Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
Tråd: Jeg lurer og lurer...
Hybrid View
-
04-05-10, 21:17 #1
Jeg lurer og lurer...
Hei!

Har noen spørsmål...
Er det noen av dere kunnskapsrike folk som har en link til en tabell over thyroideahormonenes utslipp i løpet av en dag? Og evt i tillegg f.eks en tabell som sier noe om utslipp av thyroideahormoner etter fysisk aktivitet? Er det f.eks noen her som tar ekstra thyroideahormoner etter en dag med stor fysisk aktivitet, og også samme dag?
Bør egentlig alle som har lavt stoffskifte ( som da kan føre til slitne binyrer og værre) bruke dhea tilskudd?
Er d3 verdier innenfor referanseverdiene for lite for folk med lavt stoffskifte?
Er det forsket på at man bør ta hele thyroiddosen på morgenen?

Jeanette
-
04-05-10, 21:33 #2
Sv: Jeg lurer og lurer...
Har ikke sett slik tabell som du etterspør. (du mener hva kjertlen produserer ?)
I så fall vil den måtte variere med vekta på "offeret"
Jeg har sett at man antar at en frisk kjertel produserer i området 100 til 200µgT4/døgn.
Etter fysisk aktivitet, og i postkatabol fase - altså i anabol fase, øker jo stoffskifteaktiviteten. Dette skjer under søvn på lavbluss og vil antagelig ikke øke dosebehovet. Det skjer bare en omregulering i de-jodinasen.
Etter trening - i den fasen med økt puls, er det binyrene som jobber med å jobbe seg ned. Det øker blodstrømmen som dermed bidrar til å rense muskler.
Er jo derfor det er gunstig med en nedjogg også.
Dagens referansegrenser på D3 (og andre parametere) refererer seg til målte verdier og statistisk behandling av de funn man gjør i en befolkning.
Ingen referansegrenser er satt av helsemessige årsaker eller som en rettesnor for hva som er gunstig for oss.
Det er bare et svar på hvordan det står til i en antatt frisk befolkning.
Jeg mener å ha sett studier på morgen og kveldsdosering av syntetisk T4, og jeg mener at man ikke kunne vise til noe signifikant.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-05-10, 21:53 #3
Tusen takk for svar! Du kan da alt

Tenkte på en tabell som sier noe om gjennomsnittelig utslipp/ pr klokkeslett ( f.eks binyrer har størst aktivitet på morgen og minst på kveld).
Mvh Jeanette
-
04-05-10, 22:07 #4
Jo, du mener over døgnvaiablen. Det finnes skisser, men de jeg har sett bygger ikke på målinger, men mer på teori om hvordan man tenker seg det - tror jeg.....
En digresjon : http://www.tsh.no/ Snubla over den nå
http://www.unilabs.no/For-fagpersone...sk-Kemi/T/TSH/
http://www.uus.no/brukerhandbok/inde...20kjemi%202004
Biologiske variasjoner
Døgnvariasjon innenfor referanseområdet, med høyere verdier om natten og morgenen. Dette har liten betydning for vurderingen av prøvesvar i den kliniske hverdag.
Den som skrev dette vet åpenbart ikke at når TSH er høy danner kjertlen mye mer T3 enn T4. Ingenting er betydningsløst !
En Odenspige har forsket : http://www.hotthyroidology.com/editorial_151.html
Her - endelig - kom grafen : http://www.tpa-uk.org.uk/tft1.php• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
04-05-10, 22:15 #5
Jippi!!
Takker og bukker, du er en snill og hjelpsom mann

Da skal jeg lese til øyet blir stort og vått
Jeanette
-
04-05-10, 23:17 #6
Hej!
Jeg har i hvert fald læst en tekst af en eller anden læge anbefaler, at man deler sin dosis op og tager den fordelt på seks-otte gange om dagen!
Jeg fandt det på nettet, men jeg kan ikke finde det igen. Jeg skrev ikke adressen på linket op, eftersom jeg med det samme afskrev metoden - jeg ville ikke kunne holde det ud ... eller kunne overholde det, sådan som jeg nu engang (oprindeligt) er skruet sammen. Men lægen anbefalede netop den metode, fordi en velfungerende kirtel afgiver hormonet løbende og ikke i fx én eller to større portioner.
Da det jo ikke lader til, at generne er overvældende ved at tage medicinen en-tre gange om dagen, er det dét, jeg satser på at gøre, når jeg en skønne dag - omsider - får min Erfa
Den t4-medicin, jeg får - nu Euthyrox - reagerer jeg hurtigt på. Så når jeg ind imellem har taget lidt mindre medicin, end jeg burde og kommer til at fryse om aftenen, så kan jeg ta' den halve pille, jeg mangler, og så får jeg varmen. Det burde vel ikke kunne lade sig gøre ... Men sådan er det altså
- når jeg får medicin, som overhovedet virker. Ny Eltroxin kunne ikke gøre det for mig ...
Det samme med min mor (Hashimoto). Hun har haft store gener af Ny Eltroxin i et års tid og er nu omsider kommet i gang med anden medicin, også Euthyrox. Hun havde taget den ny medicin i to dage, da hun pludselig fik varmen - efter at ha gået forfrossen rundt i al den tid med Ny Eltroxin :twisted:
... Men i hvert fald: Det må vel på en eller anden måde udtryk for, at der finder et vist tab sted i et eller andet bestemt tempo - og at man kan fixe det igen. Kuldefølelsen er altid værst om aftenen, synes jeg. Selvom jeg efter helvedesturen på Ny Eltroxin nu nogle gange er RIGTIG kold om morgenen - under dynen. (Det har dog været oftere end nu - tror, Ny Eltroxin hærger binyrerne RIGTIG fælt meget)Sist endret av Nielsigne; 04-05-10 kl 23:21 Begrunnelse: tilføjelse
-
05-05-10, 08:58 #7
-
05-05-10, 09:19 #8
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
05-05-10, 10:14 #9
hehe....
en gammel gris der og...
Skylder på at medisinene har bivirkninger jeg
.
Ha en god dag alle i hop.
Lignende tråder
-
Fersking som lurer
Av Scarlett i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 02-11-09, 22:43 -
hei. lurer meg hit jeg
Av MariaEW i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 02-09-09, 23:31 -
Er Graves den sykdommen som alltid går over av seg selv?
Av rikke i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 23-12-06, 14:07 -
Er det mulig å ha lavt stoffskifte med forhøyet TRAS- verdi?
Av MetteS i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-10-06, 18:30

Andrè Bjerke.
Svar med sitat

Bokmerker