Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 48

Hybrid View

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!

Hei alle sammen.
    Jeg har i flere dager lest på forumet her og funnet mye av interesse. Snublet over forumet mens jeg googlet etter info om sykodommen. Dette forumet må jo absolutt score høyt i kategori over "det beste forum jeg fant som jeg skulle ønske jeg ikke trengte!....men jeg ser jo at det er mange kunnskapsrike mennesker her inne som har gjort en fabelaktig jobb med oversettelser og linker til den stor verden. Tusen takk for innsatsen som vi andre kan dra nytte av.

For og gjøre en lang historie kort i første omgang: (vi blir vel bedre kjent etter hvert regner jeg med?)
    Primærlege oppdaget lavt stoffskifte nov. 08 og satte meg på Levaxin omgående. Selv er jeg overbevist om at jeg har hatt lavt stoffskifte hele livet, men ikke blitt oppdaget fordi verdiene har ligget innenfor labverdier. Kjent sak det vel?) Men, det er vel greit og komme ut av skapet i en alder av 48. Bedre sent en aldri er det noe som heter.

Startet med Levaxin November 08.
    Fortsatte og øke doser i 2009 og utover 2010

Ligger i dag på 575 -600 µg Levaxin pr døgn. (ikke skrivefeil) Jeg har INGEN symptomer på overdosering....snarere kunne jeg tenke meg og "knaske" litt ekstra. Jeg er en person som fungere best desto lavere TSH'en ligger. <0,02 er perfekt, over 0,06 føler jeg meg skrall.
    Hvilepuls på ca 75, blodtrykk 135/80, ingen tegn til skjelvende hender, har en nattesøvn som jeg ikke kan huske og ha hatt lignende til noen gang. Som sagt, ingen tegn til hyper.....men det er en grunn til og reagere litt her allikavel synes jeg. Det er jo grenser for hva selv en mann i sin beste alder kan tåle.

Jeg tenker også tanken på og prøve ut Thyroid Erfa, men vil prøve og finne ut hvorfor jeg kan spise så høye doser med Levaxin uten og få overdosereaksjoner. Tar en ting av gangen tenker jeg. Gjør man flere ting på en gang er det vanskelig og vite hva som hjalp eller gikk feil.

de siste målingene mine. Har en hel masse forskjellige tester, men tror jeg har sortert med de viktigste her:

Lab: A-hus Lørenskog
    26.02.2010
    S-T4 57
    S-T3 12
    TSH 0.04
    S-ALAT 49
    S-ASAT 31
    S-anti-TPO <1

14.04.2010
    S-T4 47
    S-T3 10
    TSH 0.06
    S-ALAT 34
    S-ASAT 24
    S-anti-TPO <1

Det skal nevnes at eg har en "grei" primærlege som lar meg bruke kroppen som indiktor på hvorledes verdagen min er. Legen er "litt betenkt" på dagsdosene, så jeg var i går hos endo på Rikshospitalet og fikk tatt litt flere prøver. Det som ble tatt var: ACTH, Kortisol, SHBG, LA, S-OH-25 (D-vitamin) i tillegg til en haug med standardprøver T3, T4 osv.
    Det ble også tatt et 5 ml glass for og genteste...eller noe i den duren.

Det vil ta i alle fall 2 uker før jeg hører noe idet hele tatt, men skal holde tråden oppdatert videre i den grad det lar seg gjøre.

Håper jeg har fått med det viktigste i dag. Kommer tilbake etter hvert som ting utvikler seg. Jeg har sikkert glemt noe nå også.

Dere må gjerne kommentere og spørre i tråden her, så skal jeg stille opp så godt det lar seg gjøre.

Ha en fortsatt god dag alle sammen.

-M-

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Det som er farlig, er å dosere seg til hypersymptomer og la dem vare mer enn ett år. Og da er det snakk om fT4 på langt over 30.
    Og da spør jeg : Hvem er istand til å klare det ?
    Hei n'Finn,
    Kan du ramse opp alle de viktigste hypersymptomer?
    Se på verdiene mine i egen tråd, https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10134så skjønner du hvorfor jeg spør. Det kan jo tenkes at jeg overser symptomer som ikke føles ubehagelig ....kanskje.

-M-

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hei Pluto! Hypersymptomer, les her

Dine verdier høres skremmende høye ut. jeg doserte meg selv for høyt på Thyroid. men jeg kan ikke huske når jeg var normal, eller hva det er, det har kroppen min glemt. Det har gått for lang tid. Så da jeg gradvis økte og økte medisineringen, merket jeg ikke at jeg gikk opp til hyper. Nå doserer jeg meg ned, og kjenner at jeg slapper av bedre, jeg er ikke så på hugget, så urolig etc.

Kjempeviktig å finne ut av, Pluto. Dine verdier må du nok gjøre noe med. har du vurdert å forsøke T3, liothyronin? mange klarer ikke konvertere T4 til T3, og mange leger er desverre ikke klar over det, jeg var en av dem som ikke klarte konverteringen.

Kanskje vil det kjennes annerledes ut med tilskudd av T3, syntetisk eller i form av Thyroid.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har akkurat svart deg Pluto.
    I denne tråden har jeg ikke tatt hensyn til, eller behandlet så sjeldne tilfeller som du skriver om.
    Det er utrolig mange sjeldne tilfeller og de er svært intressante - men krever sin egen tråd.
    Og alle dere andre som leser : Stoffskiftesykdommer finnes det utrolig mange varianter av. Vi må finne ut hvordan vi fungerer og må ha det for å ha det best mulig.
    Pluto sitt tilfelle er et godt eksempel på at den tilnærming til problemet som i overveldende grad brukes ikke er tilstrekkelig for alle.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!

Og i tillegg er du oppe tidlig
    Det viktigste er jo at man føler seg bra.
    Og det er ikke bare at du må ha/tåler store doser Levaxin - du må ha mye stoffskiftehormoner i blodet også. De viste er jo hyperverdier.
    Som du jo sier er det vanligvis hjertet som reagerer først på dette.

Du har ikke antistoffer mot kjertlen, kan jeg spørre hvordan verdiene var før behandlingsstart ?
    Og hva som gjorde at man kom på tanken å gi deg Levaxin ?

Du har jo et av svært få sjeldne tilfeller, og det kan ikke være lett å finne info ?
    Jeg syns det likner på celleresistens og mener vi har hatt ett liknende tilfelle tidliger, og mener det var genfeil.
    Det ligger jo også teoretiske muligheter for at du har mye bindeproteiner.

Jeg linker til noen sjeldne tilfeller, så får du se om noe likner :
    http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1283204

http://www.ugeskriftet.dk/portal/pag..._2005_03_44467

http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=315189
    Men er vel det motsatte av hva jeg tenker på ?

Ellers finner du nok mer under hypothyreose type 2.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Mye "freske" lab tall, spent på framtiden!

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Startet med Levaxin November 08.
    Fortsatte og øke doser i 2009 og utover 2010

Ligger i dag på 575 -600 µg Levaxin pr døgn. (ikke skrivefeil) Jeg har INGEN symptomer på overdosering....snarere kunne jeg tenke meg og "knaske" litt ekstra. Jeg er en person som fungere best desto lavere TSH'en ligger. <0,02 er perfekt, over 0,06 føler jeg meg skrall.
    Hvilepuls på ca 75, blodtrykk 135/80, ingen tegn til skjelvende hender, har en nattesøvn som jeg ikke kan huske og ha hatt lignende til noen gang. Som sagt, ingen tegn til hyper.....men det er en grunn til og reagere litt her allikavel synes jeg. Det er jo grenser for hva selv en mann i sin beste alder kan tåle.
    Hoooooold da heeeeelt op, Pluto Jeg bliver hyper af bare at se på dine blodværdier. 575 -600 µg Levaxin pr døgn kalder jeg for en "elefantdose", men jeg er også crazy nok til ikke at begynde at belære dig om, at du er - øh - alt for egenrådig og at du - øh - lever livet farligt.

Jeg mener selv, at der florerer kun alt for meget (over)dose-skræk, hvor mange, mange, og endnu en gang: mange der har været syge meget længere end de selv ved af - selvfølgelig skal mærke en forskel à la "overdose", når de medicineres efter mange års tilvænning til at lære at leve med hormonmangel. Så er det, at enhver muskeltrækning, eller livlig puls føles som overdose (hvilket det jo også er i sammenligning med de mange år med hormonmangel).

Så nej! Jeg vil ikke begynde at opfordre dig til at sætte doseringen ned. Sættes den ned, vil du for det første få det ad helvede til og TSH sikkert på et par hundrede eller mere, og for det andet: får man jo ikke opklaret, hvorfor i alverden har du brug for så høj en døgndose.

Jeg vil, i stedet foreslå (til at begynde med), at du smutter forbi underforummet Sygdommer som ligner hypothyreose og ser på de tråde, der ligger deri (ikke så mange endnu). Særlig læs de tre nederste tråde med ordet "thyreoideahormonresistens" i overskriften og se om noget der kan evt. få klokkerne til at ringe.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Sitat Opprinnelig skrevet av Pluto Vis post
    Se på verdiene mine i egen tråd, https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10134så....
    Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Har akkurat svart deg Pluto. I denne tråden har jeg ikke tatt hensyn til, eller behandlet så sjeldne tilfeller som du skriver om. Det er utrolig mange sjeldne tilfeller og de er svært intressante - men krever sin egen tråd.
    Trådene nu lagt sammen.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Takk for svar alle sammen.

Vel, jeg kommer ikke til og redusere dosen før jeg har fått svar på alle prøvene som ble tatt på Rikshospitalet sist uke. Det kan jo tenkes at det er en genetisk feil vi snakker om. Legen jeg var hos tok jo prøver for og finne ut av nettopp det.....så jeg venter i spenning på svarene. Legen fortalte også at han har flere pasienter som bruker samme dagsdose som jeg bruker nå. Helst ville jeg sett at jeg ikke trengte medisin i det hele tatt, men det er nå engang ikke slik.

Ligger det noen tråd i forumet med symtomer for overdosering av medisin? Jeg har forsøkt med søkefunksjonen uten og finne noe spesielt.

@ n'Finn, vel, jeg er noen ganger tidlig oppe, og andre ganger har jeg ikke lagt med enda...
    Jeg har god søvn, 7-8 timer hver natt, så det er ikke på grunn av søvnløshet at jeg var tidlig på forumet. Nattesøvnen min er en av tingene som har blitt vesentlig bedre...faktisk veldig bra, etter at jeg startet med Levaxin i 2008.

Kommer også tilbake med "gamle" prøveresultater, må bare få en ny utskrift av labark fra legen min.

-M-

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg er sikker på at det er mange meninger om symptomer på overdosering.
    Her er min.
    Symptomer på overdosering mener jeg kan deles inn i minst to kategorier.
    1. De som opptrer i behandlingsstart - fordi man øker dosen for hurtig.
    Mener jeg først og fremst er høy hvilepuls og følgende hjertebank.
    Husk kroppen har tilpasset seg en lav stoffskiftesituasjon som over tid har påført kroppen mangel på emner den trenger når stoffskiftet blir høyere.
    Det er klart at særlig de som har gått lenge slik, trenger mer enn stoffskfitemedisin når behandling igangsettes.
    Så mener jeg vel at alle symptomer man føler i oppstartingsfasen er symptomer på lavt stoffskfite, eller symptomer på den mangelsituasjon som kroppen trenger tid på å balansere, fordi stoffskftet øker.

2. De som opptrer fordi dosen er litt for høy over lang tid.
    Kan være verre å identifisere. De kan komme snikende eller bare opptre periodisk. Hjertet er ikke alltid involvert, men litt periodisk uro ved leggetid kan noen nok merke. Fenomenet kan også tyde på at kroppen sliter med å tilpasse seg stoffskiftesituasjonen. Mangel på emne kan årsake slik uro, som kan være at binyrene ikke klarer helt å falle til ro.
    Symptomer på denne type overdosering kan nok være svært individuelle.
    Har sett periodisk spenningshodepine, muskulære plager også her.
    Jeg fikk smerter i helene som skyldtes tenderitt, noe som kan være mitt personlige symptom på at dosen er litt for høy.

Så er det ikke så lett å kategorisere symptomene.
    Det gjelder jo særlig i behandlingsstart, men og så ellers. Man blir var for sine symptomer, for man vil jo følge kroppens behov for korrekt dosering.

Den tredje kan jeg ikke noe om.....
    De som kommer fra en hypersituasjon og skal ned til normal situasjon opplever også symptomer og vansker med å finen ut hva man skal gjøre.
    Håper dere kan hjelpe andre i liknende situasjon med hva dere har opplevd ?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    65
    Meldinger
    114

Standard Svar på ny prøve....

Fikk i dag svar på en prøve tatt for ca 14 dager siden.

Kroppen fungerer stort sett greit....mye bedre en før i alle fall (uten Levaxin)

Kanskje ikke rart at de mener jeg er overdoesert.......tall er vel viktigere en god helse?

4 mai,
    TSH - >0,010
    T3 fritt - 14,3
    T4 fritt - 94

Hva skal man tro på? Bare tre uker tidligere, men fra en annen lab hadde jeg følgende verdier uten og ha endret dosering på medikamenter. Jeg har stort sett ligget på samme dose i et halvt år, så det er vel ingen grunn til at verdiene skal sprette i været på tre uker? Vel er jeg klar over at jeg ligger over gjennomsnittet med mine 600µg Levaxin pr. dag, men endog skal vel blodverdiene være ca. stabile?

14 april,
    TSH - 0,06
    T3 fritt - 10
    T4 fritt - 47

Fra den sistnevnte labben har jeg regelmessige blodprøver som virker "sansynlige" sett i sammenheng med den nevnte 14 april. (Jeg har tatt 14 blodprøver de siste 18 mnd.) Der har jeg også sett en endring opp og ned i forhold til inntak av medikamenter. Kort sagt, jeg vet ikke om jeg skal vektlegge den siste ....4 mai...i det hele tatt.

Kan det være SÅ STORE forskjeller fra lab til lab, eller har det skjedd noe skrekkelig med kroppen min på bare tre (3) uker?

Mitt inntrykk går foresten i en retning av at noen leger leter febrilsk etter overdoseringssymptomer i stedenfor og lete etter hva som feiler meg. Dem om det.

Ha en fortsatt god uke til alle sammen. ......håper sommeren er kommet.

-M-
    Sist endret av Pluto; 26-05-10 kl 04:42

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 15:06
  2. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 16:12
  3. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 17:11

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn