Viser søkeresultater 1 til 10 av 34
Tråd: Legen sier jeg er OK
Hybrid View
-
27-04-10, 19:14 #1
Legen sier jeg er OK
Hei!
Ny her. Etter å ha oppdaget dette forumet er det som en åpenbaring. Jeg kjenner meg igjen i mye (det meste) av det folk skriver her inne om Lavt Stoffskifte. Har i 5-6 år nå bare mistet mere og mere energi, det er til tider så ille at jeg er sliten av å gå opp trappen til 2 etg, kjennes ut som jeg har løpt maraton. Humør og motivasjon er helt borte. Korttids hukommelsen er fraværende. Jeg som hadde stålkontroll og system på alt, nå kan jeg glemme hvor jeg legger ett skrujern 5 min etterpå, kan lete i 10 min noe som er veldig frustrerende. Det gjør jo at alt man gjør går dobbelt så sent.
Skal på butikken å kjøpe 4 ting, kommer hjem med 2. Har prøvd Cipralex for jeg gikk rundt med mange tunge tanker, hadde ingen effekt, går til pykolog nå. Det ser jeg jo nå mest trolig er bortkastet.
Min lege har tatt flere blodprøver av meg og sier jeg er innom normal verdiene. Men nå for 3 uker siden ville jeg ha utskrift av resultatene og vurdere de selv (ikke at jeg er noe lege) men ser jeg kan ha noe å ta opp her.
Støtter meg til dere som har levd med dette i flere år og vet hva man bør gjøre.
Ser det er S-TSH og S-FT4 dere vurderer mest eller?
Mine er:
S-TSH: 1,9
S-FT4: 11,1
S-Ferritin: 348 (som er over anbefalt)
Noen flere som kan være verd å nevne?
Håper noen vil hjelpe meg.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-04-10, 20:03 #2
Sv: Legen sier jeg er OK
Hei Kurt - trist å se deg her, men velkommen er du !
Klart at fT4 på 11 er lavt stoffskifte - det ligger jo helt i bunnen av normalområdet.
Så det er det ingen tvil om !
Dessuten kan man ikke overse kliniske tegn, som her gjøres !!
Om jeg kan få anta noe for egen regning, blir det det at legen henger seg opp i at TSH er innenfor normalområdet sitt.
Dermed MÅ jo fT4 på 11 være ok.
Men det er feil å tenke slik !
Feil i sentrale områder, altså i styringen av kjertlen, kan være årsaken til at TSH ikek stiger som den skal. For om fT4 er nede i en bølgeldal, som normalt kan forekomme i korte tidsrom, skal TSH være MYE høyere.
Dette må til for at kjertlen skal normalisere stoffskiftehormonmengden i blodet.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 20:54 #3
Takk for svar Finn.
Det jeg tenker mye på da er at, folk er jo forskjellige. Kanskje normalverien min på S-FT4 skal være på 20 for at jeg skal fungere normalt, eller er det feil å tenke slik.
Ramser opp verdiene her jeg, og om det er noen flere prøver jeg burde tatt.
B-Hematokrit : 0,47
B-LKC : 6,7
HB : 15,1
P-Homocystein : 9,1
S- ALAT : 39
S-Ferritin : 348
S-Folinsyre : 14,9
S-FRITT T3 : 5,3
S-FT4 : 11,1
S-Glukose : 4,5
S-Kalium : 4,7
S-Klor : 103
S-Kolestrol : 5,0
S-Kreatinin : 69
S-Natrium : 144
S-Testosteron : 17
S-TSH : 1,9
S-Vitamin B12 : 314
Som sagt er det ikke noe mere jeg kan ta prøver av for å kunne være sikker.
Men som du skriver er jeg jo i grensen og syns det er rart ikke legen tar meg mere på alvor. Har jo forklart plagene mine såååå mange ganger til han nå, uten å bli hørt..
Sukk....For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-04-10, 21:34 #4
Mange prøver vil sekundært vise endringer om kroppen lever under for lavt stoffskifte.
Felles for disse prøvene er at de er beregnet for andre formål, men tar man mange av dem og for mange peker i retning av lavt stoffskifte, kan man overbevise om at så er tilfelle.
Kolesterol er en av dem. Den blir høy ved for lavt stoffskifte (din er nesten det)
Lipider kan også bli det.
SHBG er en annen som blir lav ved for lavt stoffskifte.
Homocystein blir for høy når stoffskiftet er for lavt.
Det er mange flere slike som hvis de drar i samme retning kan hjelpe til å klargjøre situasjonen i en diagnosefase.
Det bør legen vite.......
D-vitamin mangel er en gjenganger og er viktig for dette!
Prøven heter S-OH-25.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
27-04-10, 21:40 #5
Takker igjen Finn.
Tar kontakt med legen i morgen igjen...For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
03-05-10, 08:38 #6
Skal til legen i morgen, håper hun tar meg på alvor.
En person jeg kjenner som har hatt mye problemer med stoffskifte anbefaler meg å ta kontakt med en Endokrinolog.
Men høres ut som det er forskjellige erfaringer med disse legene også.
Blir litt skeptisk når man hører såå mange ikke blir tatt på alvor.
Første runde begynner i morgen.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
Lignende tråder
-
Grei T4 sier legen, men lav TSH. Føler meg allikevel sliten!
Av minus i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 05-06-13, 20:19 -
Legen min sier jeg er overdosert
Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 58Siste melding: 17-03-10, 18:09 -
Helse- og omsorgsminister sier....
Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 07-05-09, 21:44 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01

Svar med sitat

Bokmerker