Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Tråd: D-Vitamin verdier
Hybrid View
-
19-05-10, 21:53 #1
D-Vitamin verdier
Hei!
Ble så inspirert av dette D-Vitaminet at jeg har kikket i papirene mine.
Ser at jeg har fått sjekket min D-Vitamin.
S-25-OH Vit. D (37-131) 72
S-1,25 (OH)2 Vit. D (42-169) 117
Kan verdiene forklare mine intense muskel/ledd og knokkel smerter? Klarer nesten ikke gå i perioder. (Vondt i hofter, ribbein, skuldre, kragebein, ryggsøylen).
Kanskje kombinert med lav kortisol både morgen og kveld? Kortisol skal jo dempe normale "smerter" etter f.eks trening?
Er utrolig spent på svar!
Gekko
-
19-05-10, 22:08 #2
Sv: D-Vitamin verdier
I hvert fald kan mangel på d-vitamin give symptomer, der ligner sclerose og vitaminet skulle endda kunne forebygge denne sygdom (mener blandt andre den danske læge Carsten Vagn Hansen, læs evt. herhttp://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/sclerose.asp ). Nogle læger - som jeg ikke kan finde lige nu - har peget på, at man med d-vitamin kan forebygge sukkersyge.
Jeg har en veninde, der var alvorligt syg i et halvt års tid, men det viste sig, at hun udelukkende led af mangel på d-vitamin og b12. Hun led blandt andet af muskelsvaghed, ledsmerter, kramper, den ene infektion efter den anden samt depressionslignende tilstand og havde en følelse af, at hun gik 'ved siden af sig selv'. Desuden havde hun symptomer på nervebetændelse.
I en periode, hvor jeg selv følte mig ganske uendeligt træt, havde slappe muskler, diffuse smerter og desuden træg mave, blev det endelig konstateret, at jeg havde d-vitamin-mangel. Lægen var ikke meget stolt over ikke at have opdaget dette noget før ... Eftersom jeg havde beklaget mig over disse symptomer flere gange. Først da jeg fortalte, at jeg fik hård mave af gulerødder, gjorde det indtryk på hende. (Nogle læger har dårlig hørelse?!)
Jeg skal stadig passe på ikke at spise for mange gulerødder og andre rå grøntsager (kan bedst li' dem rå) , men det er blevet meget bedre. Jeg har nu i en lang periode taget 35 µ d3 om dagen, men jeg skal muligvis til at ha' noget mere.
-
19-05-10, 22:16 #3
... dine d-vitamin-tal skal jeg ikke gøre mig klog på; jeg forstår slet ikke opstillingen. Har du fået to forskellige målinger, eller?
-
19-05-10, 22:44 #4
Det er to ulike målinger.
1,25-(OH) - 1,25-Dihydroxycholecalciferol[Calcitriol] Se Wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/1,25-Di...holecalciferol
Denne er hormonelt aktiv og styrer kalsiumnivået i blodbanen.
S-25-(OH) - calcidiol, 25-hydroxycholecalciferol, or 25-hydroxyvitamin D - http://en.wikipedia.org/wiki/Calcifediol
(A broad reference range of 20–150 nmol/L has also been suggested,)
er forstadiet til 1,25-(OH) og fungerer som langtidslager dersom jeg har forstått artiklene riktig.
Her står det en del om disse målingene og forholdet/sammenhengen mellom tallene http://www.endocrine-abstracts.org/e...ea0020me11.htmDiagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
20-05-10, 10:30 #5
En kan si at OH-25 er kroppens hovedlager, og det er dette som er viktig å ha mye av. Det er her opptak fra maten og omdannelsen av hudens Hyd.7 lagres som D3. OH-25 har jeg sett mange som anbefaler at er over 100. I sydligere land er den ofte det - og vi er vel ikke så anderledes ?
Har også sett at med nordlige leger kan anbefale fra 20, og skyldes nok at man ikke vet mer om dette enn at under 20 kan man få rakitt som barn eller osteoperose som voksen. Man vet feks ikke om man får andre sykdommer når den er 30 - eller 40......
Jeg er sikker på at lav D3 status gir meg ryggsmerter. Istedenfor å måle D3 ved slike symptomer kommer pilleesken med smertestillende på bordet.
OH-1,25 omtales som det aktive hormon som dannes av OH-25 lageret.
Dette fordi man mangler kunnskaper - saken er mye mer komplisert og deltar i en rekke prosesser i kroppen. Man har ikke funnet på nær langt alle enda.
OH-1,25 vil være over 100 nesten uansett hvor lav OH-25 er, så denne er ikke så viktig for oss.
Den brukes som markør for Sarkoidose (blir høy).• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
verdier
Av marie66 i forumet Normalverdiene?Svar: 5Siste melding: 28-04-08, 10:50 -
Ref. verdier (en vennine av meg)
Av Theodora78 i forumet Normalverdiene?Svar: 3Siste melding: 23-11-06, 19:18 -
verdier?
Av haugtussa i forumet Normalverdiene?Svar: 15Siste melding: 21-06-06, 10:10 -
Verdier
Av rimeny i forumet Normalverdiene?Svar: 2Siste melding: 02-09-05, 23:16

Svar med sitat

Bokmerker