målt verdi 178
TBG kan jeg ikke finne noe sted, så det er nok ikke tatt prøve av den.
Genprøver i.f.m høye FT3 og FT4 verdier som ble tatt på Rikshospitalet i Mai har jeg ikke fått svar på enda.
Gentest som ble tatt i forbindelse med Ferritin i fjor en gang viste ingen feil.
-M-
Lignende tråder
-
Lavt Ferritin
Av Maia i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 29-08-07, 19:58 -
Lavt ferritin
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 04-04-07, 08:30 -
Ferritin og hjertebank...
Av Maia i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 8Siste melding: 22-02-07, 10:44 -
B-12 og ferritin
Av pusur i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 24-04-06, 14:11 -
Ferritin
Av i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 12-09-05, 12:47

Svar med sitat

Bokmerker