Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

Standard Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Jeg har i mange år,til og fra hatt lange perioder der jeg har hatt masse migrene men også bare anfall med synsforstyrrelser. I periodene med synsforstyrrelser har jeg hatt sterke muskelsmerter og andre tegn på lavt stoffskifte. I forkant av min oppstart på Levaxin og Liothyronin hadde jeg over ett år mer enn 26 anfall med slike livsbegrensende synsfenomener.

Etter oppstart med Levaxin og Liothyronin har jeg til dags dato ikke hatt ETT slikt anfall engang, helt utolig og må ha noe med medisineringen å gjøre..

Flere som har opplevd lignende??
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Villa Gjest

Standard Re: Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Hei, Biff!

Jeg er mor til en jente på snart 12 år, diagnostisert med Hashimoto´s for nesten 2 år siden. Hun var virkelig dårlig, med TSH-verdi på over 120. Hun fikk Levaxin og beskjed om at hun ville bli bra innen 1/2 år. Så utrolig feil! Formen hennes ble i grunnen bare dårligere og dårligere til tross for stadig mer normale blodverdier.

Etter vel 1/2 år ble hun satt på glutenfritt - og magen roet seg helt, i alle fall! Etter 10 mnd var jeg sikker på hun skulle prøve en medisin-variant med T3. Det ville legene ikke! Alle prøver for ME ble tatt. Like etter fikk hun sitt første mireneanfall - synsforstyrrelser på ene øyet, en utrolig smerte i hodet, temperaturen hennes var under 36 grader og allmentilstanden virkelig dårlig. Det var veldig skummelt!

Hun fikk imigran nesespray - den har virket fantastisk effektivt, må sies. Men - da jeg spurte nevrologen om det kunne hjelpe å endre stoffskifte-medisinen til en kombinasjonsbehandling, visste de ikke om det ville hjelpe. Jeg hadde lest denne siden, blant mye annet - og tusen takk til deg, Biff, som delte informasjonen din her!! For - vi fikk omsider en annen enkrinolog - og datteren fikk endelig kombinasjonsbehandling.

Nå har hun har ikke hatt migrene/anfall på 4 måneder! Ikke i nærheten en gang! Og hun som fikk dem tettere en gang pr mnd! Det går ellers sakte fram på andre fronter også, så nå håper vi det har snudd! Og at jenten kan få bli fri - og uten alle disse plagene etterhvert!!! Det er en virkelig lang vei å gå for å bli bra, og jammen har det vært mye tungt, vanskelig og arrogant underveis! Men - nå ser det lysere ut - og hun SKAL få livet sitt igjen!!

Med beste hilsen Villa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Så utrolig godt å høre.
    Jeg fikk starte på NDT etter kun et halvt år på levaxin og antakelig med økende sykdomsutvikling i 5 år før det. Jeg merket bedring av ting fra år til år i iallfall 2 år, sannsynligvis mer. Mye "småplager" som jeg ikke trodde var relatert har kroppen "fikset" over tid på rett medisin.
    Så ha høye håp for jenta di - hun blir nok bedre og bedre. Hun har nok vært skikkelig heldig med deg som kjempet sånn for henne.

(Jeg vet ikke om kombinasjonen hun har fått er helsyntetisk eller NDT. Vær obs på at de er litt forskjellige iogmed at NDT er naturlig "bufret". Hvis hun har syntetisk behandling kan det være verdt å ha i bakhodet dersom det skulle oppstå problemer seinere.)
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Villa Gjest

Standard Re: Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Tusen takk for svar, smgj!

Datteren min går på syntetisk T3 og T4 - 2 x 5 microgram T3 og 75 microgram T4 pr dag. Jeg kjenner at jeg lurer på om det er det beste - har lest så mye fint om NDT. Hun har hatt veldig høye anti-TPO verdier hele veien, om hun har antistoff mot tyroglobulin vet jeg ikke. Det har de ikke målt. Så mitt spørsmål er om det er mulig å gå på NDT med Hashimoto´s, selv med høye antistoff-verdier?

Har tenkt vi må bare prøve ordentlig på det vi har nå, men hun sliter sånn med vondt i beina - det har hun gjort hele tiden, og vi som trodde det var voksesmerter!!! Jeg lurer på om det må NDT til for at det skal bli bedre? Og jeg er også bekymret for skjelettutviklingen, ettersom den syntetiske ikke inneholder kalsitonin, og jenten er i full vekst.

Jeg har mest av alt vært bekymret for at hjernen ikke har klart å skape nok energi til det den skal, og derfor er det fremskritt med den syntetiske, og det synes jo bedre nå, med bortfall av migreneanfallene. Men - kan jeg spørre hva du ser for deg er den beste medisinen? Eller hva skal jeg se etter, om det er mer å hente på å bytte til NDT? Det kan hende jeg spør helt umulige spørsmål, jeg føler bare at det er så utrolig vanskelig å finne svar, og jenten min har hatt det så tøft i sitt unge liv!

Med beste hilsen Villa

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Min helt 100% subjektive oppfatning er at NDT inneholder hormoner på samme måte som kroppen hadde laget dem selv... og at det (selvfølgelig) er bedre for de som kan bruke det. Når det er sagt så er det folk som både trives og foretrekker syntetisk. Jeg kan ikke underslå de erfaringene.

Med hensyn til hashimoto's så kan jeg bare si at det er det jeg har og at mine antistoffer ved siste måling var ned så godt som på normalnivå. Kroppen min husker selvfølgelig hvordan disse skal lages, så jeg er ikke frisk og klarer meg ikke uten medisin... men det irritasjons- og stressnivået i kroppen som understøttet produksjonen av antistoffer er godt redusert.
    Jeg vet det verserer historier om at man ikke skal ha NDT på hashimoto's, men min egen erfaring stemmer ikke med de påstandene. For meg antar jeg at kutting av gluten var det viktigste redskapet for å få dem ned, samt selen og jod, samt gjenoppbygging av mage-tarm. Men sannsynligvis er dette individuelt. Det som måles som "antistoffer" er da heller ikke helt ensartet... kanskje er det ulike varianter som kan forklare hvorfor vi reagerer forskjellig.

Effekten av calsitonin fra NTD tror jeg ikke at jeg har sett forskning på i det hele tatt. Men for en jente i vekst... hadde jeg tenkt det samme som deg. Om mulig... må det da være aller best med det som inneholder alt dersom den kan brukes? En annen side som jeg hadde i bakhodet da jeg skrev til deg er at mange på liotyronin sliter med at den ikke er bufret. Den blir for sterk når den blir tatt opp og for svak etterpå siden den har så kort halveringstid - det er derfor en del av de som bruker den deler den opp i små doser og tar utover dagen. Den som er i NTD er derimot bufret og oppleves som "myk".

Problemet med symptomer og stoffskiftesykdom er å få folk til å forstå at med forstyrrelser i stoffskiftet så slår det ut på
    - mindre viktige ting (hår/negler/hud... etc)
    - der hvor ens personlige genetikk har gitt en svakhet
    først... Det er som med annen sparing - resultatet av en sparekampanje er forskjellig fra person til person, så også resultatet på kroppen for en stoffskiftesyk.
    Så ja - smerte i føttene kan godt være et symptom for henne.
    En annen side er at det tar TID for kroppen å selvreparere. Selv etter å ha fått medisin og selv om man er ung eller "relativt ung". Så dere må følge med om smertene kommer sjeldnere/ blir svakere eller om de er uendret eller blir verre.

Når det er sagt og jeg har lovpriset NDT ut fra min personlige erfaring, så er det nok antakelig enda vanskeligere å få en lege til å skrive ut NDT til et barn, siden det nok er enda færre som har erfaring der. Dog skal det være en pasienthistorie her inne et sted om en mor og datter som begge er stoffskiftesyke og nå på NDT etter en lengre kamp. Datteren er nok noe eldre enn din, mener jeg. Men jeg husker ikke navn. Kanskje du kan se etter den tråden?

Beklager at dette blir litt usammenhengende. Det har vært en dag på jobb og litt å tenke på etterpå også... så jeg er litt sliten.
    Håper dog at du har fått en del å fundere over?
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Question Sv: Kombinasjonsbehandling, migrene og synsforstyrrelser

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Når det er sagt og jeg har lovpriset NDT ut fra min personlige erfaring, så er det nok antakelig enda vanskeligere å få en lege til å skrive ut NDT til et barn, siden det nok er enda færre som har erfaring der. Dog skal det være en pasienthistorie her inne et sted om en mor og datter som begge er stoffskiftesyke og nå på NDT etter en lengre kamp. Datteren er nok noe eldre enn din, mener jeg. Men jeg husker ikke navn. Kanskje du kan se etter den tråden?
    Bettie B. bl.a. ?

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Etter at vi avsluttet hos Balder, har jeg tatt henne med til den private legen som jeg bruker selv. Etter litt fram og tilbake har hun fått prøve med Armour, og har blitt et annet menneske. Nå er hun som en normal ungdom! Det har nok også hjulpet å få gjort ferdig videregående, med alt stress som det medførte når formen var dårlig. Fra å være usosial, og stort sett sitte på rommet og være hjemme med oss, har hun nå overskudd til å være ute med venner og være som ungdommer flest. Den skrekkelige migrenen har ikke vist seg på lenge.

Jeg kan ikke få sagt hvor glad jeg er for at jeg fant forumet her etter at jeg ble syk selv, slik at jeg ble klar over at det finnes alternativer til levaxin! Det har gjort en enorm forskjell, både for meg og jenta mi
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B.
    Nå kjenner jeg at jeg blir nesten overtroisk - hvis jeg skriver dette ned, kommer det sikkert ikke til å vare - men jeg tar sjansen. Det er viktig at folk får vite om at det finnes andre alternativer enn Levaxin (ref. diskusjonen om Internett og Facebook). Levaxin var bare til begrenset hjelp for meg. Først etter at jeg har gått helt over til Armour, har det snudd seg til det bedre. Til god hjelp i prosessen har vært all nyttig informasjon på dette forumet

Datteren min går det også bra med! Hun har blitt kvitt de forferdelige, 3-dagers migreneanfallene, psykiske symptomer med angst og depresjon, og har fått energien tilbake! Fastlegen hennes har gått med på å skrive ut Armour på registringsfritak. Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken på at mange av de ungdommene som det har vært snakk om i media som får så voldsomt med psykofarmaka, egentlig kan gå med ubehandlet stoffskiftesykdom. Tragisk! De begynte å snakke om å skrive ut antidepressiva til henne, det er en lykke at det ikke kom så langt. Jeg tror det er flere som feilbehandles enn vi aner.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. fT4 v/ kombinasjonsbehandling
    Av Bittebitt i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  2. Kombinasjonsbehandling armour og levaxin.
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 28-06-07, 10:20
  3. Kombinasjonsbehandling
    Av Maia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 22
    Siste melding: 26-02-07, 14:52
  4. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn